초록
컴퓨팅 사고력 신장을 목표로 하는 정보 교육과 관련하여 다양한 교육적 효과와 효율적인 교육 방법에 관한 연구가 계속되어 왔다. 그러나 국가수준의 교육과정에서 명시한 인재상 중 하나가 진로 개척 능력을 가진 자주적인 사람임에 반해, 진로 교육의 관점에서의 정보 교육 연구는 상대적으로 부족하다. 본 연구는 정보 교육이 과학고 학생들의 진로 개척 능력에 미치는 영향을 분석하고 그 시사점을 제시하고 자 하였다. 연구 결과 정보 교육은 과학고 학생들의 진로 인식 및 진로 탐색 능력을 향상시키고, 진로 선택 및 자기주도적인 진로 준비에도 긍정적인 영향을 끼친 것으로 나타났다. 또한, 성별, 중학교 정보 과목의 이수 여부에 따른 유의미한 차이도 확인할 수 있었다. 본 연구가 진로 교육의 관점에서 정보 교육의 필요성 및 정보 교육 연구의 방향성을 제시하는데 기여할 수 있기를 기대한다.
There have been many researches on educational effects and efficient education methods related to Informatics education for computational thinking. However, while the one of the human models specified in the national curriculum focuses on self-directed career development ability, research on Informatics education from the viewpoint of career education is deficient. This study aimed to analyze the effects of Informatics education on science high school students' career development ability and suggest implications. As a result, not the students' career recognition and career search ability, but also career choice and preparation also improved. However, it was analyzed that there is a significant difference according to the gender and the completion of the middle school Informatics education. This study is expected to contribute to the necessity of Informatics education and the direction of Informatics education research from the viewpoint of career education.