DOI QR코드

DOI QR Code

초등학교 아동이 지각한 6학년 학업성취에 대한 4학년 학업성취의 예측: 5학년 자아존중감 및 학습행동조절의 순차적 매개효과

The Prediction of Academic Achievement at 6th Grade from Perceived Academic Achievement at 4th Grade: Serial Multiple Mediation of Self-esteem and Self-control in Learning at 5th Grade

  • 장영은 (중앙대학교 사회복지학부) ;
  • 성미영 (동덕여자대학교 아동학과)
  • 투고 : 2017.02.15
  • 심사 : 2017.04.09
  • 발행 : 2017.04.30

초록

Objective: The current study aimed at examining the mediation effects of children's self-esteem and self-control in learning between perceived academic achievement at $4^{th}$ grade and $6^{th}$ grade. This article proposes that perceived academic achievement boosts self-esteem and self-control in learning and both in turn, influence subsequent perceived academic achievement. We especially attempted to empirically prove that a serial multiple mediation of self-esteem and self-control in learning between the perceived academic achievement at two time points exists. Methods: We analyzed the longitudinal data of 1,881 children from the $4^{th}$ to the $6^{th}$ wave data of the '2010 Korea Children and Youth Panel Survey (KCYPS)' by means of a Hayes's PROCESS(2012) program. Results: The results revealed that perceived academic achievement at $4^{th}$ grade influenced children's self-esteem and self-control in learning at $5^{th}$ grade. Children' self-esteem and self-control in learning subsequently predicted perceived academic achievement at $6^{th}$ grade. Children's self-esteem significantly predicted self-control in learning supporting the hypothesis of serial multiple mediation. Conclusion/Implications: In conclusion, children's self-esteem and self-control in learning behaviors both mediated the association between perceived academic achievement at $4^{th}$ grade and at $6^{th}$ grade. The findings imply the importance of consideration of both psychosocial and behavioral aspects in understanding the academic performance during childhood.

