A study on literature review of mathematical modeling in mathematical competencies perspective

수학 교과 역량 관점에서의 수학적 모델링에 관한 선행 연구 탐색

  • Received : 2017.05.29
  • Accepted : 2017.06.27
  • Published : 2017.06.30

Abstract

The animated discussion about mathematical modeling that had studied consistently in Korea since 1990s has flourished, because mathematical modeling was involved in the teaching-learning method to improve problem solving competency on 2015 reformed mathematics curriculum. In an attempt to re-examine the educational value and necessity of application to school education field, this study was to review the literature of mathematical modeling in mathematical competencies perspective. As a result, mathematical modeling could not only be involved the components of problem solving competency, but also support other competencies; reasoning, creativity-amalgamation, data-processing, communication, and attitude -practice. In this regard, This paper suggested the necessity of the discussion about the position of mathematical modeling in mathematical competencies and the active use of mathematical modeling tasks in mathematics textbook or school classes.

2015 개정 수학과 교육과정에서 문제해결능력 함양을 위한 교수 학습 방법으로 수학적 모델링이 제시되면서, 국내에서 1990년 이래로 꾸준하게 연구되어 온 수학적 모델링에 관한 논의가 더욱 활발해지고 있다. 이에 본 연구는 수학적 모델링의 교육적 가치와 현장 적용의 필요성을 재음미해보고자, 수학 교과 역량의 관점에서 수학적 모델링에 관한 선행 연구를 고찰하였다. 그 결과, 수학적 모델링은 수학 교과 역량 중 문제해결의 하위 요소로 제시되고는 있지만, 문제해결 뿐만 아니라 추론, 의사소통, 창의 융합, 정보 처리, 태도 및 실천을 지지하는 교수 학습 방법임을 확인할 수 있었다. 이러한 측면에서, 수학 교과 역량에서의 수학적 모델링의 위치에 대한 논의의 필요성과 학교 현장 적용을 위한 방안으로 수학적 모델링에 대한 교사 교육 및 수학 교과서와 수업에서 수학적 모델링 과제의 적극적인 활용을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강옥기 (2010). 수학적 모델링의 정교화 과정 연구. 수학교육학 연구, 20(1), 73-84.
  2. 강향임 (2013). 발생적 모델링을 활용한 미적분 개념의 구성. 박사학위 논문. 한국교원대학교: 청주.
  3. 고창수, 오영열 (2015). 수학적 모델링 활동이 수학적 문제해결력 및 수학적 성향에 미치는 영향. 한국초등수학교육학회지, 19(3), 347-370.
  4. 교육부 (2015a). 2015 개정 수학과 교육과정. 교육부.
  5. 교육부 (2015b). 제2차 수학교육 종합 계획. 교육부 융합교육지원팀(http://www.moe.go.kr/web/106888/ko/board/view.do?bbsId=339&boardSeq=58707.)
  6. 교육부 (2015c). 수학 1-1 교사용 지도서. 서울: 천재교육.
  7. 김민경 (2010). 수학적 모델링-초등수학 중심으로. 서울:교우사
  8. 김민경, 민선희, 강선미 (2009). 초등교사들의 수학적 모델링에 대한 인식 조사 연구. 한국학교수학회논문집, 12(4), 411-431.
  9. 김선희, 김기연 (2004). 수학적 모델링 과정에 포함된 추론의 유형 및 역할 분석. 학교수학, 6(3), 283-199.
  10. 김수미 (2009). 중등학교에서의 수학적 모델링에 관한 고찰. 석사학위 논문. 서울대학교: 서울
  11. 김인경 (2012). 수학적 모델링과 수학화 및 문제해결 비교 분석. 한국수학사학회지, 25(2), 71-95.
  12. 김해윤 (2014). 수학과 핵심역량에 관한 연구-중학교 수학을 중심으로-. 박사학위 논문. 성균관대학교: 서울.
  13. 박경미 외 42명 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 서울: 연구보고서 BD15110002.
  14. 박만구 (2009). 수학교육에서 창의성의 개념 및 신장 방안. 수학교육 논문집. 23(3), 803-822.
  15. 박슬히, 신재홍, 이수진 (2014). 중학생의 수학적 모델링 정교화 과정에 관한 사례 연구. 한국학교수학회논문집, 17(4), 657-677.
  16. 박진형 (2015). 다면적 모델링 기반한 수학 교수 학습 연구. 박사학위 논문. 서울대학교: 서울.
  17. 박진형 (2017). 수학적 모델링 활동에 의한 창의적 사고 촉진 사례 연구. 수학교육학 연구, 27(1), 69-88.
