DOI QR코드

DOI QR Code

Team Based Learning Experience and Effect on Study of Preliminary Learners on Medical Terminology

예비학습자의 간호영어 팀 기반 학습방법의 학습경험과 효과에 관한 연구

  • 유수옥 (전주비전대학교 간호학부)
  • Received : 2017.05.08
  • Accepted : 2017.06.29
  • Published : 2017.07.28

Abstract

The purpose of this study is to find out what kind of experience and effect the learner - centered team - based learning (tbl)method has on pre - nursing learner's nursing English course. Participants were 12 preliminary nursing learner, it was analyzed through learning result recording, study observation, learning satisfaction, learner's report, peer evaluation. And described the meaning of the learning experience, individual and team scores were analyzed using frequency analysis, paired-t test. The results showed that the score of each team was higher than the score of individual in both. The tbl experience has been a form of intimacy with colleagues, a motivation for learning, self-study, easy to learn the medical terminology felt through repeated learning, to improve their score by having them secondary group test and they remembered it as a pleasant learning time.

본 연구의 목적은 학습자 중심 팀 기반 학습방법(Team Based Learning 이하tbl)이 예비간호학습자의 간호영어교과에서 경험과 효과를 확인 하고자 한다. 예비간호학습자 12명 대상으로 학습 결과 기록지, 학습관찰, 학습만족도, 학습자가 보고서, 동료평가서를 내용 분석하여 학습경험의 의미를 기술하였고 개인별, 팀별 점수는 빈도분석, 대응표본 T 검정을 통해 분석하였다. 연구결과는 1차, 2차 모두 개인별 점수보다 팀별 점수가 높았다. 협동이 잘되는 팀별 순위로 문제를 해결하였고 팀별 점수도 높았다. tbl학습 경험으로는 동료와 친밀감을 형성하며, 학습동기가 되고, 자율학습을 형성하며 학습이 용이해지고, 반복학습을 통해 어렵게 느꼈던 의학용어가 쉽게 암기되었다. 또한 팀끼리 시험을 봄으로 긴장감과 승부욕이 생기게 되어 성적향상에 도움이 된다고 하였고, 즐거운 학습시간으로 기억되었다고 하였다. 본 연구결과 예비학습자들에게 어렵게 접하는 간호영어 과목을 tbl을 통하여 학습동기를 유발하고 자율 학습을 유도하고 성적향상 및 동료와 친밀감이 형성됨을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. 김종문, 강인애, 권성기, 남승인, 송언근, 이명숙, 구성주의 교육학, 교육과학사, 1998.
  2. Dean Parmelee, Larry K. Michaelsen, Sandy Cook, and Particia D. Hudes, "Team-based Learning : A Practical guide AMEE Guide," Medical Teacher, Vol.34, No.65, pp.275-287, 2012. https://doi.org/10.3109/0142159X.2012.651179
  3. Diana Dolmans, Larry Michaelsen, and Jeroen Van Merrie, "Nboeri & Cees Van De Vleuten, Should we between problem-based learning and team-based learning? No, combine the best of both worlds!," Medical Teacher, Vol.37, No.4, pp.354-349, 2015. https://doi.org/10.3109/0142159X.2014.948828
  4. Larry K. Michaelsen and Michael Sweet, "The Essential Elements of Team-Based Learning," New Directions for Teaching and Learning, Vol.116, pp.7-27, 2008.
  5. Michele C. Clark, Hong Thanh Nguyen, and Ruth E. Levine, "Team-Based Learning in an Undergraduate Nursing Course," Journal of Nursing Education, Vol.47, No.3, pp.111-117, 2008. https://doi.org/10.3928/01484834-20080301-02
  6. Nagaswami S. Vasan, David O. DeFouw, and Scott Compton, "Team-Based Learning in Anatomy:An Efficient, Effective, and Economical Strategy," Anatomical Sciences Education, Vol.4, No.6, pp.333-339, 2011. https://doi.org/10.1002/ase.257
  7. 김현아, "팀 기반학습을 수강한 간호대학생의 경험," 한국간호교육학회 춘계학술대회, p.115, 2014.
  8. 노영숙, 류언나, 최동원, 백선숙, 김상숙, "간호교육에서 팀 기반학습(tbl)의 적용에 관한 연구," 한국간호교육학회지, 제18권, 제2호, pp.239-247, 2012. https://doi.org/10.5977/jkasne.2012.18.2.239
  9. 한혜숙, "팀 기반학습이 간호 대학생이 학습태도, 학업성취도 및 의사소통 능력에 미치는 효과," 한국교통대학교 논문집, 제47집, pp.349-357, 2012.