키워드

참고문헌

  1. 김만권, 이기학 (2003). 자기조절학습전략 프로그램이 학업성취와 심리적 특성에 미치는 효과. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 15(3), 491-504.
  2. 김서현, 임혜림, 정익중 (2015). 학습의 자기주도성은 학업성취 이외에 대인관계에도 영향을 미치는가? 청소년복지연구, 17(1), 305-332.
  3. 김선숙, 고미선 (2007). 청소년의 학업성취 변화에 영향을 주는 요인: 잠재성장모형을 적용하여. 한국청소년연구, 18(3), 5-29.
  4. 김세영 (2006). 중학생의 인터넷 중독 수준에 따른 인터넷 활동 유형, 자기통제력, 자기조절학습 능력 및 학업성취도의 차이. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김소영 (2013). 고등학생의 일상생활 스트레스, 자아존중감, 정서조절, 심리사회적 적응 간의 관계: 다집단 분석을 통한 성별 차이 탐색. 청소년문화포럼, 35, 92-113.
  6. 김아영 (2014). 미래 교육의 핵심역량: 자기주도성. 교육심리연구, 28(4), 593-617.
  7. 김영민, 임영식 (2012). 민주적 양육방식, 자아탄력성 및 휴대전화의존과 자기주도학습능력의 구조모형 검증. 한국청소년연구, 23(2), 273-299.
  8. 김현순 (2014). 청소년의 학업스트레스와 우울 간의 관계에서 자아존중감의 종단매개효과 검증. 청소년학연구, 21(3), 409-437.
  9. 민세홍, 김미영, 정현옥 (2010). 자기주도 학습 능력 향상을 위한 진로.학습코칭 시스템 모형 개발. 한국기술교육학회지, 10(2), 169-194.
  10. 박열매 (2011). 초등학생의 학업성취, 자아존중감, 부모의 학력과 직업포부의 관계. 초등상담연구, 10(1), 95-108.
  11. 박한숙 (2003). 초등학교 아동의 자기주도적 학습능력 향상을 위한 학습기술 훈련 프로그램 개발: 수업참여 기술. 열린교육연구, 11(1), 81-100.
  12. 백병부, 김경근 (2007). 학업성취와 경제자본, 사회자본, 문화자본의 구조적 관계. 교육사회학연구, 17(3), 101-129.
  13. 신명희, 이혜원 (2010). 가정환경과 자기조절학습의 관계. 아시아교육연구, 11(2), 113-134.
  14. 양명희 (2000). 자기조절학습의 모형 탐색과 타당화 연구. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  15. 양명희 (2002). 자기조절학습 구성변인과 학업 성취와의 관계연구. 아시아교육연구, 3(2), 47-70.
  16. 유지원 (2012). 이러닝 수업에서 대학생의 자기조절학습에 영향을 미치는 과제가치, 자기효능감, 수업 성취목표구조, 학업정서 간의 구조적 관계. 컴퓨터교육학회논문지, 15(4), 61-77.
  17. 이현주, 권수정 (2013). 청소년의 자아탄력성과 또래애착이 자기조절학습능력에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 13(10), 347-355. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.10.347
  18. 임선아 (2013). 민주적 부모양육태도가 아동의 자기조절학습능력, 자존감, 학교적응에 미치는 구조모형 비교: 저소득층 아동과 비저소득층 아동. 교육심리연구, 27(1), 125-142.
  19. 임양미 (2014). 부모의 사교육비 및 감독․애정, 자녀의 학습가치와 자기조절학습능력이 학업성취도에 미치는 영향: 중학생의 성별 비교를 중심으로. 한국가정과교육학회지, 26(3), 113-131.
  20. 임효진, 김재철 (2014). 중학교 학생들의 성취가치, 자기조절, 학업적응과 학업성취의 구조적 관계: 자아탄력성의 조절효과. 청소년학연구, 21(6), 161-190.
  21. 장복석, 신인수 (2011). 자기조절학습 프로그램이 초등학생의 발달과 학업성취에 주는 효과의 메타분석. 교육과정연구, 29(4), 187-211.
  22. 정미경 (2011). 초등학생의 자기조절학습 발달경향 분석. 영재와 영재교육, 10(2), 79-99.
  23. 정익중, 권은선, 박현선 (2011). 아동의 학업성취 발달궤적의 예측요인과 발달산물. 한국아동복지학, 34, 63-93.
  24. 정희선, 박성연 (2010). 가정분위기 및 또래지지와 자아존중감이 아동의 자기조절능력에 미치는 영향. 아동학회지, 31(1), 19-33.
  25. 조윤주 (2013). 아동의 휴대전화 의존과 학습행동 통제 간의 관계에서 부모감독의 조절효과. 대한가정학회지, 51(2), 253-261. https://doi.org/10.6115/khea.2013.51.2.253
  26. 조현철 (2000). 다면적.위계적 모델을 중심으로 본 초.중학생들의 자아개념 구조 분석. 아동학회지, 20(2), 99-118.
  27. 주영주, 서혁, 설현남 (2013). 중학교 국어교과에서 자기효능감, 자기조절학습전략, 부모의 지원, 학업성취도의 남녀 집단 간 차이 비교. 국어교육, 142, 333-364.
  28. 최병연, 유경훈 (2010). 초등학생의 자기결정성동기, 자기조절학습, 학업성취 간의 구조분석. 교육문화연구, 16(3), 183-203.
  29. 최희철, 김병석 (2009). 자기존중감과 학업성취 사이의 자기회귀 교차지연 효과 검증. 한국청소년연구, 20(2), 327-356.
  30. 최희철, 황매향 (2010). 학교상담: 학업성취와 삶의 만족 사이의 자기회귀 교차지연 효과 검증: 중학교 2학년에서 고등학교 3학년까지. 상담학연구, 11(3), 1255-1270.
  31. 최희철, 황매향 (2011). 초등학생의 학업성취와 삶의 만족의 종단적 관계. 한국초등교육, 22(2), 75-90.
  32. Areepattamannil, S., & Freeman, J. G. (2008). Academic achievement, academic self-concept, and academic motivation of immigrant adolescents in the greater Toronto area secondary schools. Journal of Advanced Academics, 19(4), 700-743. https://doi.org/10.4219/jaa-2008-831
  33. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  34. Bigner, J. J. (2010). Parent-child relations: An introduction to parenting (8th ed). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice Hall.
  35. Bong, M., & Skaalvik, E. M. (2003). Academic self-concept and self-efficacy: How different are they really? Educational Psychology Review, 15(1), 1-40. https://doi.org/10.1023/A:1021302408382
  36. D'Angiulli, A., Siegel, L. S., & Maggi, S. (2004). Literacy instruction, SES, and word-reading achievement in English-language learners and children with English as a first language: A longitudinal study. Learning Disabilities Research & Practice, 19(4), 202-213. https://doi.org/10.1111/j.1540-5826.2004.00106.x
  37. Diamond, A., & Lee, K. (2011). Interventions shown to aid executive function development in children 4 to 12 years old. Science, 333(6045), 959-964. https://doi.org/10.1126/science.1204529
