참고문헌
- 구나영, 이경화 (2014). 중복 개념의 대상화 과정 분석. 수학교육학연구, 24(1), 67-82.
- 김미정 (2010). 중등수학에서 발견을 통한 순열과 조합 지도방안 연구. 전남대학교 박사학위논문.
- 김미정, 김용구, 정인철 (2009a). 고등학교 순열과 조합 단원의 불안요인 연구. 한국학교수학회논문집, 12(2), 261-279.
- 김미정, 김용구, 정인철 (2009b). 발견을 통한 순열과 조합 지도방안 연구. 수학교육, 48(2), 113-139.
- 김서령, 박혜숙, 김완순 (2007). 조합문제에서의 인식론적 장애. 수학교육, 46(2), 193-205.
- 김원경, 홍갑룡, 이종학 (2011). 구조적 동형을 활용한 순열과 조합의 교수 학습 효과. 수학교육논문집, 25(3), 607-627.
- 남승인 (2000). 초등학교 저학년 영재지도 방안. 수학교육 학술지, 5, 21-37.
- 방신영, 송상헌 (2013). 스핑크스퍼즐로 모든 삼각형 해법 찾기 과제에서 나타나는 학생들의 수학적 사고 특성 분석, 한국초등수학교육학회지, 17(1), 165-184.
- 송상헌, 임재훈, 정영옥, 권석일, 김지원 (2007). 초등수학영재들이 페그퍼즐 과제에서 보여주는 대수적 일반화 과정 분석. 수학교육학연구, 17(2), 163-177.
- 이경화 (2009). 영재아들의 세 유형의 유추 과제 해결. 수학교육학연구, 19(1), 45-61.
- 이지현, 이정연, 최영기 (2005). 순열 조합 문장제의 문제 변인과 오류 분석. 학교수학, 7(2), 123-137.
- 이진수, 송상헌 (2013). 다면체의 쌍대 탐구 과정에서 초등수학영재들이 ㄹ보여주는 시각화 방법 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(2), 351-370.
- 황지남(2015). 초등수학영재의 수학적 정당화를 위한 칠교판 활용방안 연구, 한국초등수학교육학회지, 19(4), 589-608.
- Batanero, C., Navarro-Pelayo, V., & Godino, J. (1997). Effect of the implicit combinatorial model on combinatorial reasoning in secondary school pupils. Educational Studies in Mathematics, 32, 181-199. https://doi.org/10.1023/A:1002954428327
- Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
- Dreyfus, T., & Tsamir, P. (2004). Ben's consolidation of knowledge structures about infinite sets. Journal of Mathematical Behavior, 23, 271-300. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2004.06.002
- Eizenberg, M. M., & Zaslavsky, O. (2004). Students' verification strategies for combinatorial problems. Mathematical Thinking and Learning, 6(1), 15-36. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0601_2
- English, L. D. (1991). Young children's combinatoric strategies. Educational Studies in Mathematics, 22(5), 451-474. https://doi.org/10.1007/BF00367908
- English, L. D. (2005). Combinatorics and the development of children's combinatorial reasoning. In G. A. Jones(Ed), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 121-141). New York: Springer.
- Guerra-Ramos, M. T. (2011). Analogies as Tools for Meaning Making in Elementary Science Education: How Do They Work in Classroom Settings? Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology education, 7(1), 29-39. https://doi.org/10.12973/ejmste/75175
- Kapon, S., Ron, G., Hershkowitz, R., & Dreyfus, T. (2015). Perceiving permutations as distinct outcomes: the accommodation of a complex knowledge system. Educational Studies in Mathematics, 88(1), 43-64. https://doi.org/10.1007/s10649-014-9570-2
- Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: The University of Chicago Press.
- Lockwood, E. (2011). Student connections among counting problems: An exploration using actor-oriented transfer. Educational Studies in Mathematics, 78(3), 307-322. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9320-7
- Lockwood, E. (2013). A model of students' combinatorial thinking. The Journal of Mathematical Behavior, 32(2), 251-265. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.02.008
- Maher, C. A., Powell, A. B., & Uptegrove, E. B. (2010). Combinatorics and reasoning: Representing, justifying, and building isomorphisms. New York: Springer.
- Mason, J. (2011). Classifying and characterising: Provoking awareness of the use of a natural power in mathematics and in mathematical pedagogy. In O. Zaslavsky & P. Sullivan(Eds.) Constructing knowledge for teaching secondary mathematics (pp. 39-56). New York: Springer.
- Marton, F. (2006). Sameness and difference in transfer. The Journal of the Learning Sciences, 15(4), 499-535. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1504_3
- Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36.
- Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage Publications.