Analysis of Quotitive Division as Finding a Scale Factor in Enlargement Context

확대 상황 포함나눗셈에 대한 고찰

  • Received : 2017.01.15
  • Accepted : 2017.02.22
  • Published : 2017.02.28

Abstract

It is necessary to understand the characteristics of each type of division problems in other to help students develop a rich understanding when they learn each type of division problems. This study focuses on a specific type of division problems; a quotitive division as finding a scale factor in enlargement context. First, this study investigated via survey how 4th-6th graders and preservice and inservice elementary teachers solved a quotitive division relating to scaling problem. And semi-structured interviews with preservice and inservice elementary teachers were conducted to explore what knowledge they brought when they tried to solve enlargement quotitive division problems. Most of participants solved the given quotitive division problem in the same way. Only a few preservice and inservice teachers interpreted it as a proportion problem and solved in a different way. From the interviews, it was found that different conceptions of context and decontextualization, and different conceptions of times (as repeated addition or as a multiplicative operator) were connected to different solutions. Finally, three issues relating to teaching enlargement quotitive division were discussed; visual representation of two solutions, conceptions connected each solution, and integrating quotitive division and proportion in math textbooks.

나눗셈의 이해 및 학습 지도에 관한 논의를 더 세밀하게 구체화하기 위해서는 세분된 각 유형의 문제의 특성을 분석할 필요가 있다. 이 논문에서는 포함나눗셈의한 유형인 확대 상황 포함나눗셈에 대하여, 초등학생, 예비교사, 초등교사 대상 지필 조사 자료와 초등교사 및 예비교사 인터뷰 자료를 바탕으로 논의한다. 마법연필의 길이가 처음의 몇 배가 되었는지 알아보는 문제에 대하여, 초등학생, 예비교사, 초등교사 모두 한 관점의 풀이에 고착되는 경향이 나타났으며, 소수의 초등교사 및 예비교사만이 다른 관점의 풀이를 제시하였다. 또, 선분도나 수직선을 사용하여 풀이를 나타낸 초등학생은 소수였고, 분수배나 소수배를 나타내는 데 어려움을 겪는 아동이 많았다. 초등교사 및 예비교사 인터뷰는 확대 상황 포함나눗셈의 서로 다른 두 풀이가 각각 탈맥락 중시와 맥락 중시, 횟수로서의 배와 연산자로서의 배라는 인식과 연결되어 있음을 보여준다. 이와 같은 결과를 바탕으로, 시각적 모델, 두 가지 풀이와 연결된 인식, 포함나눗셈과 비례의 통합적 이해의 세 측면에서, 확대 상황 포함나눗셈의 특성과 교육적 시사점에 대하여 논의하였다.

