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Study on Enhancement of TRANSGUIDE Outlier Filter Method under Unstable Traffic Flow for Reliable Travel Time Estimation -Focus on Dedicated Short Range Communications Probes-

불안정한 교통류상태에서 TRANSGUIDE 이상치 제거 기법 개선을 통한 교통 통행시간 예측 향상 연구 -DSRC 수집정보를 중심으로-

  • Khedher, Moataz Bellah Ben (Dep. of ITS Engineering, University of Science and Technology) ;
  • Yun, Duk Geun (Highway & Transportation Research Institute, Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology / Dep. of ITS Engineering, University of Science and Technology)
  • 모타즈 케들러 (과학기술연합대학원대학교 교통물류 및 ITS 공학과) ;
  • 윤덕근 (한국건설기술연구원 도로연구소/과학기술연합대학원대학교 교통물류 및 ITS 공학과)
  • Received : 2017.02.14
  • Accepted : 2017.03.10
  • Published : 2017.03.31

Abstract

Filtering the data for travel time records obtained from DSRC probes is essential for a better estimation of the link travel time. This study addresses the major deficiency in the performance of TRANSGUIDE in removing anomalous data. This algorithm is unable to handle unstable traffic flow conditions for certain time intervals, where fluctuations are observed. In this regard, this study proposes an algorithm that is capable of overcoming the weaknesses of TRANSGUIDE. If TRANSGUIDE fails to validate sufficient number of observations inside one time interval, another process specifies a new validity range based on the median absolute deviation (MAD), a common statistical approach. The proposed algorithm suggests the parameters, ${\alpha}$ and ${\beta}$, to consider the maximum allowed outlier within a one-time interval to respond to certain traffic flow conditions. The parameter estimation relies on historical data because it needs to be updated frequently. To test the proposed algorithm, the DSRC probe travel time data were collected from a multilane highway road section. Calibration of the model was performed by statistical data analysis through using cumulative relative frequency. The qualitative evaluation shows satisfactory performance. The proposed model overcomes the deficiency associated with the rapid change in travel time.

신뢰성 있는 통행시간 예측을 위해 DSRC로부터 수집된 통행시간에서의 이상치(outlier) 필터링은 필수이다. 통행시간 예측을 위해 사용되는 보편적 기법인 TRANSGUIDE는 특정 분석 시간동안 통행시간의 변동이 크게 발생하는 조건에서 수집데이터의 이상치 제거를 효율적으로 처리하지 못하는 문제점이 존재한다. 이에 본 연구에서는 TRANSGUIDE의 한계점 을 보완할 수 있는 알고리즘을 제안하고자 한다. TRANSGUIDE가 특정 분석 시간대 충분한 데이터 관측이 어려울 경우 Median Absolute Deviation(MAD)를 이용하여 이상치 제거를 위한 새로운 유효 분석 영역을 설정하였다. 새로운 분석 영역 설정 후 특정 시간대 교통 조건하에서 최대 허용 가능한 이상치를 고려한 변수 ${\alpha}$, ${\beta}$를 제안하였다. 변수 ${\alpha}$, ${\beta}$를 추정하기 위해 과거 데이터와 도로 구간의 특성을 반영하였다. 개발된 알고리즘은 수도권 일반국도 3호선, 2013년 1월 1달간 DSRC 데이터가 존재하는 다차로 일반국도에 적용하였다. 누적상대도수를 이용하여 모형의 정산 수행 후 성능에 대해 정량적 평가를 수행하였다. 개발된 알고리즘은 기존의 TRANSGUIDE가 특정 조건, 즉 일정 분석 시간동안 교통 조건이 급하게 변동되는 구간에서 이상치 제거에 취한한 점을 보완하는 것으로 판단되었다. TRANSGUDIDE가 특정 조건에서 통행시간 예측이 어려울 경우 본 개발 알고리즘은 활용될 것으로 판단한다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : Korea Institute of Civil Engineering and Building Technology

References

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