DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of the Indication of Lengths and Angles on Classifying Triangles: Centering on Correct Answer Rate and Eye Movements

분류하기에서 길이와 직각 표기의 효과: 정답률과 안구운동 분석을 중심으로

  • Yun, Ju Mi (The Graduate School of Korea National University of Education) ;
  • Lee, Kwang-ho (Korea National University of Education) ;
  • Lee, Jae-Hak (Korea National University of Education)
  • Received : 2017.04.17
  • Accepted : 2017.04.29
  • Published : 2017.04.30

Abstract

The purpose of the study is to identify the effect of length and right angle indication on the understanding of the concept of the figure when presenting the task of classifying the plane figures. we recorded thirty three 4th grade students' performance with eye-tracking technologies and analyzed the correct answer rate and gaze duration. The findings from the study were as follows. First, correctness rate increased and Gaze duration decreased by marking length in isosceles triangle and equilateral triangle. Second, correctness rate increased and Gaze duration decreased by marking right angle in acute angle triangle and obtuse triangle. Based on these results, it is necessary to focus on measuring the understanding of the concept of the figure rather than measuring the students' ability to measure by expressing the length and angle when presenting the task of classifying the plane figures.

본 연구는 평면 도형의 도형 분류하기 과제를 제시할 때 길이와 각의 표기 여부가 도형의 개념 이해에 어떤 영향을 주는지 알아보는데 목적이 있다. 이를 위해, 초등학교 4학년 학생 33명을 대상으로 분류하기 과제 해결 과정을 Eye-tracker를 통해 녹화하고 정답률과 Gaze Duration을 중심으로 분석하였다. 그 결과, 이등변삼각형과 정삼각형의 분류하기에서는 길이를 제시하였을 때 정답률이 증가하고 Gaze Duration은 감소하였다. 예각삼각형과 둔각삼각형 과제에서도 직각을 표기했을 때 정답률이 증가하고 Gaze Duration이 감소하였다. 이러한 결과로 볼 때, 평면도형을 분류하는 과제를 제시할 때는 길이와 각을 표기하여 학생들이 어림하여 도형을 분류하기 보다는 도형의 개념 이해를 바탕으로 분류하는 것을 측정하는 데 초점을 두어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호.(The ministry of Education (2011). Mathematics curriculum. The Ministry of Education Notice 2011-361.)
  2. 교육부 (2013). 초등학교 수학 1-2. 서울: 천재교육.(The ministry of Education (2013). Elementary mathematics 1-2. Seoul: Chunjae Education.)
  3. 교육부 (2015a). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호.(The ministry of Education (2015). Mathematics curriculum. The Ministry of Education Notice 2015-74.)
  4. 교육부 (2015b). 초등학교 교사용 지도서 수학 4-1. 서울: 천재교육.(The ministry of Education (2015b). Elementary mathematics 4-1 teacher's guide. Seoul: Chunjae Education.)
  5. 교육부 (2015c). 초등학교 수학 4-1. 서울: 천재교육.(The ministry of Education (2015c). Elementary mathematics 4-1. Seoul: Chunjae Education.)
  6. 노영아.안병곤 (2007). 도형 영역의 오류 유형과 원인 분석에 관한 연구 -초등학교 4학년을 중심으로-. 한국초등수학교육학회지, 11(2), 199-216.(Noh, Y. A., & Ahn, B. G. (2007). An analysis on error of fourth grade student in geometric domain. Journal of Elementary mathematics Education in Korea, 11(2), 199-216.)
  7. 배종수 (2011). 생명을 살리는 인성 창의 초등수학교육 지도법. 서울: JB math.(Bae, J. S. (2011). Mathematics for elementary teachers. Seoul: JB math.)
  8. 홍지연.김민경.노선숙.권점례 (2008). 수학과 서술형 평가의 문항개발 사례 연구:4-나 단계를 중심으로. 수학교육학연구, 18(3), 335-352.(Hong, J. Y., Kim. M. K., Noh, S. S., & Kwon, J. R. (2008). A case study on the development of descriptive problems in grade 4 mathematics. The journal of educational research in mathematics, 18(3), 335-352.)
  9. Bojko, A. (2013). Eye tracking the user experience: a practical guide to research. Brooklyn, New York: Rosenfeld Media.
  10. Horsley, M., Eliot, M., Knight, B. A., & Reilly, R. (2014). Current trends in eye tracking research. Cham: Springer.
  11. Just, M. A., & Carpenter, P. A. (1980). A theory of reading: From eye fixations to comprehension. Psychological Review, 87(4), 329-355. https://doi.org/10.1037/0033-295X.87.4.329
  12. Lai, M. L., Tsai, M. J., Yang, F. Y., Hsu, C. Y., Liu, T. C., Lee, S. W. Y., Lee, M. H., Chiou, G. L., Liang, J. C., & Tsai, C. C. (2012). A review of using eye-tracking technology in exploring learning from 2000 to 2012. Educational Research Review, 10, 90-115.
  13. Macmillan McGraw-Hill. (2009). Math connects grade 4. New York: Macmillan.
  14. National Council of Teachers of Mathematics. (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: NCTM, 2000. 류희찬, 조완영, 이경화, 나귀수, 김남균, 방정숙 공역(2007). 학교수학을 위한 원리와 규준. 서울: 경문사.
  15. Reys, R., Lindquist, M. M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics (9th ed.). New York: John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 공역(2012). 초등 교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.
  16. Susac, A., Bubic, A., Kaponja, J., Planinic, M., Palmovic, M. (2014). Eye movements reveal students' strategies in simple equation solving. International Journal Of Science And Mathematics Education, 12(3), 555-577. https://doi.org/10.1007/s10763-014-9514-4
  17. Van de Walle, J. A. (2008). Elementary and Middle School Mathematics: Teaching Developmentally(5th edition). Boston: Allyn and Bacon. 남승인, 서찬숙, 최진화, 강영란, 홍우주, 배혜진, 김수민 공역(2008). 수학을 어떻게 가르칠 것인가?. 서울: 경문사.
  18. Wang, H. s., Chen, Y. T., Lin, C. H. (2014). The learning benefits of using eye trackers to enhance the geospatial abilities of elementary school students. British journal of educational technology, 45(2), 340-355. https://doi.org/10.1111/bjet.12011