Compassion Satisfaction and Compassion Fatigue among Social Workers

사회복지사의 연민만족과 연민피로에 관한 연구

  • Received : 2017.03.03
  • Accepted : 2017.05.08
  • Published : 2017.05.31

Abstract

Social workers empathized with clients'distress, feel concerned for clients in distress, and try to reduce their distress. This is called compassion. Compassion is an essential component of social work practice. However, compassion results in both positive results and negative results. The purpose of this study is to evaluate the Korean version of ProQOL which was developed to measure compassion satisfaction and compassion fatigue of helping professionals, to identify levels of compassion satisfaction/fatigue of the participants, and to divide the participants into clusters by clustering variables which are compassion satisfaction/fatigue. A total of 284 social workers residing in Seoul and Surrounding areas participated in this study. Confirmatory factor analysis confirmed that the Korea version of ProQOL is composed of compassion satisfaction factor and compassion fatigue factor as reported in a previous study. Its reliability and validity were satisfactory. The level of participants'compassion satisfaction was above moderate and their level of compassion fatigue was below moderate. Those who are older, have graduate education, have more years of work experience, or have higher positions have more compassion satisfaction. Cluster analysis divided the participants into 3 clusters. Cluster 1 is characterized by moderate compassion satisfaction and low compassion fatigue, Cluster 2 is characterized by low compassion satisfaction and moderate compassion fatigue, and Cluster 3 is characterized by high compassion satisfaction and high compassion fatigue.

사회복지사는 클라이언트의 고통을 공감하고 고통 속에 있는 클라이언트를 걱정하며 그 고통을 덜어주기 위해 노력한다. 이를 연민(compassion)이라고 하며 연민은 효과적인 사회복지실천을 위한 필수 요소이다. 연민은 사회복지사에게 스트레스와 같은 부정적 결과를 주기도 하고 만족감 같은 긍정적 결과를 제공하기도 한다. 긍정적 결과를 연민만족, 부정적 결과를 연민피로라고 한다. 본 연구의 목적은 연민만족과 연민피로를 측정하기 위해 개발된 한국어판 ProQOL을 평가한 다음, 사회복지사의 연민만족도와 연민피로도를 파악하고, 연민만족도와 연민피로도를 조합하여 사회복지사들을 군집으로 분류하는데 있다. 본 연구에는 수도권에서 활동하는 사회복지사 284명이 참여하였다. 확인적 요인분석 결과 한국어판 ProQOL은 기존 연구결과와 마찬가지로 2요인으로 구성되었고 신뢰도와 타당도 또한 양호하여 사회복지사의 연민만족과 연민피로를 측정하기에 적합한 도구로 판명되었다. 본 연구에 참여한 사회복지사의 연민만족도는 보통 이상 수준이었고 연민피로도는 보통 이하 수준이었다. 연령이 상대적으로 많고 학력이 높고, 경력이 많거나, 또는 직급이 높은 사회복지사의 연민만족도가 높았다. 군집분석 결과, 본 연구에 참여한 사회복지사들은 3개 군집으로 나누어졌다. 군집1은 연민만족은 중간수준이고 연민피로는 가장 낮은 군집이었고, 군집2는 연민만족도는 가장 낮았고 연민피로도는 중간수준이었으며, 군집3은 연민만족도와 연민피로도 모두 가장 높은 수준이었다.

Keywords

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