References
- 강문봉․강흥규․김수미․박교식․박문환․서동엽․송상헌․유현주․이종영․임재훈․정동권․정은실․정영옥 (2008). 초등수학교육의 이해. 서울: 경문사. (Kang, M. B., Kang, H. K., Kim, S. M., Park, K. S., Park, M. H., Seo, D. Y., Song, S. H., Yoo, H. J., Lee, J. Y., Lim, J. H., Jeong, D. G., Jeong, E. S. & Chong, Y. O. (2008). Understanding of Elementary Mathematics Education. Seoul: Kyung Mun Sa..)
- 강완․백석윤 (1998). 초등수학교육론. 서울: 동명사. (Kang, W., Baek, S. Y. (1998). The Theory of Elementary Education. Seoul: Dong-Myeong-Sa.)
- 교육부 (1992). 중학교 교육과정. 교육부 고시 제 1992-11호. (Ministry of Education (1992). Curriculum of Middle school. Ministry of Education Notice No. 1992-11.)
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8]. (Ministry of Education (2015). Curriculum of Mathematics. Ministry of Education Notice No. 2015-74 [Separate Book 8].)
- 교육부(2015). 제2차 수학교육 종합계획. Retrieved from http://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID =294&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=0503&opType=N&boardSeq=58701. (Ministry of Education (2015). 2nd Mathematics Education Comprehensive Plan. Retrieved from http://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=294&lev=0&statusYN=W&s=moe&m=0503&opType=N&boardSeq =58701.)
- 고상숙․박만구․한혜숙 (2013). 교구 및 공학도구를 활용한 수학적 과정중심 평가에 관한 교사들의 인식. 한국학교수학회논문집, 16(4), 675-694. (Choi-Koh, S. S., Park, M. G. & Han, H. S. (2013). Teachers' Perceptions on Process-Focused Mathematics Assessment Using Manipulatives and Technological Devices, Journal of the Korean School Mathematics, 16(4), 675-694.)
- 고호경․김응환․양순열․권세화․권순학․정낙영․장인선․임유원․최수영․이성재․노솔․백형윤․홍창섭 (2013). 중학교 수학2. 서울: 교학사. (Ko, H. K., Kim, E. H., Yang, S. Y., Kwon, S. H., Kwon, S. H., Jeong, N. K., Chang, I. S., Lim, Y. W., Nho, S. Baek, H. Y. & Hong, C. S. (2013). Middle School Mathematics 2, Seoul: Kyo-Hak-Sa.)
- 김남희 (1999). 수학의 기본 구조 지도와 딘즈블럭. 학교수학, 1(1), 305-324. (Kim, N. H. (1999). Teaching the basic structure of mathematics and Dienes block, School Mathematics, 1(1), 305-324.)
- 김남희 (2000a). 교구이용에 대한 교수학적 논의: 대수모델의 활용사례를 통한 교구의 효과 분석을 중심으로. 학교수학, 2(1), 29-51. (Kim, N. H. (2000a). A Didactical Discussion on the Use of Mathematical Manipulatives, School Mathematics, 2(1), 29-51.)
- 김남희 (2000b). 교구: 탱그램 활용을 통한 수학적인 생각의 구체화. 학교수학, 2(2), 563-587. (Kim, N. H. (2000b). Manipulative: Reification of mathematical thinking through the use of tangram, School Mathematics, 2(2), 563-587.)
- 김남희 (2001). 교구: 기하판을 활용한 학교수학의 지도. 학교수학, 3(1), 155-184. (Kim, N. H. (2001). Manipulative: Teaching the School mathematics using geoboards, School Mathematics, 3(1), 155-184..)
- 김남희 (2008). 예비교사와 현직교사를 위한 학교수학과 교구. 서울: 경문사. (Kim, N. H.. (2008). School Mathematics and Manipulatives for Pre-service Teachers and In-service Teachers. Seoul: Kyung-Mun-Sa.)
- 김성준 (2010). Maths With Attitude 교구 프로그램 활용에 관한 소고. 한국초등수학교육학회지, 14(1), 153-176. (Kim, S. J. (2010). A Study on the Using of 'Maths With Attitude' Programs in Elementary Mathematics Lessons, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 14(1), 153-176.)
