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정보기술 활용이 사회적 자본과 산업 클러스터 혁신성과에 미치는 영향 분석: 판교 테크노벨리를 중심으로

An Analysis on the Impact of Information Technology Usage on the Social Capital and Innovation Performance in an Industrial Cluster: Based on the PanGyo Technovalley

  • 김연순 (성신여자대학교 경영학과 ) ;
  • 심선영 (성신여자대학교 경영학과 )
  • Yeonsoon Kim (Department of Business Administration, Sungshin University) ;
  • Seonyoung Shim (Department of Business Administration, Sungshin University)
  • 투고 : 2017.10.19
  • 심사 : 2017.12.08
  • 발행 : 2017.12.31

초록

본 연구는 판교 테크노벨리를 대상으로 결속형 및 교량형 사회적 자본이 산업단지 내 기술적 혁신성과에 미치는 영향을 고찰하였다. 특히 본 연구에서는 사회적 자본의 선행요인으로 "정보기술활용"의 역할에 주목하였다. 정보기술을 활용함으로써 내·외부 구성원과의 커뮤니케이션 및 정보교환이 활성화되고 이에 다양한 관계망을 확장시켜 네트워크화 할 수 있기 때문이다. 연구결과 정보기술 활용은 결속형 자본과 교량형 자본에 모두 긍정적 영향을 미치는 것으로 검증되었다. 하지만 사회적 자본이 기술적 혁신성과에 미치는 영향에 있어서는 뚜렷한 차이가 발견되었다. 판교 테크노벨리의 경우 신뢰나 협력을 중심으로 한 강한 결속 관계보다는 다양한 네트워크를 통해 형성되는 교량형 자본의 효과가 기술적 혁신 성과에 유의하게 작용하고 있음을 알 수 있었다. 이러한 현상은 판교 테크노벨리의 구조적 특성상 IT기반의 기업들이 대부분 입주되어 있으며 비교적 쉽게 정보를 공유하며 다양한 사람들과 자연스럽게 네트워크가 형성되는 특성에 기인한다고 해석된다.

This study investigates the effect of bonding and bridging social capital on the technological innovation performance in the Pangyo Techno Valley. In particular, we consider the information technology (IT) usage in industrial cluster as an antecedent of social capital. IT instigates the intra and extra communication and information sharing between employees, thereby promoting the formation of a network of various members. Results show that the IT usage factor positively affects both bridging and bonding social capital, but an evident difference exists among the effects of social capital on the technological innovation performance. In case of Pangyo industrial cluster, bridging social capital exerts significant effect on the technological innovation performance, whereas bonding social capital shows insignificance. Bridging social capital is composed of the interactions of various networks. Bonding social capital is based on the strong tie from trust and internal cooperation. Results are related with the characteristics of Pangyo Techno Valley, where various IT ventures need active communication and information sharing with other organizations for technological innovation performance.

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