DOI QR코드

DOI QR Code

영재교육에 있어 성격 5요인의 자기조절학습 및 학업성취도 예측에 관한 연구

Influence of Big Five Personality on Self-Regulation Learning and Achievement in Gifted Education

  • 투고 : 2016.12.24
  • 심사 : 2017.03.24
  • 발행 : 2017.03.31

초록

본 연구는 질 높은 영재교육을 제공하기 위해 영재의 성격 5요인의 요소인 개방성, 성실성, 외향성, 수용성 및 신경증이 영재교육의 성과인 자기조절학습과 학업성취도를 예측하는 지를 밝히고자 하였다. 본 연구는 경기도 A영재교육원 학생 95명을 대상으로 진행하였다. 영재의 개방성, 성실성, 외향성, 수용성, 신경증, 자기조절학습 및 학업성취도간의 관계를 살펴본 결과는 다음과 같다. 첫째, 영재의 수용성, 개방성, 성실성 순으로 자기조절학습을 유의하게 예측하였다. 둘째, 영재의 신경증, 자기조절학습 및 외향성 순으로 학업성취도를 유의하게 예측하였다. 셋째, 학업성취도에 유의한 예측력을 보이지 않은 영재의 개방성, 성실성, 수용성은 자기조절학습을 매개로 학업성취도에 대한 예측력이 유의한 것으로 밝혀졌다. 따라서 영재교육에서는 영재의 성격 5요인을 관리할 수 있는 프로그램을 통하여 영재교육의 성과인 자기조절학습과 학업성취도를 높여 나가야 할 것이다.

This study aimed to analyze the relationships between Big five personality (openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism), self-regulation learning, and achievement in children in a gifted education program. 95 students in a gifted education program participated in this study. A hypothetical model proposed openness to experience, conscientiousness, extraversion, agreeableness, neuroticism as independent variables, and self-regulation learning and achievement with gifted education as dependent variables. Stepwise regression analysis indicated that openness to experience, conscientiousness, and agreeableness significantly predicted self-regulation learning. Also, neuroticism, selfregulation learning, and extraversion significantly impacted achievement with gifted education. openness to experience, conscientiousness, and agreeableness showed that complete mediating effects through self-regulation learning to achievement. A foundation for improving learning strategies in a successful gifted education program can be constructed on the basis of the results of this study.

