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Experimental Investigation for the Shroud Separation in the Supersonic Flow

초음속 비행환경 조건에서의 슈라우드 분리시험 연구

  • Kim, Jung-Young (The 1 st Research and Development Institute, Agency for Defense Development) ;
  • Lee, Dong-Min (The 1 st Research and Development Institute, Agency for Defense Development)
  • Received : 2017.03.22
  • Accepted : 2017.06.21
  • Published : 2017.07.01

Abstract

In this paper, experimental studies on the shroud separation were performed to investigate characteristics of the shroud separation at mach 3. Shroud separation tests were carried out in the vertical free-jet wind tunnel that is capable of testing separable structures. A shroud model was miniaturized to meet test objectives and test section dimensions of the wind tunnel. Pneumatic Locking and separation mechanisms were designed considering external force due to free stream. High speed cameras were used to record the shroud motion and unsteady shock patterns over the deploying shrouds during the shroud separation process. Also, unsteady pressures on the nose surface were measured by using the pressure sensors. Through the tests, the measurement data necessary for researches on the shroud separation technology were obtained. Shroud separation behaviors and characteristics of unsteady pressure on the nose surface for each external flow conditions were analyzed.

본 논문에서는 마하 3의 초음속 유동 환경에서의 슈라우드 분리 특성 연구를 위한 시험을 수행하였다. 시험은 분리 구조물의 시험이 가능한 수직 자유 젯 풍동에서 이루어졌다. 분리시험용 슈라우드는 시험 목적과 시험 환경에 맞게 소형화한 축소형 모델을 사용하였으며 외부 유동의 하중을 고려해 잠금/전개장치를 설계하였다. 고속카메라를 활용해 슈라우드가 전개되는 동안 슈라우드에서 생성되는 충격파 변화 양상과 슈라우드 전개/분리 거동을 기록하였다. 또 첨두부 동체 표면에는 압력센서를 적용해 슈라우드가 전개되는 동안 첨두부 표면에 작용하는 비정상 압력을 계측하였다. 시험자료 분석 결과, 슈라우드 분리기술 연구에 필요한 슈라우드 분리 영상 및 첨두부 비정상 압력 자료를 획득하였다. 아울러 외부 유동의 온도와 방향 조건에 따른 슈라우드 분리 거동과 충격파 변화 양상 그리고 첨두부 표면 압력 변화 특성을 확인하였다.

Keywords

References

  1. L. Resch, C. Decesaris, and E. Hedlund, "The Naval Surface Warfare Center Hypervelocity Wind Tunnel 9 Hypersonic Shroud Separation Testing Capability," AIAA 92-0676, 30th Aerospace Sciences Meeting & Exhibit, 1992
  2. Michael S. Holden, Timothy P. Wadhams, Matthew MacLean, "Experimental Studies in the LENS Supersonic and Hypersonic Tunnels for Hypervelocity Vehicle Performance and Code Validation," AIAA 2008-2505, 15th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference, 2008
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