Impact of Ordinal Rank on Career Choice

상대 순위가 진로 결정에 미치는 영향

  • Received : 2017.06.05
  • Accepted : 2017.06.21
  • Published : 2017.06.30

Abstract

We examine the extent to which students' performance relative to peers affects their career choice. Specifically, we analyze the relationship between a student's mathematics ranking in his/her school and the likelihood of choosing Mathematics and Science track in high school. Using a panel dataset of students in Seoul, we measure a student's performance using two variables: absolute performance and relative performance. The former measures a student's performance relative to the entire sample, while the latter measures performance relative to the student's peers in the same school. After controlling for test scores and other characteristics, we find that the students with a poor relative ranking are 11 percentage points less likely to choose the Mathematics and Science track. Relative performance affects girls more greatly than boys. Although relative performance affects a student's self-efficacy and class participation, our accounting exercise suggests that this channel accounts for only 12 percent of the impact, implying that students may respond to the relative ranking mostly due to other factors, such as strategic consideration to perform well in college applications.

본 연구는 동료(peer)에 대비한 학생의 상대적인 학업성취가 진로 결정에 어떠한 영향을 주는지를 살펴본다. 구체적으로 학교 내에서 학생들의 상대적인 수학 순위가 이과 선택에 미치는 영향을 분석하였다. 분석을 위해 서울시 소재 학생들의 패널데이터를 이용하였으며, 수학 성적을 통제하더라도 상대 순위가 낮은 경우 이과에 진학할 확률이 11%포인트 이상 감소함을 확인하였다. 높은 상대 순위는 여학생에게 추가적인 양의 이과 진학 효과를 나타내 상대 순위가 성별로 다르게 작용함을 보였다. 분석 결과에 따르면 상대 순위효과 중 약 12%만이 자신감과 같은 주관적 평가에 의해 설명되며, 이로 미루어보아 내신 성적을 통한 경로가 더 지배적일 것으로 추측할 수 있다.

Keywords

References

  1. 강창희.채창균. 대입수학능력시험 성적 자료를 이용한 학급 내 동료 효과의 분석. 노동경제논집 33권 1호 (2010. 4): 1-30.
  2. 문찬주.심정연.이선아.이지영.정동욱.고교-대학 간 전공계열 교차 진학이 대학 학업성 취도에 미치는 영향. 교육행정학연구 34권 2호 (2016. 6): 197-220.
  3. 박기성.이인재. 학업성취도와 급우효과. 응용경제 12권 3호 (2010. 12): 107-130.
  4. 박선화.김명화.주미경. 수학에 대한 정의적 특성 향상 방안 연구. 서울: 한국교육과정평가원, 연구보고서 RRI, 2010-9, (2010. 12).
  5. 우석진. 학업성취도 미달 학생이 보통 이상 학생의 학업성취도에 미치는 친구효과 추정. 노동경제논집 39권 3호 (2016. 9): 75-97.
  6. 유은혜 의원 보도자료. 서울대 2016년 합격생 분석, 상위 45개교가 전체 합격자 38%차지.(2016).
  7. 윤미선. 중학생의 진학계열 예측을 위한 동기변인이 성차. 교육심리연구 23권 1호 (2009. 3): 145-160.
  8. 이상희.서유란.백두산. 이공계 고등학생의 수학 (mathmatics) 자기효능감이 수학신념, 수학불안, 수학진로선택에 미치는 영향. 한국심리학회 학술대회 자료집 (2015. 8): 305-305.
  9. 진미석. 고등학생들의 이공계 기피현상 실태분석 및 개선방안. 서울: 한국직업능력개발원 연구보고서 02-9, (2002. 7).
  10. 하정.김양희.황도연.정혜윤.김은덕. 학업적 자기효능감과 학업성취의 종단관계 연구. 한국심리학회지: 학교 6권 1호 (2009. 4): 47-65.
  11. 서울시교육연구정보원, 서울교육종단연구 2010 사용자매뉴얼, 서교연 2011-7, (2011).
  12. 한국교육개발원, 2013 교육통계분석자료, 통계자료 SM 2013-11-01, (2013. 12).
  13. 한국대학교육협의회, 2017학년도 대학입학 시행계획 주요사항 대학입학지원실, 보도첨부자료, (2015. 4).
  14. Buser, T., Niederle, M., and Oosterbeek, H. "Gender, Competitiveness, and Career Choices." The Quarterly Journal of Economics 129 (3) (May 2014): 1409-1447. https://doi.org/10.1093/qje/qju009
  15. Carrell, S. E., Fullerton, R. L., and West, J. E. "Does Your Cohort Matter? Measuring Peer Effects in College Achievement." Journal of Labor Economics 27 (3) (July 2009): 439-464. https://doi.org/10.1086/600143
  16. Duflo, E., Dupas, P., and Kremera, M. "Peer Effects, Teacher Incentives, and the Impact of Tracking: Evidence from a Randomized Evaluation in Kenya." The American Economic Review 101 (5) (August 2011): 1739-1774. https://doi.org/10.1257/aer.101.5.1739
  17. Elsner, B., and Isphording, I. E. "A Big Fish in a Small Pond: Ability Rank and Human Capital Investment.." Journal of Labor Economics 35 (3) (July 2017): 787-828. https://doi.org/10.1086/690714
  18. Fischer, S. "The Downside of Good Peers: How Classroom Composition Differentially Affects Men's and Women's STEM Persistence." Labour Economics 46 (June 2017): 211-226. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2017.02.003
  19. Hackett, G., and Betz, N. E. "An Exploration of the Mathematics Self-efficacy/Mathematics Performance Correspondence." Journal for Research in Mathematics Education 20(3) (May 1989): 261-273. https://doi.org/10.2307/749515
  20. Hsieh, C. T., and Klenow, P. J. "Misallocation and Manufacturing TFP in China and India." The Quarterly Journal of Economics 124 (4) (November 2009): 1403-1448. https://doi.org/10.1162/qjec.2009.124.4.1403
  21. Hsieh, C. T., Hurst, E., Jones, C. I., and Klenow, P. J. "The Allocation of Talent and U.S. Economic Growth." NBER Working Paper No.w18693 (2013).
  22. Mobius, M. M., Niederle, M., Niehaus, P., and Rosenblat, T. S. "Managing Self-Confidence: Theory and Experimental Evidence" revise and resubmit Review of Economic Studies (December 2013).
  23. Murphy, R. and Weinhardt, F. "Top of the Class: The Importance of Ordinal Rank." ESifo Working Paper No.4815 (May 2014).
  24. Niederle, M., and Vesterlund, L. "Do Women Shy Away from Competition? Do Men Compete Too Much?." The Quarterly Journal of Economics 122 (3) (August 2007): 1067-1101. https://doi.org/10.1162/qjec.122.3.1067
  25. Niederle, M., and Vesterlund, L. "Explaining the Gender Gap in Math Test Scores: The Role of Competition." The Journal of Economic Perspectives 24 (2) (March 2010): 129-144. https://doi.org/10.1257/jep.24.2.129
  26. Sacerdote, B. "Peer Effects with Random Assignment: Results for Dartmouth Roommates." Quarterly Journal of Economics 116 (2) (May 2001): 681-704. https://doi.org/10.1162/00335530151144131
  27. Speer, J. D. "The Gender Gap in College Major: Revisiting the Role of Pre-College Factors." Labour Economics 44 (January 2017): 69-88. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2016.12.004
  28. Zimmerman, D. J. "Peer Effects in Academic Outcomes: Evidence from a Natural Experiment." Review of Economics and statistics 85 (1) (March 2003): 9-23. https://doi.org/10.1162/003465303762687677