  38. Gest, S. D., Rulison, K. L., Davidson, A. J., & Welsh, J. A. (2008). A reputation for success (or failure): The association of peer academic reputations with academic self-concept, effort, and performance across the upper elementary grades. Developmental Psychology, 44(3), 625-636. https://doi.org/10.1037/0012-1649.44.3.625
  39. Hayes, A. F. (2012). PROCESS: A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling. Retrieved December 18, 2016 from http://www.afhayes.com/public/process2012.pdf
  40. Jacobs, J. E., Lanza, S., Osgood, D. W., Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Changes in children's self-competence and values: Gender and domain differences across grades one through twelve. Child Development, 73(2), 509-527. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00421
  41. Kling, K. C., Hyde, J. S., Showers, C. J., & Buswell, B. N. (1999). Gender differences in self-esteem: a meta-analysis. Psychological Bulletin, 125(4), 470-500. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.4.470
  42. Marsh, H. W., & O'Mara, A. (2008). Reciprocal effects between academic self-concept, self-esteem, achievement, and attainment over seven adolescent years: Unidimensional and multidimensional perspectives of self-concept. Personality and Social Psychology Bulletin, 34(4), 542-552. https://doi.org/10.1177/0146167207312313
  43. McCombs, B. L. (1986). The role of the self-system in self-regulated learning. Contemporary Educational Psychology, 11(4), 314-332. https://doi.org/10.1016/0361-476X(86)90028-7
  44. Mirowsky, J., & Ross, C. E. (1998). Education, personal control, lifestyle and health a human capital hypothesis. Research on Aging, 20(4), 415-449. https://doi.org/10.1177/0164027598204003
  45. Nicol, D. J., & Macfarlane-Dick, D. (2006). Formative assessment and self-regulated learning: A model and seven principles of good feedback practice. Studies in Higher Education, 31(2), 199-218. https://doi.org/10.1080/03075070600572090
  46. Ordaz-Villegas, G., Acle-Tomasini, G., & Reyes-Lagunes, L. I. (2014). Development of an Academic Self Concept for Adolescents (ASCA) scale. Journal of Behavior, Health & Social Issues, 5(2), 117-130.
  47. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2008). Asymptotic and resampling strategies for assessing and comparing indirect effects in multiple mediator models. Behavior Research Methods, 40(3), 879-891. https://doi.org/10.3758/BRM.40.3.879
  48. Raymore, L. A., Godbey, G. C., & Crawford, D. W. (1994). Self-esteem, gender, and socioeconomics status: Their relation to perceptions of constraint on leisure among adolescents. Journal of Leisure Research, 26(2), 99-118. https://doi.org/10.1080/00222216.1994.11969948
  49. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image (Vol. 11, pp. 326). Princeton, NJ: Princeton university press.
  50. Ross, C. E., & Broh, B. A. (2000). The roles of self-esteem and the sense of personal control in the academic achievement process. Sociology of Education, 73(4), 270-284. https://doi.org/10.2307/2673234
  51. Sobel, M. E. (1982). Asymptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology (pp. 290-312). San Francisco, CA: Jossey-Bass.
  52. Tangney, J. P., Baumeister, R. F., & Boone, A. L. (2004). High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72(2), 271-324. https://doi.org/10.1111/j.0022-3506.2004.00263.x
  53. Valiente, C., Lemery-Chalfant, K., Swanson, J., & Reiser, M. (2008). Prediction of children's academic competence from their effortful control, relationships, and classroom participation. Journal of Educational Psychology, 100(1), 67-77. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.1.67
  54. Zimmerman, B. J. (1990). Self-regulated learning and academic achievement: An overview. Educational Psychologist, 25(1), 3-17. https://doi.org/10.1207/s15326985ep2501_2
  55. Zimmerman, B. J., & Martinez-Pons, M. (1990). Student differences in self-regulated learning: Relating grade, sex, and giftedness to self-efficacy and strategy use. Journal of Educational Psychology, 82(1), 51-59. https://doi.org/10.1037/0022-0663.82.1.51