  18. 서지희, 윤종국, 이광호 (2013). 중학교 3학년 수학 영재 학생들을 위한 수학적 모델링 교수․ 학습 자료의 개발 및 적용: 쓰나미를 소재로, 대한수학교육학회지 <학교수학>, 15(4), 785-799.
  19. 손홍찬 (2006). 스프레트시트를 활용한 수학적 모델링 활동에서의 수학적 발견과 정당화. 박사학위 논문. 한국교원대학교: 청주.
  20. 신은주 (2005). 모델링 활동 사례분석 연구-중학교 수학을 중심으로. 박사학위 논문. 이화여자대학교: 서울.
  21. 안종수 (2012). 함수 단원의 수학적 모델링 자료를 활용한 수업이 학생들의 학습 능력의 향상에 미치는 영향. 한국학교수학회논문집, 15(4), 747-770.
  22. 오영열 (2013). 초등수학에서의 수학적 모델링 적용 필요성에 대한 연구. 한국초등수학교육학회지, 17(3), 483-501.
  23. 이지영 (2013). 초등학생의 수학적 모델링 적용과정에서 나타나는 정당화와 의사소통에 관한 연구 : 5학년 수와 연산을 중심으로. 석사학위 논문. 이화여자대학교: 서울.
  24. 이지영, 김민경 (2016). 초등학생의 수학적 모델링 적용과정에서 나타나는 의사소통에 관한 연구: 5학년 수와 연산을 중심으로. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 55(1), 41-71.
  25. 정승요, 박만구 (2016). 수학과 교육과정의 변화에 따른 초등학교 3, 4학년 교과서 수학적 모델링 관련 과제 제시 방법 분석. 한국학교수학회논문집, 19(1), 103-122.
  26. 정인수 (2011). 수학적 모델링 학습이 문장제 해결 능력 및 모델링 과정에 미치는 효과. 박사학위 논문. 한국교원대학교: 청주.
  27. 주미경 (1991). 학교수학에서의 응용과 모델링 지도에 관한 고찰. 석사학위 논문. 서울대학교: 서울.
  28. 황혜정 (2007). 수학적 모델링 이해-국내 연구 결과 분석을 중심으로-. 학교수학, 9(1), 65-97.
  29. Artigue, M. & Blomhoj, M. (2013). Conceptualizing inquiry-based education in mathematics. ZDM mathematics education, 45(6), 797-810. https://doi.org/10.1007/s11858-013-0506-6
  30. Arzarello, F., Pezzi, G. & Robutti, O. (2007). Modelling body motion: an approach to functions using measuring instruments. In Blum, W., Galbraith, P. & Niss, M. (Eds). Modelling and applications in mathematics education-14th ICMI study (pp. 129-136). NY: Springer.
  31. Bleiler-Baxter, A. K., Barlow, A. T. & Stephens, D. C. (2016). Moving beyond context: challenges in modeling instruction, In Hirsch, C. R. & McDuffic, A. R. (Eds). Mathematical modeling and Modeling Mathematics (pp. 53-64). Reston, VA: National council of teachers of mathematics(NCTM).
  32. Bliss, K. & Libertini, J. (2016). What is mathematical modeling? In Garfunkel, S., & Montgomery, M. (Eds). Guidelines for assessment & instruction in mathematical modeling education(GAIMME) (pp. 7-21), Bedford/Philadelpia: Consortium for Mathematics and Its Applications(COMAP)/Society for Industrial and applied Mathematics(SIAM)(http://www.siam.org/reports/gaimme.php).
  33. Blomhoj, M & Jensen, T. H. (2003). Developing mathematical modeling competence: conceptual clarification and educational planning. Teaching Mathematics and its Applications, 22(3), 123-139. https://doi.org/10.1093/teamat/22.3.123
  34. Blum, W & Ferri, R. B. (2009). Mathematical modeling: Can it be taught and learnt?. Journal of Mathematical Modeling and Application, 1(1), 45-58.
  35. Blum, W & Ferri, R. B. (2016). Advancing the teaching of mathematical modeling: research-based concepts and example. In Hirsch, C. R. & McDuffic, A. R. (Eds). Mathematical modeling and Modeling Mathematics (pp. 143-152), Reston, VA: National council of teachers of mathematics(NCTM).
  36. Borba, M. C. & Villarreal, M. E. (2005). Humans-with-media and the reorganization of mathematical thinking. Springer Science+Business media, Inc.