- 김수미 (2000). 수학교육에서의 조작교구에 관한 연구. 학교수학, 2(2), 459-474. (Kim, S. M. (2000). A Study on Manipulative Materials in Mathematics Education, School Mathematics, 2(2), 459-474.)
- 김수환․박성택․신준식․이대현․이의원․이종영․임문규․정은식 (2009). 초등학교 수학교육론. 경기도: 동명사. (Kim, S. H., Park, S. T., Shin, J. S., Lee, D. H., Lee, U. W., Lee, J. Y., Lim, M. G. & Jeong, E. S. (2009). The Theory of Elementary mathematics education. Gyeonggido: Dong-Myeong-Sa.)
- 김영남 (2002). 구체적 조작물을 이용한 도형 프로그램이 아동의 문제해결력, 수학적 자기효능감, 수학불안에 미치는 효과를 알아보기 위한 분석적 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 13, 193-214. (Kim, Y. N. (2002). An analytical study to investigate the effect of figure programs using concrete manipulations on children's problem solving ability, mathematical self-efficacy and mathematics anxiety, J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 13, 193-214.)
- 김응태․박한식․우정호 (2007). 수학교육학개론. 서울: 서울대학교출판부. (Kim, E. T., Park, H. S. & Woo, J. H. (2007). An Introduction to mathematics education. Seoul: SNU press.)
- 박경선 (2008). Skemp 이론에 따른 곱셈구구 놀이 활동이 수학학업성취도 및 수학적 태도에 미치는 영향. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문. (Park, K. S. (2008). The Effect of Multiplication Table Play-activities According to Skemp's Theory on Achievements of and Attitudes Towards Mathematics Learning. Master Thesis of Seoul National University of Education.)
- 손홍찬 (2011). 우리나라 수학교육에서 공학 활용의 역사와 현황. 학교수학, 13(3), 525-542. (Son, H. C. (2011). Trend and Prospect on Using Technology in Mathematics Education in Korea, School Mathematics, 13(3), 525-542.)
- 신종석․표용수 (2011). 수학교구를 활용한 수업의 흥미도 및 문제해결력 신장에 관한 연구. East Asian Mathematical Journal, 27(2), 117-139. (Shin, J. S. & Pyo, Y. S. (2011). A Study on the Improvement of Interest in Lessons and Problem Solving Ability Using Mathematical tools, East Asian Mathematical Journal, 27(2), 117-139.)
- 안병곤 (2003). 초등수학수업에서 활동중심 교수학습자료 활용에 대한 조사연구. 학교수학, 5(2), 241-257. (Ahn, B. G. (2003). A Study of Instructional Materials for Activity-Centered Teaching in Elementary Mathematics, School Mathematics, 5(2), 241-257.)
- 우정호 (2011). 학교 수학의 교육적 기초. 서울: 서울대학교출판부. (Woo, J. H. (2007). Educational Basis of School Mathematics. Seoul: SNU press.)
- 유충현․김한울․박효민․김태헌․김한솔 (2013). 지오지브라를 이용한 수학적 흥미 및 동기유발. 한국수학교육학회 2013 춘계학술대회 프로시딩, 335-341. (Yu, C. H., Kim, H. U., Park, H. M., Kim, T. H. & Kim, H. S. (2013). Inducing Mathematical Interest and Mathematical Motivation Using GeoGebra, The Korean Society of Mathematical Education 2013 Spring Conference Proceedings, 335-341.)
- 이강섭․심상길 (2005). 창의성 증진을 위한 수학 활동 프로그램과 평가 방법의 소개. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 19(1), 101-110. (Lee, K. S. & Shim, S. K. (2005). An Introduction to Mathematics Activity Programs and Evaluation Methods for Improving Creativity, J. Korean Soc. Math. Ed. Ser. E: Communications of Mathematical Education, 19(1), 101-110.)
- 이준열․최부림․김동재․송영준․윤상호․황선미 (2012). 중학교 수학2. 서울: 천재교육. (Lee, J. Y., Choi, B. R., Kim, D. J., Song, Y. J., Yoon, S. H. & Hwang, S. M. (2012). Middle School Mathematics 2, Seoul: .Chun-Jae education.)
