Abstract
The purpose of this study is to analyze the perception of middle school teachers of character education and to suggest implications for middle school character education. A total of 161 middle school teachers in Korea were surveyed and their responses were analyzed by frequency analysis and descriptive statistical analysis on the approach to character education, problem of character education, general view on character education, constituent of character education program, and teaching and learning method, First, character education was intended to be carried out through life instruction and subject education. Second, the problem of character education is that it is not carried out properly because senior school is given priority. Third, the overall view of character education is becoming more and more problematic for the personality development of students. Fourth, character components to be taught in character education program are consideration, manners, self-control, and responsibility. Fifth, the teaching and learning methods for character education were ranked in order of reflection, mutual learning, experiential activities, and student centering. Sixth, the proper period of the character education program should be continuous throughout school life with consent for continuous and repetitive education. Based on this, it is suggested that it is more important to consider how to organize character education for guidance throughout life and for curriculum than to develop it as one time program.
이 연구는 중학교 교사들의 인성교육에 대한 인식을 분석하여 중학교 인성교육에 방향을 제시하는데 목적이 있다. 전국 중학교 교사 161명에게 인성교육 접근방식, 인성교육 문제점, 인성교육에 대한 전반적 견해, 인성교육 프로그램 구성요소, 인성교육 교수 학습 방법, 인성교육 적절한 기간에 대한 인식 자료를 수집하여 빈도분석과 기술통계분석을 실시하였다. 분석결과 첫째, 인성교육 방법은 생활지도와 각 교과교육을 통해서 이루어지기를 희망하였다. 둘째, 인성교육이 제대로 수행되지 않는 점은 상급학교 진학을 중심으로 교육이 이루어지기 때문이다. 셋째, 인성교육에 대한 전반적인 견해는 최근 학생들의 인성에 점점 문제가 많아지고 있어 학교와 가정이 연계한 인성교육이 중요하다. 넷째, 인성 교육프로그램에서 가르쳐야 할 인성구성요소는 배려, 예절, 자기조절, 책임감 등이다. 다섯째, 인성교육을 위한 교수 학습 방법으로 반성(성찰), 상호배우기, 체험식 활동, 학생중심 등 순으로 우선순위가 도출되었다. 여섯째, 인성교육 프로그램 시행의 적절한 기간은 지속적이고 반복적인 교육이 필요함을 공감하면서 학교생활 3년 내내 이루어져야하는 것으로 나타났다. 이를 바탕으로 중학교 인성교육 프로그램 개발 시 시사점으로는 1회성 프로그램으로 개발하는 것 보다 생활지도와 교과교육 내에서 인성교육을 어떻게 구성할 것인지를 고려하는 것이 더 중요하다고 제안하였다.