초등 영재학생들의 원순열 과제 해결 분석

Analysis on elementary gifted students' inquiries on combinatoric tasks

  • 투고 : 2017.04.04
  • 심사 : 2017.05.22
  • 발행 : 2017.05.31

초록

본 연구에서는 초등 영재학생들의 원순열 과제 해결 과정을 분석하여 교수학적 시사점을 도출하는 데 목적을 두었다. 구체적으로, 본 연구에서는 초등 영재학생들에게 원순열 과제를 제공하여 이 학생들의 해결 과정을 표현, 세기 과정, 결과 집합구성 방식을 통하여 분석하였다. 연구 결과 원순열 과제를 해결하는 과정에서 일부 학생들이 유추를 활용하는 장면이 확인되었으며, 학생들은 가능한 결과들의 범주화와 재범주화 과정에서, 그리고 유추의 적절하지 않은 활용으로 인하여 원순열 과제해결에 어려움을 겪는 것으로 확인되었다.

This study aims to analyze elementary gifted students' inquiries on combinatoric tasks. In particular, we designed circular permutation tasks and analyzed students' inquiries on these tasks. We especially analyzed students' expressions, counting processes, and their construction of set of outcomes. The findings showed that the students utilized analogy to resolve given tasks, and they had difficulties in categorizing and re-categorizing possible outcomes of given tasks. Their improper use of analogy also caused difficulties in resolving circular permutation tasks.

키워드

참고문헌

  1. 구나영, 이경화 (2014). 중복 개념의 대상화 과정 분석. 수학교육학연구, 24(1), 67-82.
  2. 김미정 (2010). 중등수학에서 발견을 통한 순열과 조합 지도방안 연구. 전남대학교 박사학위논문.
  3. 김미정, 김용구, 정인철 (2009a). 고등학교 순열과 조합 단원의 불안요인 연구. 한국학교수학회논문집, 12(2), 261-279.
  4. 김미정, 김용구, 정인철 (2009b). 발견을 통한 순열과 조합 지도방안 연구. 수학교육, 48(2), 113-139.
  5. 김서령, 박혜숙, 김완순 (2007). 조합문제에서의 인식론적 장애. 수학교육, 46(2), 193-205.
  6. 김원경, 홍갑룡, 이종학 (2011). 구조적 동형을 활용한 순열과 조합의 교수 학습 효과. 수학교육논문집, 25(3), 607-627.
  7. 남승인 (2000). 초등학교 저학년 영재지도 방안. 수학교육 학술지, 5, 21-37.
  8. 방신영, 송상헌 (2013). 스핑크스퍼즐로 모든 삼각형 해법 찾기 과제에서 나타나는 학생들의 수학적 사고 특성 분석, 한국초등수학교육학회지, 17(1), 165-184.
  9. 송상헌, 임재훈, 정영옥, 권석일, 김지원 (2007). 초등수학영재들이 페그퍼즐 과제에서 보여주는 대수적 일반화 과정 분석. 수학교육학연구, 17(2), 163-177.
  10. 이경화 (2009). 영재아들의 세 유형의 유추 과제 해결. 수학교육학연구, 19(1), 45-61.
  11. 이지현, 이정연, 최영기 (2005). 순열 조합 문장제의 문제 변인과 오류 분석. 학교수학, 7(2), 123-137.
  12. 이진수, 송상헌 (2013). 다면체의 쌍대 탐구 과정에서 초등수학영재들이 ㄹ보여주는 시각화 방법 분석. 한국초등수학교육학회지, 17(2), 351-370.
  13. 황지남(2015). 초등수학영재의 수학적 정당화를 위한 칠교판 활용방안 연구, 한국초등수학교육학회지, 19(4), 589-608.
  14. Batanero, C., Navarro-Pelayo, V., & Godino, J. (1997). Effect of the implicit combinatorial model on combinatorial reasoning in secondary school pupils. Educational Studies in Mathematics, 32, 181-199. https://doi.org/10.1023/A:1002954428327
  15. Creswell, J. W. (2009). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  16. Dreyfus, T., & Tsamir, P. (2004). Ben's consolidation of knowledge structures about infinite sets. Journal of Mathematical Behavior, 23, 271-300. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2004.06.002
  17. Eizenberg, M. M., & Zaslavsky, O. (2004). Students' verification strategies for combinatorial problems. Mathematical Thinking and Learning, 6(1), 15-36. https://doi.org/10.1207/s15327833mtl0601_2
  18. English, L. D. (1991). Young children's combinatoric strategies. Educational Studies in Mathematics, 22(5), 451-474. https://doi.org/10.1007/BF00367908
  19. English, L. D. (2005). Combinatorics and the development of children's combinatorial reasoning. In G. A. Jones(Ed), Exploring probability in school: Challenges for teaching and learning (pp. 121-141). New York: Springer.
  20. Guerra-Ramos, M. T. (2011). Analogies as Tools for Meaning Making in Elementary Science Education: How Do They Work in Classroom Settings? Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology education, 7(1), 29-39. https://doi.org/10.12973/ejmste/75175
  21. Kapon, S., Ron, G., Hershkowitz, R., & Dreyfus, T. (2015). Perceiving permutations as distinct outcomes: the accommodation of a complex knowledge system. Educational Studies in Mathematics, 88(1), 43-64. https://doi.org/10.1007/s10649-014-9570-2
  22. Krutetskii, V. A. (1976). The Psychology of mathematical abilities in school children. Chicago: The University of Chicago Press.
  23. Lockwood, E. (2011). Student connections among counting problems: An exploration using actor-oriented transfer. Educational Studies in Mathematics, 78(3), 307-322. https://doi.org/10.1007/s10649-011-9320-7
  24. Lockwood, E. (2013). A model of students' combinatorial thinking. The Journal of Mathematical Behavior, 32(2), 251-265. https://doi.org/10.1016/j.jmathb.2013.02.008
  25. Maher, C. A., Powell, A. B., & Uptegrove, E. B. (2010). Combinatorics and reasoning: Representing, justifying, and building isomorphisms. New York: Springer.
  26. Mason, J. (2011). Classifying and characterising: Provoking awareness of the use of a natural power in mathematics and in mathematical pedagogy. In O. Zaslavsky & P. Sullivan(Eds.) Constructing knowledge for teaching secondary mathematics (pp. 39-56). New York: Springer.
  27. Marton, F. (2006). Sameness and difference in transfer. The Journal of the Learning Sciences, 15(4), 499-535. https://doi.org/10.1207/s15327809jls1504_3
  28. Sfard, A. (1991). On the dual nature of mathematical conceptions: Reflections on processes and objects as different sides of the same coin. Educational Studies in Mathematics, 22, 1-36.
  29. Stake, R. (1995). The art of case study research. Thousand Oaks: Sage Publications.