- 임영빈․홍진곤 (2016). 구체물의 추상화와 추상적 개념의 구체화에 나타나는 초등학생의 수학적 사고 분석. 학교수학, 18(1), 159-173. (Yim, Y. B., & Hong, J. G. (2013). Primary Students' Mathematical Thinking Analysis of Between Abstraction of Concrete Materials and Concretization of Abstract Concepts. School Mathematics, 18(1), 159-173.)
- 장경윤 (2015). 수학교육과 테크놀로지: 연구의 추세와 쟁점. 고상숙(편). 수학교육에서 공학적 도구 (24-39). 서울: 경문사. (Chang, K. Y. (2015). Mathematic Education and Technology: Trends and Issues in Research, Choi-Koh, S. S(Ed), Technology in Mathematical Education (pp. 24-39). Seoul: Kyung-Mun-Sa.)
- 장훈 (2008). 체험수학-교구를 이용한 삼각형의 내심과 외심 지도. 한국수학교육학회 학술논문발표집, 2008(1), 37-45. (Chang, H. (2008). Experience Mathematics - Teaching a Circumcenter and an Incenter of Triangle Using Manipulatives, Proceeding of the korean society of mathematical education conference on mathematical education, 2008(1), 37-45.)
- 정동권 (2001). 수학교실에서 기하판의 활용 의의와 활용 사례 분석. 학교수학, 3(2), 447-473. (Jeong, D. G. (2001). Significance and Analyzing Episode on Using Geoboards in Mathematics Classroom, School Mathematics, 3(2), 447-473.)
- 정상권․이재학․박혜숙․홍진곤․박부성․강은주․오화평 (2013). 중학교 수학2. 서울: 금성출판사. (Chung, S. K., Lee, J. H., Park, H. S., Hong, J. K., Park, P. S., Kang, E. J. & Oh, H. P. (2013). Middle School Mathematics 2, Seoul: Kum-Sung publisher.)
- 조정수 (2015). 공학적 도구 활용에서 통합적 관점. 고상숙(편). 수학교육에서 공학적 도구 (40-51). 서울: 경문사 (Cho, C. S. (2015). An Integrated Perspective in the Use of Technology, Choi-Koh, S. S(Ed), Technology in Mathematical Education (pp. 40-51). Seoul: Kyung-Mun-Sa.)
- 최경식 (2012). 지오지브라를 활용한 통계, 미적분, 3차원 기하교육. 한국수학교육학회 학술논문발표집, 2012(2), 261-268. (Choi, K. S. (2012). Statistics, Calculus, 3D Geometry Education using GeoGebra, Proceeding of the korean society of mathematical education conference on mathematical education, 2012(2), 37-45.)
- 최경식․김동석 (2013). 지오지브라를 활용한 미적분학 교육. 한국수학교육학회 학술논문발표집, 2013(1), 467-472. (Choi, K. S. & Kim, D. S. (2013). Calculus, Education using GeoGebra, Proceeding of the korean society of mathematical education conference on mathematical education, 2013(1), 467-472. )
- 최창우 (2014). 수학교육과 교구. 서울: 경문사. (Choi, C. W. (2014). Mathematics Education and Manipulatives, Seoul: Kyung-Mun-Sa.)
- 한세호․장경윤 (2009). 고등학교 수학 문제해결에서 CAS의 도구발생. 학교수학, 11(3), 527-546. (Han, S. H. & Chang, K. Y. (2009). Instrumental Genesis of Computer Algebra System(CAS) in Mathematical Problem Solving among High School Students, School Mathematics, 11(3), 527-546.)
- 황우형․김명선 (2001). 학습부진아의 수학지도시 구체적 조작물의 효율성에 관한 연구: Unit Cubes를 활용한 중학교 1학년 기수법 지도. 학교수학, 3(2), 215-231. (Hwang, W. H. & Kim, M. S. (2001). A Study on the Effectiveness of the Manipulatives in Teaching of Sstudents with Mathematics Learning Disability, School Mathematics, 3(2), 215-231.)