  37. Borba, M. C., Villarreal, M. E., & Soares, D. S. (2016). Modeling using data available on the internet. In Hirsch, C. R. & McDuffic, A. R. (Eds). Mathematical modeling and Modeling Mathematics (pp. 143-152), Reston, VA: National council of teachers of mathematics(NCTM).
  38. Cirillo, M., Bartell, T. G & Wager. A. A. (2016). Teaching mathematics for social justice through mathematical modeling. In Hirsch, C. R. & McDuffic, A. R. (Eds). Mathematical modeling and Modeling Mathematics (pp. 87-94), Reston, VA: National council of teachers of mathematics(NCTM).
  39. Cirillo, M., Pelesko, J. A, Felton-Koesler, M. D. & Rubrl, L. (2016). Perspectives on modeling on school mathematics. In Hirsch, C. R. & McDuffic, A. R. (Eds). Mathematical modeling and Modeling Mathematics (pp. 3-16), Reston, VA: National council of teachers of mathematics(NCTM).
  40. Doerr, H. M. & English, L. D. (2003). A modeling perspective on students' mathematical reasoning about data. Journal for research in mathematics education, 34(2), 110-136. https://doi.org/10.2307/30034902
  41. Doorman, L. M. & Gravemeijer, K. P. E. (2009). Emergent modeling: discrete graphs to support the understanding of change and velocity. ZDM Mathematics Education, 41(1), 199-211. https://doi.org/10.1007/s11858-008-0130-z
  42. English., L. D., Fox, J. L. & James, J. W(2005). Problem posing and solving with mathematical modeling. Teaching Children Mathematics, October 2005, 156-163.
  43. English, L. D. & Watters, J. J. (2004). Mathematical modeling with young children. proceedings of the 28th conference of the international group the psychology of mathematics education, 2, 335-342.
  44. Fey, J., Garfunkel, S., Briars, D., Isaacs, A., Pollak, H., Robinson, E., Scheaffer, R., Schoenfeld, A., Seeley, C., Teague, D. & Usiskin, Z. (2014). The future of high school mathematics. Mathematics Teacher, 107(7), 488-490. https://doi.org/10.5951/mathteacher.107.7.0488
  45. Freudenthal. H. (1968). Why to teach mathematics so as to be usual. Educational Studies in Mathematics, 1(1), 3-8. https://doi.org/10.1007/BF00426224
  46. Freudenthal. H. (2008). 프로이덴탈의 수학교육론 (우정호 외 역). 서울: 경문사. (원저 1991년 출판)
  47. Galbraith, P. (2007). Authenticity and goal-overview. In Blum, W., Galbraith, P. & Niss, M. (Eds). Modelling and applications in mathematics education-14th ICMI study (pp. 181-184). NY: Springer.
  48. Gravemeijer, K., Cobb, P., Bowers, J & Whitenack, J. (2009). Symbolizing, Modeling, and instructional design. In Cobb, P., Yackel, E & McClain, K. (Eds). Symbolizing and communicating in mathematics classroom-perspectives on discourse, tools, and instructional design (pp. 225-273). Taylor & Francis e-Library.
  49. Huson, C. J. (2016). Mathematical Modeling from the Teacher's Perspective. The Thesis for the degree of doctor of Philosophy of The Graduate School of Columbia University.
  50. Julia, C. & Mudaly (2007). mathematical modeling of social issues in school mathematics in south africa. Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, Hans-Wolfgang & Niss, M. (Eds). Modelling and applications in mathematics education-the 14th ICMI Study (pp. 503-510). NY: Springer.
  51. Kehle, P. E. & Lester, F. K. (2013). A semiotic look at modeling behavior. In Lesh. R. & Doerr, H, M (eds), Beyond constructivism: models and modeling perspective in mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 97-122). NJ: Routledge.
  52. Kertil, M. & Gurel, C. (2016). Mathematical modeling: a bridge to STEM education. International journal of education in mathematics. Science and technology, 4(1), 44-55. https://doi.org/10.18404/ijemst.95761
  53. Lesh, R. & Doerr, H. M. (2003). Foundations of a models and modeling perspective on mathematics teaching, learning, and problem solving. In Lesh. R. & Doerr, H, M (eds), Beyond constructivism: models and modeling perspective in mathematics problem solving, learning, and teaching (pp. 3-33). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associate.
  54. Maiorca, C. & Stohlmann, M. (2016). Inspiring students in intergrated STEM education through modeling activities. In Hirsch, C. R. & McDuffic, A. R. (Eds). Mathematical modeling and Modeling Mathematics (pp. 143-161), Reston, VA: National council of teachers of mathematics(NCTM).
