DOI QR코드

DOI QR Code

Inquiry of Quadratic Curves According to Definition on Taxicab Geometry

택시기하에서 이차곡선의 정의 방법에 따른 그래프의 개형 탐구

  • Received : 2016.11.28
  • Accepted : 2017.04.26
  • Published : 2017.05.15

Abstract

Taxicab geometry was a typical non-Euclid geometry for mathematically gifted. Most educational material related quadratic curves on taxicab geometry for mathematically gifted served them to inquire the graph of the curves defined by focis and constant. In this study, we provide a shape of quadratic curves on taxicab geometry by applying three definitions(geometric algebraic definition, eccentricity definition, conic section definition).

택시기하는 수학 영재를 위한 기하 영역의 학습 자료를 개발함에 있어 사용되는 대표적인 비유클리드 기하학이다. 택시기하에서 이차곡선과 관련된 수학 영재 프로그램은 기하대수적 정의에 따른 이차곡선의 탐구만 이루어져 있었다. 이에 본 연구에서는 유클리드 기하의 3가지 정의 방법(기하대수적 정의, 이심률 정의, 원뿔곡선의 정의)을 택시기하에서 적용시켜 나타난 이차곡선 그래프의 개형을 살펴보았다.

Keywords

References

  1. 곽경민.백승민.최우석.최준범.고일석.김병학 (2010). 택시거리함수를 이용한 평면기하에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육 논문집>, 24(3), 659-689. (Kwak, K. M., Baik, S. M., Choi, W. S., Choi, J. B., Ko, I. S., & Kim, B. H. (2010). On the plane geometry using taxicab geometry function, Communications of Mathematical Education, 24(3), 659-689.)
  2. 김대현 (2011). 수학영재 지도교사를 위한 교수․학습 자료 개발에 관한 연구 : Renzulli 3부 심화 학습 모형을 중심으로. 경남대학교 박사학위논문. (Kim, D. H. (2011). A Study on the Development of Teachers' Teaching Materials for the Mathematically Gifted : Based on Renzulli's Enrichment Triad Model. Doctorate Thesis, Kyungnam University)
  3. 김성식 (2013). 비유클리드 거리함수를 활용한 수학 영재 교수․학습 자료의 개발 및 적용. 한국교원대학교 석사 학위논문. (Kim, S. S. (2013). Development and application of Teaching and Learning Materials for mathematics gifted students by using a Non-Euclidean Metric. Master's Thesis, Korea National University of Education.)
  4. 김애리 (2014). 학습동기 유발을 위한 택시기하 영역의 교수학습자료 개발. 단국대학교 석사학위논문. (Kim, A. R. (2014). Development of Teaching and Learning Materials in Taxicab Geometry for Motivation. Master's Thesis, Dankook University.)
  5. 김향숙.박진석.정승달.고연순.문동주 (2013). 기하학 다시보기. 서울: 경문사. (Kim, H. S., Park, J. S., Jeong, S. D., Ko, Y. S., & Moon, D. J. (2013). Re-exploration of Geometry. Seoul: Kyongmoonsa.)
  6. 배수경 (2006). 영재교육에서 이산수학의 수업 실태와 프로그램 개발 및 현장 적용. 이화여자대학교 석사학위논문. (Bae, S.-K. (2006). A Study on the Current Status of Discrete Mathematics Teaching & Teaching-Learning Program Development and its Application to the Field (in the Specific Education for Gifted Students. Master's Thesis, Ewha University.)
  7. 안지은 (2012). 택시 기하를 활용한 수학 영재 교수 학습 자료의 개발 및 적용 : 택시 원추 곡선을 중심으로. 한국교원대학교 석사학위논문. (An, J. E. (2012). Education material development and application for mathematically gifted students : Conic sections with the taxicab geometry. Master's Thesis, Korea National University of Education.)
  8. 양희석.박도연.김병학.박재희 (2013). 택시기하에서 이차곡선에 관한 연구. 수학교육학술지, 2013(1), 319-324. (Yang, H. S., Park, D. Y., Kim, B. H., & Park, J. H. (2013). Study on quadratic curves on taxicab geometry. Studies in Mathematical Education, 2013(1), 319-324.)
