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Development of Virtual Reality Multi Screen Simulation System based on BIM

BIM 기반의 가상현실 다면투사 시뮬레이션 시스템 구축

  • Seo, Myoung-Bae (ICT Convergence and Integration Research Institute, Korea Institute of Civil Engineering and Building) ;
  • Park, Hyung-Jin (ICT Convergence and Integration Research Institute, Korea Institute of Civil Engineering and Building)
  • 서명배 (한국건설기술연구원 ICT융합연구소) ;
  • 박형진 (한국건설기술연구원 ICT융합연구소)
  • Received : 2017.03.08
  • Accepted : 2017.03.21
  • Published : 2017.06.30

Abstract

Using 3D based BIM(Building Information Modeling) enables a variety of construction simulations. The is no case to simulate BIM demonstration experiment on deeply immersed virtual reality environment in korea. This paper develops a multi screen based simulation system to enable 3D based immersed environment to diverse decision making and virtual construction simulation. In a developed simulation laboratory, we can carry out BIM drawing review, disaster evacuation simulation, constructability review on wild land and design urban planning using haptic device on 3-side space with 4K resolution . Also, It can review large amount of drawings without data conversion because of compatibility with BIM software.

3D 기반의 BIM 도면을 활용을 통해 다양한 건설 시뮬레이션이 가능하다. 이러한 BIM을 기반으로 강력한 몰입환경이 수반되는 가상현실 공간에서 실증실험이 가능한 시뮬레이션 시스템 구축사례가 국내에는 전무한 상황이다. 본 논문에서는 다양한 의사결정 및 가상건설 시뮬레이션이 가능하도록 BIM 도면을 기반으로 3D 기반의 강력한 몰입환경을 제공하는 다면(Multi Screen) 기반의 시뮬레이션 시스템 개발사례를 제시하였다. 구축된 시뮬레이션 실험실은 4K 이상의 해상도를 기반으로 대규모의 3면 디스플레이 공간내에서 다양한 Haptic 장비를 활용해 도면검토, 재난/재해시뮬레이션, 극한건설, 도시계획설계 등이 가능하다. 또한 기존의 BIM 소프트웨어와 완벽한 호환이 가능하여 데이터의 실시간 변환없이 대용량의 도면 등을 검토할 수 있다.

Keywords

References

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