References
- 곽경민.백승민.최우석.최준범.고일석.김병학 (2010). 택시거리함수를 이용한 평면기하에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(3), 659-689. (Kwak, K. M., Baik, S. M., Choi, W. S., Choi, J. B., Ko, I. S., & Kim, B. H. (2010). On the plane geometry using taxicab geometry function, Communications of Mathematical Education, 24(3), 659-689.)
- 김대현 (2011). 수학영재 지도교사를 위한 교수․학습 자료 개발에 관한 연구 : Renzulli 3부 심화 학습 모형을 중심으로. 경남대학교 박사학위논문. (Kim, D. H. (2011). A Study on the Development of Teachers' Teaching Materials for the Mathematically Gifted : Based on Renzulli's Enrichment Triad Model. Doctorate Thesis, Kyungnam University)
- 김성식 (2013). 비유클리드 거리함수를 활용한 수학 영재 교수․학습 자료의 개발 및 적용. 한국교원대학교 석사 학위논문. (Kim, S. S. (2013). Development and application of Teaching and Learning Materials for mathematics gifted students by using a Non-Euclidean Metric. Master's Thesis, Korea National University of Education.)
- 김애리 (2014). 학습동기 유발을 위한 택시기하 영역의 교수학습자료 개발. 단국대학교 석사학위논문. (Kim, A. R. (2014). Development of Teaching and Learning Materials in Taxicab Geometry for Motivation. Master's Thesis, Dankook University.)
- 김향숙.박진석.정승달.고연순.문동주 (2013). 기하학 다시보기. 서울: 경문사. (Kim, H. S., Park, J. S., Jeong, S. D., Ko, Y. S., & Moon, D. J. (2013). Re-exploration of Geometry. Seoul: Kyongmoonsa.)
- 배수경 (2006). 영재교육에서 이산수학의 수업 실태와 프로그램 개발 및 현장 적용. 이화여자대학교 석사학위논문. (Bae, S.-K. (2006). A Study on the Current Status of Discrete Mathematics Teaching & Teaching-Learning Program Development and its Application to the Field (in the Specific Education for Gifted Students. Master's Thesis, Ewha University.)
- 안지은 (2012). 택시 기하를 활용한 수학 영재 교수 학습 자료의 개발 및 적용 : 택시 원추 곡선을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위논문. (An, J. E. (2012). Education material development and application for mathematically gifted students : Conic sections with the taxicab geometry. Master's Thesis, Korea National University of Education.)
- 양희석.박도연.김병학.박재희 (2013). 택시기하에서 이차곡선에 관한 연구. 수학교육학술지, 2013(1), 319-324. (Yang, H. S., Park, D. Y., Kim, B. H., & Park, J. H. (2013). Study on quadratic curves on taxicab geometry. Studies in Mathematical Education, 2013(1), 319-324.)
- 에르든예프.한인기 (2005). 유추를 통한 수학탐구. 서울: 승산. (Erdniev, P. M. & Han, I. G. (2005). Exploration of mathematics with analogical reasoning. Seoul: Seungsan.)
- 이경화 (2003). 수학 영재교육 자료의 개발과 적용 사례 연구. 수학교육학연구. 13(3), 365-382. (Lee, K. H. (2003). Development and application of mathematical activities for gifted students. The journal of educational research in mathematics, 13(3), 365-382.)
- 이경화 (2009). 수학적 지식의 구성에서 유추적 사고의 역할. 수학교육학연구, 19(3), 355-369. (Lee, K. H. (2009). The Role of Analogical Reasoning in Mathematical Knowledge Construction. The journal of educational research in mathematics, 19(3), 355-369.)
- 이승우.김병학.박재희 (2013). 택시기하에서의 삼각형의 외심에 관한 연구. 수학교육학술지, 2013(1), 325-328. (Lee, S. W., Kim, B. H., & Park, J. H. (2013). Study on circumcenter of triangles on on taxicab geometry. Studies in Mathematical Education, 2013(1), 325-328.)
- 장경윤 (1994). 택시기하 : 교사와 학생을 위한 비유클리드 기하학. 수학교육학연구, 4(1), 109-116. (Chang, K. Y. (1994). Taxicab geometry : a non-Euclidean geometry for high school students and teachers. The journal of educational research in mathematics, 4(1), 109-116.)
- 전선미.유원석 (2011). 중등 수학영재 교수․학습자료 개발 동향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교 육 논문집>, 25(1), 79-97. (Jun, S. M. & Yoo, W. S. (2011). An Analysis on the Development Tendency of Teaching and Learning Materials for the Gifted Students in the Middle School. Communications of Mathematical Education, 25(1), 79-97.)
- 천희영 (2008). 택시캡 포물선의 그래프. 단국대학교 석사학위논문. (Cheon, H. Y. (2008). Graphs of Taxicab Parabolas. Master's Thesis, Dankook University.)
- 허남구 (2014). 기하학적 방법을 통한 이차곡선 접선의 작도에 관한 연구. 과학영재교육, 6(3), 125-133. (Heo, N. G. (2014). A Study on Construction of Tangent Line of Quadratic Curves Through Geometric Method. Journal of Science Education for the Gifted, 6(3), 125-133)
- 허남구.류희찬 (2015a). 활동 중심 수학과 디지틸교과서의 개발 및 적용. 수학교육학연구, 25(2), 241-261. (Heo, N. G. & Lew, H. C. (2015a). Development and Application of Action Based Mathematics Digital Textbook. Journal of Educational Research in Mathematics, 25(2), 241-261.)
- 허남구.류희찬 (2015b). 테크놀로지를 활용한 수학 중심 STEAM 프로그램 개발. 청람수학교육연구, 7(2), 79-100. (Heo, N. G. & Lew, H. C. (2015b). Development of Mathematics-Centered STEAM Program Using Technology. KNUE Journal of Mathematics Education, 7(2), 79-100.)
- 허수진 (2010). 택시 기하를 활용한 수학 영재 교수 학습 자료의 개발 및 적용. 이화여자대학교 석사학위논문. (Hur, S. (2010). Development and Application of Teaching-Learning Materials for Mathematically-Gifted Students by Using Taxicab Geometry. Master's Thesis, Ewha University.)
- Kullberg, A. (2010). What is taught and what is learned. Gothenburg studies in educational science 293. Gothenberg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
- Lo, M. L. (2012). Variation Theory and the Improvement of Teaching and Learning. Gothenburg studies in educational science 323. Gothenberg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
- Marton, F., & Booth, S. (1997). Learning and awareness. Mahwah N.J.: Lawrence Erlbaum.
- Krause, E. F. (1986). Taxicab Geometry:An adventure in non-Euclidean Geometry. NY: Dover Publication.