Keywords

References

  1. 강창옥 (2013). 시각적 표현을 강조한 수업이 문제해결력과 수학 학습 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 석사학위논문.
  2. 강흥규 (2009). 배 개념에 기초한 자연수 곱셈 개념의 지도 방안. 학교수학, 11(1), 17-37.
  3. 강흥규 (2014). 초등수학에서 분수 나눗셈의 포함제와 등분제의 정의에 관한 교육적 고찰. 한국초등수학교육학회지, 18(2), 319-339.
  4. 교육부 (2015a). 수학 3-1. 서울: 천재교육.
  5. 교육부 (2015b). 수학 6-2. 서울: 천재교육.
  6. 김소희, 이광호, 구미영 (2013). 초등학교 4학년 학생들의 수학 문제해결과정에서의 시각적 표현. 초등수학교육, 16(3) 285-301.
  7. 백수진 (2009). 카테시안 곱의 역 맥락에서 나타난 학생들의 분수 나눗셈 알고리즘 구성활동 분석. 경인교육대학교 석사학위논문.
  8. 서보억, 신현용, 나준영 (2013). 수직선 표기법에 대한 분석 연구. 수학교육학연구, 23(2), 135-152.
  9. 임자선, 김성준 (2015). 곱셈과 나눗셈 문장제 유형에 따른 문제해결능력. 한국초등수학교육학회지, 19(4), 501-525.
  10. 임재훈 (2016). 분수 포함제와 제수의 역수 곱하기 알고리즘의 연결성. 한국초등수학교육학회지, 20(4), 521-539.
  11. 임재훈, 이형숙 (2015). 비례 추론을 돕는 시각적 모델에 대하여: 초등 수학 교과서의 비례식과 비례배분 실생활 문제를 대상으로. 수학교육학연구, 25(2), 189-206.
  12. 장지영, 김성준 (2013). 측정 영역에서의 수직선 활용에 관한 고찰. 교과교육학연구, 17(2), 297-321.
  13. 전경희(2005). 수학 문장제 해결에서의 그림 그리기 전략 연구. 경인교육대학교 석사학위논문.
  14. 최경아 (2013). 시각적 표현을 강조한 문제해결지도가 문장제 해결에 미치는 영향 : 초등학교 5학년 중심으로. 경인교육대학교 석사학위논문.
  15. 홍진곤, 김양권 (2015). 초등학교 수학 교과서의 수직선 활용과 문제점. 수학교육논문집, 29(3), 353-372.
  16. Beckmann, S., & Izsák, A. (2015). Two perspectives on proportional relationships: Extending complementary origins of multiplication in terms of quantities. Journal for Research in Mathematics Education, 46(1), 17-38. https://doi.org/10.5951/jresematheduc.46.1.0017
  17. Behr, M., Harel, G., Post, T., & Lesh, R. (1992). Rational number, ratio and proportion. In D. Grouws (Ed.), Handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 296-333). NY: Macmillan Publishing.
  18. Harel, G., & Behr, M. (1988). Structure ad hierarchy of missing value proportion problems and their representations. Journal of mathematical Behavior, 8, 77-119.
  19. Herbst, P. (1997). The number-line metaphor in the discourse of a textbook series. For the Learning of Mathematics, 17(3), 36-45.
  20. Hohensee, C. (2014). Backward transfer: An investigation of the influence of quadratic functions instruction on students' prior ways of reasoning about linear functions. Mathematical Thinking and Learning, 16(2), 135-174. https://doi.org/10.1080/10986065.2014.889503
  21. Lamon, S. J. (1993). Ratio and proportion: Connecting content and children's thinking. Journal for Research in Mathematics Education, 24(1), 41-61. https://doi.org/10.2307/749385
  22. Lamon, S. J. (2007). Rational numbers and proportional reasoning: Toward a theoretical framework for research. In F. K. Lester (Ed.), Second handbook of research on mathematics teaching and learning (pp. 629-667). Charlotte: Information Age Publishing.
  23. Lobato, J. (2012). The actor-oriented transfer perspective and its contributions to educational research and practice. Educational Psychologist, 47(3), 232-247. https://doi.org/10.1080/00461520.2012.693353
  24. National Governors Association Center for Best Practices, & Council of Chief State School Officers. (2010). Common core state standards for mathematics. Retrieved from http://www.corestandards.org/Math/.
  25. Orrill, C. H., & Brown, R. E. (2012). Making sense of double number lines in professional development: Exploring teachers' understandings of proportional relationships. Journal of Mathematics Teacher Education, 15(5), 381-403. https://doi.org/10.1007/s10857-012-9218-z
  26. Sun, X. (2011). "Variation problems" and their roles in the topic of fraction division in Chinese mathematics textbook examples. Educational Studies in Mathematics, 76(1), 65-85. https://doi.org/10.1007/s10649-010-9263-4
  27. Tabart, P., Skalicky, J., & Watson, J. (2005). Modelling proportional thinking with threes and twos. Australian Primary Mathematics Classroom, 10(3), 27-32.
  28. Van den Heuvel-Panhuizen, M. (2003). The didactical use of models in realistic mathematics education: An example from a longitudinal trajectory on percentage. Educational Studies in Mathematics, 54, 9-35. https://doi.org/10.1023/B:EDUC.0000005212.03219.dc
  29. Van de Walle, J. A., Karp, K. S. & Bay-Williams, J. M. (2009). Elementary and middle school mathematics: Teaching developmentally. Boston: Allyn & Bacon.
  30. Vergnaud, G. (1988). Multiplicative structures. In J. Hiebert & M. Behr (Eds.), Number concepts and operations in the middle grades (pp. 141-161). Reston, VA: National Council of Teachers of Mathematics.