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Visual Extensions on Brand Using Secondary Images of Animation - Focused on Disney's The Jungle Book and Alice in Wonderland

애니메이션의 2차 이미지를 활용한 브랜드의 시각적 확장 - 디즈니 정글북과 이상한 나라의 엘리스 사례를 중심으로

  • 김경주 (홍익대학교 조형대학 디자인 영상학부)
  • Received : 2017.02.01
  • Accepted : 2017.04.11
  • Published : 2017.05.28

Abstract

This study will analyze a case that utilizes not just the characters, which are a primary licensing component in traditional animation licensing, however secondary images such as animation backgrounds, and one that has visually extended their brand. Secondary image plays an important role in developing the narration of the animation, and provides the space where the narrative takes place. It also gives important clues for the characters to be able to develop a narrative, through its chronological and geographical dimensions. This study distinguishes the components that can be used in the licensing process of an original animation into primary usage and secondary usage, and defines the scope of each. Focused on two collaboration cases, Disney's The Jungle Book & KENZO, and Disney's Alice in Wonderland & Marc by Marc Jacobs, It investigates the relationship of visual utilization between the expressive components related to secondary usage in the collaborative case of licensing, and the actual product. This study found the possibility of secondary images as a vehicle to deliver brand identity. As the spectrum of licensing elements is extended, it is necessary to develop an alternative licensing system for the new process of collaboration.

본 연구에서는 종래 애니메이션 관련 라이선싱에서 주로 다루어왔던 1차적 라이선스 요소인 캐릭터가 아니라 애니메이션의 배경 등 2차 이미지를 활용, 브랜드의 시각적 확장을 달성한 사례를 중심으로 분석한다. 2차 이미지는 내러티브가 발생되는 환경적 요인을 제공하며, 시대적 지리적 속성이 캐릭터로 하여금 사건을 발생시킬 수 있는 중요한 단서를 제공하기도 한다. 본 연구는 애니메이션 원작에서 라이선싱 프로세스에 활용될 수 있는 요소를 1차 활용과 2차 활용으로 구분하여 그 범위를 규정하고, 라이선싱을 통한 실제 협업사례를 통해 구현된 2차 활용의 표현 요소와 실제 제품 간의 시각적 관계를 고찰한다. 구체적 사례로서 디즈니사의 '정글북'과 겐조, '이상한 나라의 엘리스'와 마크 바이 마크 제이콥스의 협업을 선정하여, 두 브랜드에서 드러난 2차 활용을 원작과 비교하여 분석하였다. 연구결과 두 사례에서 2차 이미지를 통한 시각정보를 확장시키면서 아이덴티티를 선명하게 드러냄을 알 수 있었다. 2차 이미지 활용 사례를 통해 향후 가능성을 확인 할 수 있었으며, 지속적으로 발생될 유사 사례와 라이선스의 범위가 확장되는 현 시점에서 새로운 라이선싱 프로세스가 요구됨을 알 수 있었다.

Keywords

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