DOI QR코드

DOI QR Code

A study on retrospective structure in narrative comics -Focusing on webtoon -

서사만화에서의 회상구조 연구 -웹툰 <무빙>을 중심으로-

  • 김성재 (상명대학교 만화애니메이션학과) ;
  • 이해광 (상명대학교 만화애니메이션과)
  • Received : 2017.02.01
  • Accepted : 2017.03.07
  • Published : 2017.03.31

Abstract

Time is an indispensable element in creating a story. This makes comics artists use various time techniques such as prolepsis, summary, ellipsis and flashback to increase immersion in story when they create comics. This is intended to make a study on retrospective structure among various temporal structures. Retrospective structure means progress in different time sequence, and increases immersion by making readers become strained or relaxed. Besides, retrospective structure plays a role of increasing or decreasing the pace of story. The person who systematically put the retrospective structure into shape is $G\acute{e}rard$ Genette. He in his book "Narrative Discourse" classified retrospective structure into three types. These are made up of structure of analepse externes, analepse internes and analepse mixted. This makes a study on retrospective structure in narrative comics based on $G\acute{e}rard$ Genette's retrospective structure. To this end, Kang Full's webtoon was analyzed. The reason to analyze Kang Full's is that this work has storyline where things happening in parental generation is interwined with things in offspring generation, accordingly this is work suitable for studying the retrospective structure. This study is intended to examine whether three retrospective structures suggested by $G\acute{e}rard$ Genette are actually used through an analysis of , and as a result, it is intended to prove the fact that retrospective structure has an effect on immersion in work.

시간은 이야기를 만드는데 있어 꼭 필요한 요소이다. 이 때문에 작가들은 만화를 창작할 때 이야기의 몰입 감을 높이기 위해 예상, 요약, 생략, 플래시 백 같은 다양한 시간의 기법들을 사용한다. 본 연구에서는 여러 가지의 시간 구조 중 회상구조를 연구하고자 한다. 회상 구조는 시간의 순서를 바꿔서 진행하는 것으로 독자들을 긴장 시키거나 이완 시켜 몰입 감을 상승 시킨다. 또한 회상 구조는 이야기의 속도를 높이거나 느리게 하는 역할을 한다. 이런 회상 구조를 체계적으로 정리한 사람은 제라르 주네트이다. 그는 그의 저서 "서사담론"에서 회상 구조를 세 가지로 분류하였는데 외적 회상(analepse externes)과 내적 회상(analepse internes), 혼합적 회상(analepse mixted) 구조가 그것이다. 본 연구는 제라르 주네트의 회상 구조를 바탕으로 서사만화에서의 회상 구조를 연구한다. 이를 위해 강풀의 웹툰 <무빙>을 분석하였다. 강풀의 <무빙>을 분석한 이유는 이 작품은 부모 세대에서 벌어진 일이 자식 세대의 일과 얽히고설킨 이야기 구조를 가지고 있어 회상 구조를 연구하는데 적합한 작품이기 때문이다. 본 연구에서는 <무빙>의 분석을 통해 제라르 주네트가 제시한 세 가지 회상 구조가 실제로 작품에 쓰였는지를 알아보고, 이를 통해 회상 구조가 작품의 몰입 감에 영향을 미친다는 사실을 증명하는 것을 목적으로 한다.

Keywords

References

  1. 제라르 즈네트, 권택영 역, 서사담론, 교보문고, 1992.
  2. A.A 멘디로우, 최상규 역, 시간과 소설, 예림기획, 1998.
  3. 김천혜, 소설구조의 이론, 한국학술정보(주), 2010.
  4. 정재석, 한국현대소설의 시간구조, 새미, 2004.
  5. 임은나, 현대소설에 나타난 시간모순기법 연구-1970년 후반부터 1990년대까지 현대 단편소설들을 중심으로, 동덕여자대학교 여성개발대학원 석사학위 논문, 2000.
  6. 김미자, 이효석 소설의 시간구조 연구, 순천대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2005.
  7. 성효영, 소설의 회상구조 분석-회상구조와 '서사속도'의 관계를 중심으로, 동덕여자대학교 여성개발대학원 석사학위 논문, 2008.