Research on Teaching Method for the Properties of Arithmetic Based on Analysis of Elementary School Mathematics Textbooks

교과서 분석에 기초한 연산법칙의 지도 방안 탐색

  • Received : 2017.01.15
  • Accepted : 2017.02.23
  • Published : 2017.02.28

Abstract

The properties of arithmetic are considered as essential to understand the principles of calculation and develop effective strategies for calculation in the elementary school level, thanks to agreement on early algebra. Therefore elementary students' misunderstanding of the properties of arithmetic might cause learning difficulties as well as misconcepts in their following learning processes. This study aims to provide elementary teachers a part of pedagogical content knowledge about the properties of arithmetic and to induce some didactical implications for teaching the properties of arithmetic in the elementary school level. To do this, elementary school mathematics textbooks since the period of the first curriculum were analyzed. These results from analysis show which properties of arithmetic have been taught, when they were taught, and how they were taught. Based on them, some didactical implications were suggested for desirable teaching of the properties of arithmetic.

연산법칙은 산술 학습을 위해 계산 원리 파악 및 효과적인 계산 전략 개발에 필수적인 것으로 간주되며, 초등학교에서 초기 대수 지도에 대한 긍정적 견해와 더불어 연산에 대한 직관적 관념 및 구조적 이해를 위해 연산법칙 자체에 대한 탐구가 요구된다. 따라서 연산법칙에 대한 이해가 부족할 경우, 연산법칙을 가정한 후속 학습시 학습 곤란과 오개념 형성을 유발할 우려가 있다. 이에 본 연구는 초등학교 수학 교과서에서 연산법칙이 다루어지는 특성을 분석함으로써 연산법칙의 바람직한 지도 방안을 탐색하는 것을 목적으로 한다. 이를 위해 우리나라 교육과정기에 따른 교과서 분석을 통해 어떤 연산법칙이 어느 시기에 어떤 방법으로 지도되어 왔는지를 비교하고 연산법칙을 가정하는 내용 전개 사례를 추출하였다. 그 결과에 대한 논의에 기초하여 초등학교 수학에서 연산법칙의 지도 필요성과 가능성을 확인하고 지도 방안에 대한 시사점을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 교육부 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8]
  2. 방정숙, 최지영 (2011). 범자연수와 연산에 관한 수학 교과서 분석 -일반화된 산술로서의 대수 관점을 중심으로-. 수학교육, 50(1), 41-59
  3. 변희현 (2011). 한국과 일본의 초등교과서에서 다루는 분배법칙 개념에 관한 비교 분석. 한국초등수학교육학회지, 15(1), 39-56
  4. 유진호 (2006). 초등학교 수학에서 연산지도에 관한 연구. 단국대학교 박사학위논문
  5. 임재훈 (2014). 선험적 지식으로서 곱셈의 교환법칙 교육의 문제. 한국초등수학교육학회지, 18(1), 1-17
  6. 정연준, 조영미 (2012). 자연수 곱셈 계산 지도에 관한 초등학교 수학교과서 비교 분석 연구. 수학교육학연구, 22(2), 293-309
  7. 최지영, 방정숙 (2011a). 초등학생들의 범자연수 연산의 성질에 대한 이해 분석. 수학교육학연구, 21(3), 239-259
  8. 최지영, 방정숙 (2011b). 초등학교에서의 대수적 추론 능력 신장 방안 탐색: 곱셈의 결합법칙 탐구에 관한 수업 사례 연구. 학교수학, 13(4), 581-598
  9. Brown, S. I. (2013). Insights into mathematical thought: Excursions with distributivity. Reston, VA: NCTM
  10. Bastable, V., & Schifter, D. (2008). Classroom stories: examples of elementary students engaged in early algebra. In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 165-184). New York: Lawrence Erlbaum.
  11. Caldwell, J. H., Karp, K., & Bay-Williams, J. M. (2011). Developing essential understanding of addition and subtraction for teaching mathematics in prekindergarten-grade 2. 장혜원, 이화영, 임미인(역). 덧셈과 뺄셈의 필수 이해. 서울: 교우사
  12. Common Core State Standards Initiative (CCSSI, 2010). Common core state standards for mathematics. http://www.corestandards.org/Math/
  13. Frege, G. (1884). Die grundlagen der arithmetik. 박준용, 최원배 (역). 산수의 기초. 대우고전총서 8. 서울: 아카넷
  14. Kaput, J. J. (2008). What is algebra? What is algebraic reasoning?, In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 5-17). New York: Lawrence Erlbaum.
  15. Kline, M. (1973). Why Johnny can't add: the failure of the new math. New York: St. Martin's press
  16. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM
  17. National Council of Teachers of Mathematics (NCTM, 2006). Curriculum focal points for prekindergarten through grade 8 mathematics: a quest for coherence. Reston, VA: NCTM
  18. Reys, R. E., Lindquist, M. M., Lamdin, D. V., & Smith, N. L. (1998). Helping children learn mathematics. 강문봉 외(역, 1999). 초등 수학 학습지도의 이해. 서울: 양문사
  19. Schifter, D., Monk, S., Russell, S. J., & Bastable, V. (2008). Early algebra: what does understanding the laws of arithmetic mean in the elementary grades?, In J. J. Kaput, D. W. Carraher, & M. L. Blanton (Eds.), Algebra in the early grades (pp. 413-447). New York: Lawrence Erlbaum.
  20. Taylor-Cox, J. (2003). Algebra in the early years? yes. Young Children, January, 14-21
  21. Tent, M. W. (2006). Understanding the properties of arithmetic: A prerequisite for success in algebra. Mathematics Teaching in the Middle School, 12(1), 22-25.
  22. Van de Walle, J. A. (2004). Elementary and middle school mathematics: teaching developmentally. Pearson, Inc.