DOI QR코드

DOI QR Code

Development and Application of Elementary School STEAM Program using Drone

드론을 활용한 초등학교 수학 융합 자료 개발 및 적용 결과

  • Received : 2017.07.16
  • Accepted : 2017.07.29
  • Published : 2017.07.31

Abstract

The study in this paper considers how elementary school students' interest in mathematics and STEAM literacy could be promoted by conjoining the learning of mathematics with the learning of drone topics. Survey instrument was developed to measure student attitudes toward mathematics and science subjects and to evaluate student beliefs on learning mathematics embedded in science topics. Data were collected from elementary school students by administering pre- and post-tests: students were intervened with examples of math problems embedded in certain science contexts. The findings indicate that elementary school students' experience of solving mathematics problems embedded in science contexts positively affects the promotion of their attitudes toward, beliefs on science subjects and science and engineering career path selection. We hope that the mathematics program using the drone will be used in the classroom for STEAM.

본 연구는 초등학교 학생의 수학에 대한 가치 인식 및 흥미, 융합형 소양을 증진시키는 방안을 모색하는데 일환을 두고 수행되었다. 이와 같은 교육적 목적을 달성하기 위해서는 단편적 교과 지식의 학습 보다는 융합적인 접근을 통해 학생들이 자신의 지식을 적용할 기회가 제공되어야 한다는 주장에 따라 융합 프로그램을 개발하고 그 적용 효과를 파악하고자 하였다. 효과성 검증을 위한 데이터 수집은 초등학교 학생들을 대상으로 융합 프로그램 적용에 따른 효과성 사전, 사후설문을 통해서 이루어졌다. 융합프로그램은 실생활에서 나타나는 드론과 관련된 내용을 수학적 관점에서 문제를 해결하고자 하는 시도로서, 적용결과 학생들은 수학 학습 및 과학 학습에 대한 흥미, 과학자아개념, 이공계 진로선택 요인에 효과적인 것을 확인할 수 있었다. 본 연구에서 개발한 자료는 향후 초등학교 교실에서 타교과 융합을 위한 수업에 활용될 수 있기를 기대한다.

