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The Effects of Father's Play Beliefs on Play Flow and Peer Play Behavior of Young Children, with Particular Focus on the Mediating Effects of Father's Play Participation

아버지의 놀이신념이 유아의 놀이몰입, 또래놀이행동에 미치는 영향:아버지의 놀이참여의 매개효과를 중심으로

  • Kim, jeong Ju (Dept. Early Childhood Education, Dong-Shin University) ;
  • Park, Hyoung Shin (Dept. Early Childhood Education, Gangneung-Wonju National University)
  • 김정주 (동신대학교 유아교육학과) ;
  • 박형신 (강릉원주대학교 유아교육학과)
  • Received : 2017.07.30
  • Accepted : 2017.09.22
  • Published : 2017.07.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze how father's play beliefs affect play flow and peer play behavior of young children, particularly as mediated by the father's play participation. For this purpose, 4 to 5-year-old children attending child care centers or kindergartens and their fathers were selected to participate in this study. Data on father's play beliefs and play participation were collected from the fathers, and data on the young children's play flow and peer play behavior from their teachers. Based on the collected data, the significance of the mediation model using Hayes's (2013) PROCESS macro was tested. According to the results of these analyses, the significant relationships between father's play beliefs and young children's play flow, reciprocal action of play and interruption of peer play were found mediated by father's play participation. This finding implies that father's play beliefs and his play participation may affect directly and indirectly the children's play flow and peer play behavior, underscoring the importance of father's play beliefs. In addition, the study's indicate that it is desirable to positively reinforce father's play beliefs by influencing father's play participation, in light of the likely positive influence of father's play beliefs over young children's social and emotional development.

본 연구는 아버지의 놀이신념이 놀이참여를 매개로 유아의 놀이몰입과 또래놀이행동에 미치는 영향력이 어떠한가를 분석해보는데 목적을 두었다. 이를 위해 G시와 J도 소재 유아교육기관의 유아 242명과 그들의 아버지를 연구대상으로 선정하고, 이현지(2016)의 부모놀이신념 척도와 원희영(1998)의 부모 놀이참여 검사, 나은숙(2013)의 유아 놀이몰입 척도와 최혜영, 신혜영(2008)의 또래놀이행동 검사를 활용하여 자료를 수집하였다. 구체적으로 연구목적과 응답방법에 대한 안내지를 포함한 놀이신념과 놀이참여 질문지를 가정에 배부하여 아버지로부터 자료를 수집하였으며, 유아의 놀이몰입과 또래놀이행동은 담임교사를 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료를 토대로 Hayes(2013)의 PROCESS macro를 활용한 매개모형(mediation model)의 유의성 검증을 실시하였다. 분석결과, 아버지의 놀이신념이 놀이참여를 매개로 유아의 놀이몰입, 또래놀이행동 중 놀이방해, 놀이상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구결과는 아버지의 놀이신념과 놀이참여가 유아의 놀이에 대한 사회 정서적 측면에 직간접적으로 영향을 미치고 있음을 시사한다. 이에 유아의 놀이에 영향을 미칠 수 있는 아버지의 양육역할의 중요성을 강조하였으며, 아버지의 놀이신념이 실제적인 놀이참여에 영향을 미침으로써 유아의 놀이만족과 건강한 놀이행동을 유도할 수 있음을 고려하여 이들 변인을 긍정적으로 강화할 필요가 있음을 논의하였다.

Keywords

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