A Study on Marking the Carrying Number of Multiplication Algorithm with regrouping

올림이 있는 자연수 곱셈 알고리즘의 올림하는 수 표기에 관한 고찰

  • 최경아 (경인교육대학교 대학원, 안산서초등학교) ;
  • 이정은 (경인교육대학교 대학원, 광명 서면초등학교)
  • Received : 2017.01.15
  • Accepted : 2017.02.23
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The standardized algorithm of natural number multiplication simplify the procedure of arithmetic. In the case of multiplication algorithm with regrouping, we write small the carrying number on the multiplicand. But, teachers and students have to make their own way about the case of two digits multipliers, because Korean elementary mathematics textbooks just deal with the case of the one digit multipliers. In this study, we investigated Korean current elementary mathematics textbooks related to multiplication algorithm with regrouping, and analyzed the result of research on the real condition about marking the carrying number. Besides, we reviewed the guidance contents of algorithm of natural number multiplication in Finland's math textbook and literature. By conclusions, we suggest several implications as followed; First, we need some examples of the way to mark the carrying number in teacher's guidance books and textbooks. Second, teachers try for students to feel the good points of the systematic ways to mark the carrying number. Third, teachers understand algorithm of natural number multiplication and the alternative ways about marking the carrying number.

표준화된 자연수 곱셈 알고리즘3)은 곱셈의 계산 과정을 간략화한 것으로, 올림이 있는 자연수 곱셈의 경우 올림하는 수를 피승수의 위에 작게 표기하고 있다. 하지만 이러한 올림하는 수 표기 방식은 승수가 한 자리 수인 경우에만 교과서에 제시되고 있어, 승수가 두 자리 수인 경우에는 교사와 학생들이 자기 나름의 표기 방식을 선택하도록 요구하고 있다. 이에 본 연구는 현행 교과서에서의 올림이 있는 자연수 곱셈의 알고리즘 접근 방법을 살펴보고, 3, 4, 5, 6학년 학생들의 올림이 있는 자연수 곱셈 알고리즘에서 나타나는 올림하는 수 표기 방식을 분석하였다. 또한, 핀란드 수학 교과서와 선행 연구에 나타난 올림이 있는 자연수 곱셈 알고리즘 지도 내용을 분석함으로써 자연수 곱셈 알고리즘의 제시 방법에 대한 시사점을 추출하였다. 그 결과로 다음과 같이 제안한다. 첫째, 교사용 지도서나 교과서에 올림하는 수를 표기하는 방법에 대한 예시가 필요하다. 둘째, 올림하는 수를 체계적으로 표기하는 것의 좋음을 학생이 인식하도록 지도되어야 한다. 셋째, 대안적인 자연수 곱셈 알고리즘과 올림하는 수 표기 방법에 대한 교사의 이해가 요구된다.

Keywords

References

  1. 강흥규, 심선영 (2010). 알고리즘의 다양성을 활용한 두 자리 수 곱셈의 지도 방안과 그에 따른 초등학교 3학년 학생의 곱셈 알고리즘 이해 과정 분석. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 287-314
  2. 교육부 (2016a). 초등학교 3-4학년군(1)교사용 지도서 수학 3-1 서울: (주)천재교육
  3. 교육부 (2016b). 초등학교 3-4학년군(1)수학 3-1, 서울: (주)천재교육
  4. 교육부 (2015c). 초등학교 3-4학년군(2) 교사용 지도서 수학 3-2 서울: (주)천재교육
  5. 교육부 (2015d). 초등학교 3-4학년군(2) 수학 3-2, 서울: (주)천재교육
  6. 교육부 (2016e). 초등학교 3-4학년군(3) 수학 4-1. 서울: (주)천재교육
  7. 김유경, 방정숙 (2014). 곱셈적 구조에 대한 2, 4, 6학년 학생들의 수학적 사고의 연결성 분석. 수학교육, 53(1), 57-73.
  8. 김수미 (2012). 학년 상승에 따른 초등학생들의 자연수 사칙 계산 오답 유형 및 오답률 추이와 그에 따른 교수학적 시사점. 한국초등수학교육학회지, 16(1), 125-143.
  9. 변희현 (2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지 15(1), 39-56.
  10. 정연준 (2011). 자연수 곱셈 계산법의 역사적 발달 과정에 대한 고찰. 학교수학, 13(2), 267-287.
  11. 정영옥 (2013). 초등수학에서 자연수 곱셈 지도 -곱셈의 도입과 곱셈 구구 중심으로-. 학교수학, 15(4), 889-920.
  12. 정승진 (2004). 자연수의 곱셈에 대한 교수-학습지도 방안 고찰. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 18(1), 73-87.
  13. Ashlock, R. B. (2010). Error patterns in computation: Using error patterns to help each student learn, 10th edition. Pearson Education. 남승인 외 (역) (2013). 초등수학 교수법-수학 오개념과 오류 바로잡기. 서울: 경문사.
  14. Van de Walle, J. A. (2004). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally, 5th edition. Pearson Education. 남승인 외 (역) (2008). 수학을 어떻게 가르칠 것인가. 서울: 경문사.
  15. WSOY (2012a). Laskutaito 3B. WSOYpro Ltd. 양재욱, 도영 (역) (2013). 핀란드 초등수학교과서 Laskutaito 3-2. 서울: 솔빛길출판사
  16. WSOY (2012b). Laskutaito in English 4A. WSOYpro Ltd. 양재욱, 도영 (역) (2013). 핀란드 초등 수학교과서 Laskutaito 4-1. 서울: 솔빛길출판사