Keywords

References

  1. 고호경 외 (2013). 중학교 수학과 타 교과 융합형 교육내용, 방법, 평가체제 개선 모델 개발. 한국교육개발원 별책부록 II RR 2013-32-2.(Ko, H. K. et al. (2013). Development of model to improve contents, methods and evaluation of STEAM education for mathematics and other subjects in middle school. Korea Educational Development Institute Research Report, RR 2013-32-2.)
  2. 고호경 외 (2015). 수학중심의 STEAM_세상을 읽는 수학. 서울: 한국과학창의재단 연구보고서.(Ko, H. K. et al. (2015). Mathematics-based STEAM_Mathematics to read the world. The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.)
  3. 고황경.김재원 (2013). 중학교 미술과와 수학과의 융합인재교육(STEAM) 교수.학습방법 개발 및 적용 연구. 造形敎育, 46, 1-27.(Ko, H., & Kim, J. (2013). A Study on the Development and Application of Teaching-Learning Methods for STEAM to Integrate Middle School Art and Math Subjects. Formative education, 46, 1-27.)
  4. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책8번].(Korea Ministry of Education (2015). Mathematics Curriculum, Bulletin, No. 2015-74. [Supplement No. 8])
  5. 교육과학기술부 (2011). 과학기술.예술 융합(STEAM) 교육 활성화 방안. 서울: 교육과학기술부.(Ministry of Education, Science and Technology (2011). Establishment for promoting art education and science education. Seoul: Ministry of Education, Science and Technology.)
  6. 교육부 (2015). 제2차 수학교육종합계획(2015-2019).(Ministry of Education (2015). The 2nd Mathematics Education Comprehensive Plan (2015-2019).)
  7. 김유경.방정숙 (2015). 수학 기반 융합 수업 모형의 가능성 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 18(2), 107-122.(Kim, Y., & Pang, J. (2015). A Study of the Potentials of Math Based Convergence Instructional Model. Education of primary school mathematic, 18(2), 107-122.)
  8. 류성림 (2015), 2009 개정 교육과정에 따른 초등수학 교과서의 STEAM 요소 분석: 3-4학년군을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 18(3), 235-247.(Ryu, S. R. (2015). An Analysis of STEAM Elements included in the Elementary School Mathematics Textbooks Revised on 2009 - Focusing on the 3rd and 4th Grade Group. Education of primary school mathematics, 18(3), 235-247.)
  9. 문경숙.승윤회.정진원 (2016). 음악교육 관점에서 본 융합인재교육(STEAM) 정책과 최근의 교육 및 프로그램 개발 현황 고찰. 미래음악교육연구, 1(1), 41-61.(Moon, K., Seung, Y., & Chung, J. (2016). A Review on the Current Policy and Program Development Studies for STEAM Education from a Perspective of Music Education. Journal of Future Music Education, 1(1), 41-61.)
  10. 백윤수.박현주.김영민.노석구.박종윤.이주연.정진수.치유현.한혜숙 (2012). 융합인재교육(STEAM) 실행방향 정립을 위한 기초연구 (연구보고 2012-12). 서울: 한국과학창의재단.(Back, Y. et al. (2013). Basic research for establishing direction of STEAM(Research Report, 2012-12). Seoul: The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity.)
  11. 이근호 외 (2013). 2013 교육과정, 교육평가 국제동향 연구. 한국교육과정평가원 연구자료 ORM 2013-97-4.(Lee, G. et al. (2013). International comparative study on the quality control on the national curriculum. Korea Institute of Curriculum and Evaluation ORM 2013-97-4.)
  12. 이민희.임해미 (2013). 수학사를 활용한 융합적 프로젝트기반학습(STEAM PBL)의 설계 및 효과 분석. 학교수학, 15(1), 159-177.(Lee, M., & Rim, H. (2013). A Design and Effect of STEAM PBL based on the History of Mathematics. School Mathematics, 15(1), 159-177.)
  13. 전미숙.박문환 (2015). 수학 기반 융합인재교육(STEAM) 프로그램 개발 및 적용 -초등학교 1학년을 대상으로-. 한국수학교육학회지 시리즈 C <초등수학교육>, 18(2), 91-106.(Jun, M. & Park, M. (2016). Effects of STEAM Program Development and Application for the 1st Grades of Elementary School. Education of primary school mathematics, 18(2), 91-106.)
  14. 정윤회.김성준 (2013). 융합인재교육을 적용한 초등수학 수업자료 개발 연구. 한국학교수학회논문집, 16(4), 745-770.(Jung, Y., & Kim, S. (2013). A Study on Development of the Instructional Materials for Elementary School Mathematics Based on STEAM Education. Journal of the Korean School Mathematics, 16(4), 745-770.)
  15. 조현정.류희수 (2104). 수학 기반 STEAM 교육 관점에서 학생들의 교과 융합 역량 분석 - 초등학교 6학년 학생들을 대상으로. 교육과학연구, 45(2), 49-75.(Jo, H, & Rue, H. (2014). Analysis of Sixth Graders' Capabilities of Subject Convergence from the Perspective of Mathematics-based STEAM Education. Journal of educational studies, 45(2), 49-75.)
  16. 한국과학창의재단 (2014). STEAM 프로그램 효과성 제고 및 현장 활용도 향상 기본연구. 한국과학창의재단 연구보고서(The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity (2014). STEAM Program Effectiveness Improvement and Field Use Improvement Basic Study. The Korea Foundation for the Advancement of Science and Creativity Research Report.)
  17. 홍성욱 (2012). 융합이란 무엇인가, 서을: 사이언스북스.(Hong. S. (2012). What is convergence, Seoul: Science Books.)