  55. Mathews, S. M. (2004). Mathematical modeling: convoying merchant ships. Mathematical teaching in the middle school, 9(7), 382-391.
  56. National council of teachers of mathematics(NCTM). (2000). The principles and standards for school mathematics. National council of teachers of mathematics. Reston, Reston, VA: NCTM.
  57. National council of teachers of mathematics(NCTM) (2011). Developing essential understanding of mathematical reasoning for teaching mathematics in prekindergarden-grade 8, Reston, VA: NCTM.
  58. National governors association center for best practices(NGA Center) & Council of chief state school officers(CCSSO). (2010). Common Core State Standards for Mathematics. Washington, D.C: the Council of Chief State School Officers and the National Governors Association Center(http://www.corestandardsorg/wp-content/uploads/Math_Standards1.pdf).
  59. Niss, M., Blum, W. & Galbraith, P. (2007). Introduction, in modeling and applications in mathematics education, Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, Hans-Wolfgang & Niss, M. (Eds). Modelling and applications in mathematics education-the 14th ICMI Study (pp. 3-32). NY: Springer.
  60. Niss, M. & Hojgaard, T. (Eds.). (2011). Competencies and Mathematical learning: idears and inspiration for the development of mathematics teaching and learning in Denmark. Rosklide: Rosklide universitet (IMFUTA tekst).
  61. Organisation for Economic Co-operation and Development(OECD) (2013). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework Mathematics, Reading, Science, Problem Solving and Financial Literacy. OECD Publishing.
  62. Oxford university press(2017). 'competency', 'competence' in English Oxford living dictionary. https://en.oxford dictionaries.com/definition/us/competence.
  63. Pollak. H. O. (1968). On some of the problems of teaching application of mathematics. Educational studies in mathematics, 1, 24-30. https://doi.org/10.1007/BF00426228
  64. Pollak. H. O. (1969). How can we teach applications of mathematics? Educational studies in mathematics, 2, 393-404. https://doi.org/10.1007/BF00303471
  65. Pollak. H. O. (2012). Introduction: What is mathematical modeling?, In Gould, H., Murray, D. R. & Sanfratello, A. (Eds). Mathematical modeling handbook (pp. viii-xi). Bedford: Consortium for Mathematics and Its Applications(COMAP).
  66. Stohlmann, M., Moore, T. J. & Cramer, k. (2013). Preservice elementary teachers' mathematical knowledge from an integrated STEM modelling activity. Journal of mathematical modelling and application, 1(8), 18-31.
  67. Swan, M., Turner, R., Yoon, C. & Muller, E. (2007). The modelling on learning mathematics. Blum, W., Galbraith, P., Henn, H. & Niss, M. (Eds). Modelling and applications in mathematics education - the 14th ICMI study (pp. 275-284). NY: Springer.
  68. Tran, D. & Dougherty, B. J. (2014). Authenticity of mathematical modeling. Mathematics teacher, 107(9), 673-678.
  69. Usiskin, Z. (2007). The arithmetic operations as mathematical models. Blum, W., Galbraith, P. L., Henn, Hans-Wolfgang & Niss, M. (Eds). Modelling and applications in mathematics education-the 14th ICMI Study (pp. 257-264). NY: Springer.
  70. Wallace, S. (2009). A dictionary of education. NY: Oxford university press.
  71. Weber, V., Fortunem N., Williams, D. & Whitehead, A. (2016). Mathematical modeling with Mymaps and spreadsheets. Mathematics teacher, 110(2), 147-150. https://doi.org/10.5951/mathteacher.110.2.0147
  72. Wessls, H. (Eds.). (2004). Levels of mathematical creativity on model-eliciting activities. Journal of mathematical modeling and application, 1(9), 22-40.
  73. Wickstrom, M. H., Carr, R. & Lackey, D. (2017). Exploring yellowstone national park with mathematical modeling. Mathematics teaching in the middle school, 22(8), 462-470. https://doi.org/10.5951/mathteacmiddscho.22.8.0462
  74. Yansik, H. B. & Meise, Y. (2014). Making insulation decisions through mathematical modeling. Teaching children mathematics, 21(5), 314-319. https://doi.org/10.5951/teacchilmath.21.5.0314
  75. Zbiek, R. & Conner, A. (2006). Beyond motivation: Exploring mathematical modeling as context for deepening students' understandings of curricular Mathematics. Educational studies in mathematics, 63, 89-112. https://doi.org/10.1007/s10649-005-9002-4