Abstract
This study aims to understand the influences that emotional and behavioral problems, relationships with parents, peer groups and teachers have on school refusal tendency and their routes targeting for 546 students of the 1st and 2nd grades in the boys' and girls' middle schools in G city and to conduct a path analysis by using Pearson's product-moment correlation and LISREL program. The results are the followings: First, significant correlation is shown in the all relationships, excluding the external problems out of emotional and behavioral problems, social support factor out of teachers-related variables, negative support factor out of parents-related variables. Second, emotional and behavioral problems have highly direct influence on school refusal tendency and relationship with parents without any meditator effect and has indirect influence on relationships with peer groups and teachers without having statistically significant and direct influence. Also, relationship with peer groups has statistically significant and negative effect on school refusal tendency without having statistically significant and direct influence, teachers relationship has statistically significant and direct effect on school refusal tendency and relationship with parents has indirect influence on school refusal tendency through relationship with peer groups and teachers relationship without having statistically significant and direct effect.
본 연구는 G시의 남, 여 중학교에 재학중인 1, 2, 3학년 546명을 대상으로 정서 행동문제, 부모관계, 교우관계, 교사관계가 등교거부성에 미치는 영향과 그 경로를 파악하기 위하여 Pearson 적률상관분석과 LISREL 프로그램을 이용한 경로분석을 실시하였으며, 본 연구에서 나타난 연구결과는 다음과 같다. 정서 행동문제 중 외현화문제와 교사관계변인 중 사회적지지 요인, 교우관계변인 중 신뢰감요인과 부모관계변인 중 부정적지지요인, 교사관계변인 중 사회적지지요인과 부모관계변인 중 부정적지지 요인을 제외한 모든 관계에서 유의한 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 정서 행동문제는 등교거부성과 부모관계에 매개효과 없이 각각 매우 높은 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 교우관계와 교사관계에는 통계적으로 유의한 직접적인 영향을 미치지는 않고 간접적인 부적영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교우관계는 등교거부성에 통계적으로 유의한 직접적인 영향을 미치지는 않고 통계적으로 유의한 간접적인 부적영향을 미치는 것으로 나타났으며, 교사관계는 등교거부성에 통계적으로 유의한 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났고, 부모관계는 등교거부성에는 통계적으로 유의한 직접적인 영향을 미치지 못하고 교우관계와 교사관계를 매개로 간접적인 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.