- 황혜정․나귀수․최승현․박경미․임재훈 (2012). 수학교육학 신론. 서울: 문음사. (Hwang, H. J., Na, G. S., Choi, S. H., Park, K. M., & Yim, J. H. (2007). The Theory of Mathematics Education. Seoul: Moon-Um-Sa.)
- 홍진곤 (2007). 수와 연산. 김남희, 나귀수, 박경미, 이경화, 정영옥, 홍진곤(편). 수학교육과정과 교재연구 (2-50). 서울: 경문사. (Hong, J. G. (2007). Numbers and . Kim, N. H., Na, G. S., Park, K. M., Lee, K. H., Jeong, Y. O., & Hong, J. G. (Eds). Curriculum of Mathematics and Materials Research. (pp. 2-50). Seoul: Kyung-Mun-Sa.)
- Artigue, M. (2001). What can we learn from educational research at the university level?. In The teaching and learning of mathematics at university level(207-220). Springer Netherlands.
- Boggan, M., Harper, S., & Whitmire, A. (2010). Using Manipulatives to Teach Elementary Mathematics. Journal of Instructional Pedagogies, 3, 1-6.
- Drijvers, P. H. M. (2003). Learning algebra in a computer algebra environment: Design research on the understanding of the concept of parameter. Doctoral Dissertation, Freudenthal Institute, Utrecht University, the Netherlands.
- Drijvers, P., & Gravemeijer, K. (2005). Computer algebra as an instrument: Examples of algebraic schemes. In The didactical challenge of symbolic calculators (pp. 163-196). Springer US.
- English, L. D. (2004). Mathematical and analogical reasoning in early childhood. In Mathematical and analogical reasoning of young learners, (pp. 1-22). Mahwah : Lawrence Erlbaum Associates.
- Fennema, E. (1973). Manipulatives in the classroom. Arithematic Teacher, 20, 350-352.
- Gravemeijer, K. (1994). Educational development and developmental research in mathematics education. Journal for research in Mathematics Education, 25(5), 443-471. https://doi.org/10.2307/749485
- Haspekian, M. (2005). An "instrumental approach" to study the integration of a computer tool into mathematics teaching: the case of spreadsheets. International journal of computers for mathematical learning, 10(2), 109-141. https://doi.org/10.1007/s10758-005-0395-z
- Heddens, J. (1986). Bridging the Gap Between the Concrete and the Abstract. Arithmetic Teacher, 33(6), 14-17.
- Hohenwarter, M., & Jones, K. (2007). Ways of Linking Geometry and Algebra: The Case of Geogebra, Proceedings of the British Society for Research into Learning Mathematics, 27(3), 126-131.
- Saidu, S., & Bunyamin, S. (2016). Effects of Geoboard and Geographical Globe on Senior Secondary School Students' Performance in Mathematics in Kaduna State. Journal of Science, Technology & Education, 4(1), 140-148.
- Sierpinska, A., & Lerman, S. (1997). Epistemologies of mathematics and of mathematics education. In A. J., Bishop (Ed.). International handbook of mathematics education (pp. 827-876). Springer Netherlands.
- Trouche, L. (2004). Managing the complexity of human/machine interactions in computerized learning environments: Guiding students’ command process through instrumental orchestrations. International Journal of Computers for mathematical learning, 9(3), 281-307. https://doi.org/10.1007/s10758-004-3468-5
- Vinner, S. (2002). The role of definitions in the teaching and learning of mathematics. In Advanced mathematical thinking (pp. 65-81). Springer Netherlands.
- Wittmann, E. C. (2001). Developing mathematics education in a systemic process. Educational Studies in Mathematics, 48(1), 1-20. https://doi.org/10.1023/A:1015538317850
Cited by
- 수학체험교구 개발 모형 및 이를 적용한 최대공약수 교구 개발 연구 vol.34, pp.4, 2017, https://doi.org/10.7468/jksmee.2020.34.4.587
- 이차곡선 수업에서 공학도구 사용과 수작업 교구 활동에 대한 예비 수학교사들의 인식 vol.24, pp.1, 2017, https://doi.org/10.30807/ksms.2021.24.1.008