키워드

참고문헌

  1. 강명희, 김민정, 이수지, 김혜선 (2008). 웹기반 협동학습에서 학습자의 5요인 성격 특성이 상호작용과 성취도에 미치는 영향. 교육정보미디어연구, 14(3), 197-223.
  2. 강명희, 심혜진, 박미순, 김민정 (2008). 온라인 학습활동과 학업성취도에 대한 학습자의 성격특성의 예측력 검증. 교육방법연구, 20(1), 111-129.
  3. 교육부 (2016). 2016 업무추진계획. 세종: 교육부.
  4. 김복환, 김지현 (2012). 한국어판 아동용 간편 5요인 성격질문지(K-BFQC-SF) 타당화 연구. 초등상담연구, 11(3), 371-390.
  5. 김유미, 안창규 (2004). 영재아동과 일반아동의 성격 특성 차이 분석. 영재교육연구, 14(2), 73-97.
  6. 박현정, 최미례, 김용주, 고재원 (2011). 사관생도의 성격특성 변화 연구. 한국심리학회지: 건강, 16(1), 95-116.
  7. 박혜영, 이신동 (2015). 자기조절학습능력과 영재성 구인 비교. 영재와 영재교육, 14(1), 267-288.
  8. 안도희, 윤지민 (2009). 출생 순위와 성격 5요인이 청소년의 학업 성취에 미치는 영향. 교육심리연구, 23(3), 623-643.
  9. 유란희, 정경남 (2013). NEO 아동용 성격검사를 이용한 초등수학영재와 일반학생의 성격특성 비교. 영재와 영재교육, 12(1), 233-257.
  10. 윤소정, 이은영, 박귀화 (2013). 중, 고등학생의 성격특성, 지적능력에 대한 신념, 자기조절학습전략 및 학업성취 간의 관계. 중등교육연구, 61(2), 441-470.
  11. 이경화, 태진미 (2013). 영재 인성교육 프로그램이 초등 영재학생들의 창의성과 자아개념에 미치는 영향. 영재와 영재교육, 12(3), 53-74.
  12. 이순주, 박찬웅 (2009). 영재아의 성격유형과 자아상태 분석. 영재교육연구, 19(1), 24-45.
  13. 이신동, 유미선, 최병연 (2008). 초등 영재와 일반학생간의 학업성패에 대한 귀인성향과 자기조절 학습전략 사용의 차이. 영재교육연구, 18(3), 425-442.
  14. 이영주, 채유정 (2013). 과학영재의 인지특성 및 성격변인이 학업성취도에 미치는 영향. 영재교육연구, 23(4), 523-535. https://doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.4.523
  15. 조미경 (2009). 자기조절 학습전략 프로그램이 미성취 영재의 자기조절학습능력과 학업 성취에 미치는 효과. 초등교육학연구, 15(2), 105-122.
  16. 주영주, 김동심, 임유진 (2015). 영재교육에 있어서 과제집착력, 자기조절학습능력, 부모지원, 만족도 및 성취도 간의 관계. 영재교육연구, 25(4), 529-546. https://doi.org/10.9722/JGTE.2015.25.4.529
  17. 한국교육개발원 (2015). 영재교육통계연보. 서울: 한국교육개발원.
  18. 한기순 (2002). 5요인 인성 모형에 기초한 영재들의 성격. 인문학연구, 5, 177-207.
  19. 한기순, 황은아 (2010). 영재학생과 일반학생의 완벽주의와 학교적응간의 관계. 열린교육연구, 18(3), 27-45.
  20. Abu-Hamour, B., & Al-Hmouz, H. (2013). A study of gifted high, moderate, and low achievers in their personal characteristics and attitudes toward school and teachers. International journal of special education, 28(3), 5-15.
  21. Barbaranelli, C., Caprara, G. V., Rabasca, A., & Pastorelli, C. (2003). A questionnaire for measuring the Big Five in late childhood. Personality and Individual Differences, 34(4), 645-664. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00051-X
  22. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of personality and social psychology, 51(6), 1173. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
  23. Borgatta, E. F. (1964). The structure of personality characteristics. Behavioral Science, 9(1), 8-17. https://doi.org/10.1002/bs.3830090103
  24. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1985). NEO Personality Inventory. Florida: Psychological Assessment Resources.
  25. Costa, P. T., & McCrae, R. R. (1992). Normal personality assessment in clinical practice: The NEO Personality Inventory. Psychological assessment, 4(1), 5-13. https://doi.org/10.1037/1040-3590.4.1.5
  26. Curran, P. J., West, S. G., & Finch, J. F. (1996). The robustness of test statistics to nonnormality and specification error in confirmatory factor analysis. Psychological Methods, 1(1), 16-29. https://doi.org/10.1037/1082-989X.1.1.16
  27. DiDonato, N. C. (2013). Effective self-and co-regulation in collaborative learning groups: An analysis of how students regulate problem solving of authentic interdisciplinary tasks. Instructional science, 41(1), 25-47. https://doi.org/10.1007/s11251-012-9206-9
  28. Digman, J. M. (1990). Personality structure: Emergence of the five-factor model. Annual review of psychology, 41(1), 417-440. https://doi.org/10.1146/annurev.ps.41.020190.002221
  29. Ee, J., Moore, P. J., & Atputhasamy, L. (2003). High-achieving Students: Their motivational goals, self-regulation and achievement and relationships to their teachers' goals and strategy-based instruction. High Ability Studies, 14(1), 23-39. https://doi.org/10.1080/13598130304094
  30. Fiske, D. W. (1949). Consistency of the factorial structures of personality ratings from different sources. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 44(3), 329-344. https://doi.org/10.1037/h0057198
  31. Getzels, J. W., & Jackson, P. W. (1962). Creativity and intelligence: Explorations with gifted students. New York: Wiley.
  32. Ivcevic, Z., & Brackett, M. (2014). Predicting school success: Comparing conscientiousness, grit, and emotion regulation ability. Journal of Research in Personality, 52, 29-36. https://doi.org/10.1016/j.jrp.2014.06.005
  33. Janos, P. M., & Robinson, N. M. (1985). Psychosocial development in intellectually gifted children. In F. Horowitz & M. O'Brien (Eds.), The gifted and talented: Developmental perspectives (pp. 149-195). Washington, DC: American Psychological Association.
  34. John, O. P., Naumann, L. P., & Soto, C. J. (2008). Paradigm shift to the integrative Big Five trait taxonomy: History, measurement, and conceptual issues. In O. P. John, R. W. Robins, & L. A. Pervin (Eds.), Handbook of personality: Theory and research (pp. 114-158). New York: Guilford.
  35. Limont, W., Dreszer-Drogorob, J., Bedynska, S., Sliwinska, K., & Jastrzebska, D. (2014). ‘Old wine in new bottles?’ Relationships between overexcitabilities, the Big Five personality traits and giftedness in adolescents. Personality and Individual Differences, 69, 199-204. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.06.003
  36. Luthans, F. (2002). The need for and meaning of positive organizational behavior. Journal of Organizational Behavior, 23(6), 695-706. https://doi.org/10.1002/job.165
  37. Norman, W. T. (1963). Toward an adequate taxonomy of personality attributes: Replicated factor structure in peer nomination personality ratings. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 66(6), 574-583. https://doi.org/10.1037/h0040291
  38. Preacher, K. J., & Hayes, A. F. (2004). SPSS and SAS procedures for estimating indirect effects in simple mediation models. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(4), 717-731. https://doi.org/10.3758/BF03206553
  39. Roccas, S., Sagiv, L., Schwartz, S. H., & Knafo, A. (2002). The big five personality factors and personal values. Personality and social psychology bulletin, 28(6), 789-801. https://doi.org/10.1177/0146167202289008
  40. Sak, U. (2004). A synthesis of research on psychological types of gifted adolescents. Prufrock Journal, 15(2), 70-79.
  41. Siegle, D., & McCoach, D. B. (2005). Making a difference: Motivating gifted students who are not achieving. Teaching exceptional children, 38(1), 22-27.
  42. Silverman, L. K. (1993). Counseling the gifted and talented. Denver, Co: Love Publishing.
  43. Sobel, M. E. (1982). A symptotic confidence intervals for indirect effects in structural equation models. In S. Leinhart (Ed.), Sociological methodology 1982 (pp. 290-312). San Francisco: Jossey-Bass.
  44. Vedel, A. (2014). The Big Five and tertiary academic performance: A systematic review and meta-analysis. Personality and Individual Differences, 71, 66-76. https://doi.org/10.1016/j.paid.2014.07.011
  45. Zeidner, M., & Shani-Zinovich, I. (2011). Do academically gifted and nongifted students differ on the Big-Five and adaptive status? Some recent data and conclusions. Personality and Individual Differences, 51(5), 566-570. https://doi.org/10.1016/j.paid.2011.05.007
  46. Zhang, L. F. (2003). Does the big five predict learning approaches? Personality and individual differences, 34(8), 1431-1446. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(02)00125-3
  47. Zimmerman, B. J., & Schunk, D. H. (2001). Self-regulated learning and academic achievement: Theoretical perspectives. Oxford: Routledge.