  10. 박귀화, 최창휴, 전양빈, 박국양, 박철현, "일개 의과대학 학생들의 개인적 특성에 따른 팀 바탕학습 인식도 조사," Korean Journal of Medical Education, Vol.21, No.2, pp.119-139, 2010.
  11. Nicholas Clarke, "Developing Emotional Intelligence Abilities Through Team-Based Learning," Human Resource Development, Quarterly, Vol.21, No.2, pp.119-138, 2010. https://doi.org/10.1002/hrdq.20036
  12. U. H. Granedheim and B. Lundman, "Qualitative content analysis in nursing research : Concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness," Nurse Education Today, Vol.24, No.2, pp.105-112, 2004. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2003.10.001
  13. 이주희, 김소선, 여기선, 조수진, 김현례, "간호학생의 시뮬레이션교육경험 분석," 한국간호교육학회지, 제15권, 제2호, p.192, 2009.
  14. 박경덕, 김보라, 김태연, 표세라, 명선정, "팀 바탕학습을 응용한 보충수업 운영경험," Korean Journal of Medical Education, Vol.26, No.1, pp.25-29, 2014. https://doi.org/10.3946/kjme.2014.26.1.25
  15. Ko Eun and Kim Hye Young, "Effects of Simulation-based Education Combined Team-based Learning on Self-directed Learning, Communication Skills, Nursing Performance Confidence and Team Efficacy in Nursing Students", J Korean Acad Fundam Nursing, Vol.24, No.1, pp.39-50, 2017. https://doi.org/10.7739/jkafn.2017.24.1.39
  16. 서지혜, 팀 기반학습이 간호대학생의 학습성과에 미치는 효과, 서남대학교 대학원, 간호학 박사논문, 2012,
  17. Ching-Yu Cheng, Shwu-Ru Liou, Tsui-Miin Tsai, and China-Hao Chang, "The effects of Team-Based Learning on learning behaviors in the maternal-child nursing course," Nurse Education Today, Vol.34, pp.25-30, 2014. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2013.03.013
  18. 최경옥, 박영미, "팀 기반 학습이 간호학생의 문제해결능력과 비판적 사고 및 자기 주도 학습에 미치는 효과," 동서간호학회지, 제20권, 제2호, pp.154-159, 2014.
  19. 심미정, 오효숙, "간호학생의 학업적 자기 효능감, 학습동기 및 자기 주도적 학습태도가 문제 해결 능력에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.328-337, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.328
  20. Young Sook Roh, Suk Jeong Lee, and Heidi Mennenga, "Factor influencing learner satisfaction with team-based learning among students," Nursing and Health Sciences, Vol.16, pp.490-497, 2014. https://doi.org/10.1111/nhs.12118
  21. 양선이, "간호 대학생의 자아 존중감과 의사소통능력이 임상실습 스트레스에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제9호, pp.286-295, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.09.286
  22. 강희영, 최은영, 김해란, "간호학생의 팀 기반 시뮬레이션 학습경험," 한국간호교육학회지, 제19권, 제1호, pp.5-15, 2013. https://doi.org/10.5977/jkasne.2013.19.1.5
  23. 허예라, 조아라, 김선, "의학교육에서의 팀 바탕학습 운영과 효과성에 대한 고찰," Korean J. Med Education, Vol.25, No.4, pp.271-277, 2013. https://doi.org/10.3946/kjme.2013.25.4.271
  24. Ching-Yu Cheng, Shwu-Ru Liou, Tsui-Hua, and Mei-Yu Pan, "Perparing Nursing students to be Competent for Future," Professional Practice : Applying the Team-Based Teaching Strategy," Journal of Professional Nursing, Vol.30, No.4, pp.347-356, 2014. https://doi.org/10.1016/j.profnurs.2013.11.005
  25. 김순옥, 박소영, "일 대학 간호학생의 학습 유형별 시뮬레이션 교육 효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제11호, pp.1046-1057, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.11.1046
  26. 김선, 팀 기반 학습 효과적인 교수학습을 위한 교수법워크숍, 한국간호교육평가원, pp.89-94, 2013.
  27. Susan E. Hickman and Lycia D. Wocial, "Team-Based Learning and Ethics Education in Nursing, Journal of Nursing Education," Vol.52, No.12, pp.696-700, 2013. https://doi.org/10.3928/01484834-20131121-01