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Philanthropic Experience and Giving Intention: The Mediating Role of the Trust and Positive Attitude towards NGOs

나눔 경험과 기부의도: 신뢰 및 긍정 태도의 매개효과 연구

  • Received : 2017.01.12
  • Accepted : 2017.02.26
  • Published : 2017.05.28

Abstract

This study aims to examine the influence of the philanthropic experience on the giving intention. There are many precedent studies arguing this influence but the empirical results are mixed or sometimes contradictory. We stipulate that this could be resolved by introducing the mediating variables such as trust and positive attitudes towards NGOs. Results of the empirical analysis based on the 189 person living in Seoul area show that philanthropic experience directly influence the giving intention, and it exert an influence on the giving intention directly through the trust and positive attitudes towards NGOs. And it is shown that the indirect effect produced by the mediating variables and process in less than the direct effect. Results support precedent studies emphasizing the important role of the philanthropic experience in the giving intention, and shed light on the process through which philanthropic experience determines the giving intention. A practical implication might be that we have to do a great effort to experience philanthropic activities in one's early age, and a theoretical implication be that researchers need to pay attention to find another mediating variables having explanatory power.

본 연구의 목적은 "어린 시절 나눔 경험이 기부의도에 영향을 미치는가?", 그렇다면 "어린 시절 나눔 경험이 어떤 경로를 거쳐 기부 의도에 영향을 미치는가"를 규명하는 것이다. 이를 위해 서울 및 수도권 시민들에 대한 설문조사자료를 통해 실증분석을 실시하였다. 분석 결과 어린 시절 나눔 경험은 기부의도에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 비영리단체에 대한 신뢰 및 긍정 태도는 어린 시절 나눔 경험과 기부의도의 관계에서 매개역할을 하는 것으로 드러났다. 한편 비영리단체 특성요인을 거치는 간접효과에 비해 어린 시절 나눔 경험이 기부의도에 직접 영향을 미치는 직접효과가 상대적으로 큰 것으로 나타났다. 이러한 분석결과는 기부 행위에 있어 어린 시절의 경험의 중요성을 강조하는 기존 연구들의 주장이 확인되었다는 점과 나눔 경험이 기부 의도로 이어지는 경로를 파악하였다는 점에 중요한 의미가 있다. 또한 나눔 경험이 기부의도에 미치는 직접효과의 영향이 크다는 사실은 어린 시절에 나눔을 가질 수 있도록 적극적인 노력을 기울여야 한다는 실천적 함의와 함께 본 연구에서 제시되지 않은 다른 매개경로가 존재할 수 있다는 이론적 함의를 동시에 제공한다.

Keywords

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