초록
부산광역시는 대중교통이용활성화정책의 하나의 방안으로 2007년부터 버스준공영제를 실시하였다. 준공영제 실시 후 노선개편과 요금제도 개선 등의 효과로 인해 일정기간 동안 버스이용객은 증가하였지만 다시 이용객이 감소하고 있는 추세이다. 이는 시스템적인 측면의 개선을 통해 가져올 수 있는 효과만으로는 시내버스 이용증가에 한계가 있다는 것을 시사한다. 따라서 본 연구에서는 시내버스 이용을 증가시키기 위하여 새로운 방안이 필요하다고 판단되어 친절서비스 향상 방안에 대해 분석을 실시하였다. 부산광역시 시내버스이용자와 운전자에게 16가지 친절서비스항목에 대해 설문을 진행하여 분석하였으며 주요 내용은 다음과 같다. 시내버스이용자와 운전자를 대상으로 친절서비스 항목에 대한 중요 정도를 판단하는 분석을 실시한 결과 친절서비스를 유지강화 해야 할 분야, 점진적으로 개선해나가야 할 분야, 향상을 위해 권장해야 할 분야, 그리고 집중적으로 개선해나가야 할 분야로 분류되었다. 상기 4가지 친절서비스 분야에 대한 업체별 차이를 파악하고자 부산광역시 시내버스 33개 업체를 대상으로 군집분석을 실시 한 결과 4개의 군집으로 나누어졌으며 친절서비스에 대해 높은 중요도를 보이는 2개의 군집(14개 업체)과 낮은 중요도를 보이는 2개의 군집(19개 업체)으로 분류되었다. 또한 4개의 친절서비스 분야가 군집 간에 유의한 차이를 보이는지 살펴보기 위하여 다변량 분산분석(MANOVA)을 실시한 결과 차이가 명확히 있는 것을 파악되었으며 이를 통해 부산광역시 시내버스 친절서비스 향상을 위한 제고방안에 대하여 고찰 하였다.
The city of Busan implemented the 'Bus Quasi-Public Operating System' as a part of the Public Transit Activation Policy. Although the reorganization of routes and fares had temporarily increased the number of passengers, it is facing a downtrend currently. This implies the limited capability of increasing the use of the city buses only by adjusting the systematic components of the system. Thus, the research aims to analyse the effect of improving the 'kindness service' as an alternative way to vitalize the use of city buses. The analysis uses the survey encompassing sixteen 'kindness service' factors that was collected from the passengers and the drivers of the city buses in Busan, and some of the notable findings are followed. According to the analysis of determining the level of importance on the 'kindness service' factors, four major categories were derived; a category to maintain/reinforce the kindness service, a category to make incremental improvement, a category to encourage improvement, and a category to make focusing improvement. Using the categories, the study then performed the cluster analysis on 33 city bus companies in Busan to determine the differences between the companies. Consequently, the companies were grouped into four; two groups (14 companies) showing more importance on the kindness service while the other two groups (19 companies) showing less. In addition, multivariate an analysis of variance (MANOVA) identified the significant differences of the four categories among the groups of companies, and the findings were taken into consideration on further improvement plans of kindness service in the city buses of Busan.