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Real-time VR Strategy Chess Game using Motion Recognition

VR기반 모션인식을 이용한 실시간 전략 체스 게임

  • 김영광 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 윤여송 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 오태경 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 황보영환 (남서울대학교 컴퓨터학과) ;
  • 황정희 (남서울대학교 컴퓨터학과)
  • Received : 2016.09.23
  • Accepted : 2017.02.25
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Virtual reality(VR) is known as immersive multimedia or computer-simulated reality, is a computer technology that replicates an environment, real or imagined, and simulates a user's physical presence and environment to allow for user interaction. Virtual realities artificially create sensory experience including sight, touch, hearing, and smell. Owing to the use of a single device in most VR contents, user have difficulty in manipulating user interface and game object. And also immersion of the game goes down because they can't see the mouse and keyboard in virtual space. In this paper, we design and implement the chess game to easily and accurately control user interface to improve the immersion in game.

요즘은 다향한 IT 기술의 융합을 통해 구현되는 가상현실 기술은 사용자의 체험영역을 확대하고 물리적인 에너지와 각종 비용을 절감하는 기술로 주목을 받고 있다. 본 연구에서는 가상현실 기술을 활용한 가상훈련시스템의 몰입감과 상호작용 제공을 통한 학습효과가 높은 분야를 대상으로 연구하고자 한다. 가상현실 시스템의 국내외 현황에 대해 알아보고 국내 가상훈련 시스템의 수요를 분석하여 나아가야 할 발전 방향에 대해서 연구하고자 한다. 가상현실 기기들의 사용현황에 대해서 가상훈련수요를 고려한 사업의 로드맵을 구축하고자 한다.

Keywords

References

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