  9. 에르든예프.한인기 (2005). 유추를 통한 수학탐구. 서울: 승산. (Erdniev, P. M. & Han, I. G. (2005). Exploration of mathematics with analogical reasoning. Seoul: Seungsan.)
  10. 이경화 (2003). 수학 영재교육 자료의 개발과 적용 사례 연구. 수학교육학연구. 13(3), 365-382. (Lee, K. H. (2003). Development and application of mathematical activities for gifted students. The journal of educational research in mathematics, 13(3), 365-382.)
  11. 이경화 (2009). 수학적 지식의 구성에서 유추적 사고의 역할. 수학교육학연구, 19(3), 355-369. (Lee, K. H. (2009). The Role of Analogical Reasoning in Mathematical Knowledge Construction. The journal of educational research in mathematics, 19(3), 355-369.)
  12. 이승우.김병학.박재희 (2013). 택시기하에서의 삼각형의 외심에 관한 연구. 수학교육학술지, 2013(1), 325-328. (Lee, S. W., Kim, B. H., & Park, J. H. (2013). Study on circumcenter of triangles on on taxicab geometry. Studies in Mathematical Education, 2013(1), 325-328.)
  13. 장경윤 (1994). 택시기하 : 교사와 학생을 위한 비유클리드 기하학. 수학교육학연구, 4(1), 109-116. (Chang, K. Y. (1994). Taxicab geometry : a non-Euclidean geometry for high school students and teachers. The journal of educational research in mathematics, 4(1), 109-116.)
  14. 전선미.유원석 (2011). 중등 수학영재 교수․학습자료 개발 동향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교 육 논문집>, 25(1), 79-97. (Jun, S. M. & Yoo, W. S. (2011). An Analysis on the Development Tendency of Teaching and Learning Materials for the Gifted Students in the Middle School. Communications of Mathematical Education, 25(1), 79-97.)
  15. 천희영 (2008). 택시캡 포물선의 그래프. 단국대학교 석사학위논문. (Cheon, H. Y. (2008). Graphs of Taxicab Parabolas. Master's Thesis, Dankook University.)
  16. 허남구 (2014). 기하학적 방법을 통한 이차곡선 접선의 작도에 관한 연구. 과학영재교육, 6(3), 125-133. (Heo, N. G. (2014). A Study on Construction of Tangent Line of Quadratic Curves Through Geometric Method. Journal of Science Education for the Gifted, 6(3), 125-133)
  17. 허남구.류희찬 (2015a). 활동 중심 수학과 디지틸교과서의 개발 및 적용. 수학교육학연구, 25(2), 241-261. (Heo, N. G. & Lew, H. C. (2015a). Development and Application of Action Based Mathematics Digital Textbook. Journal of Educational Research in Mathematics, 25(2), 241-261.)
  18. 허남구.류희찬 (2015b). 테크놀로지를 활용한 수학 중심 STEAM 프로그램 개발. 청람수학교육연구, 7(2), 79-100. (Heo, N. G. & Lew, H. C. (2015b). Development of Mathematics-Centered STEAM Program Using Technology. KNUE Journal of Mathematics Education, 7(2), 79-100.)
  19. 허수진 (2010). 택시 기하를 활용한 수학 영재 교수 학습 자료의 개발 및 적용. 이화여자대학교 석사학위논문. (Hur, S. (2010). Development and Application of Teaching-Learning Materials for Mathematically-Gifted Students by Using Taxicab Geometry. Master's Thesis, Ewha University.)
  20. Kullberg, A. (2010). What is taught and what is learned. Gothenburg studies in educational science 293. Gothenberg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
  21. Lo, M. L. (2012). Variation Theory and the Improvement of Teaching and Learning. Gothenburg studies in educational science 323. Gothenberg: Acta Universitatis Gothoburgensis.
  22. Marton, F., & Booth, S. (1997). Learning and awareness. Mahwah N.J.: Lawrence Erlbaum.
  23. Krause, E. F. (1986). Taxicab Geometry:An adventure in non-Euclidean Geometry. NY: Dover Publication.