DOI QR코드

DOI QR Code

국가직무능력표준(NCS)에 대한 보육교사의 인식 연구

A Recognition Study of how Child Care Teachers Implicate National Competency Standards

  • 임경애 (경복대학교 유아교육과) ;
  • 최현정 (경복대학교 유아교육과)
  • 투고 : 2016.12.15
  • 심사 : 2017.02.09
  • 발행 : 2017.02.28

초록

Objective: The purpose of this study is to explore the ways in which childcare teachers understand and implicate the standards of national competency by searching for and analyzing the awareness of it. Methods: For this, the survey was conducted on 264 child care teachers working in daycare centers. The screening tool was constructed based on the content provided in the child care field of the NCS, and the questionnaire items were developed by referring to previous research. Results: Recognition of the child care teacher's awareness of the NCS was very low. The activity of child care teachers for the category of capability proposed by the NCS showed significant differences depending on work experience. The degree of awareness of child care teachers for the category of capability proposed by the NCS showed significant differences depending on work experience. The difference between the activity of child care teachers and the degree of awareness of child care teachers for the category of capability proposed by the NCS showed significant differences. Conclusion: In the future, it is necessary for the NCS to be constantly supplemented and ensure that the capability to perform practical functions is fulfilled in daycare centers.

키워드

참고문헌

  1. 고용노동부, 한국산업인력공단 (2016). 국가직무능력표준 기반 훈련기준 활용 훈련과정 편성 매뉴얼. 세종: 고용노동부.
  2. 고용노동부, 한국산업인력공단, 한국직업상담협회 (2016). 국가직무능력표준 표준 및 활용패키지(보육). 세종: 고용노동부.
  3. 구슬이 (2015). 국가직무능력표준(NCS) 관련 교원 연수 실태에 관한 연구: 경기도 특성화고 재직교원을 중심으로. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  4. 김영욱, 전주성 (2016). 국가직무능력표준(NCS)에 대한 직업전문학교 훈련교사의인식. 한국교육문제연구, 34(1), 135-153.
  5. 신혜원, 김의향 (2014). 국가직무능력표준(NCS)에 따른 보육분야 3.4수준 교사양성 방향성 모색. 한국보육학회지, 14(4), 1-38.
  6. 여상운, 민용성, 박창언 (2015). NCS 기반 교육과정에 대한 공업계 특성화 고등학교 교원의 관심 수준과 실행여건정비에 대한 인식 분석. 학습자중심교과교육연구, 15(8), 569-585.
  7. 이광호 (2014). NCS 중심 교육과정 도입에 관한 상업정보 교사들의 인식. 상업교육연구, 28(6), 25-51.
  8. 이병욱, 안재영, 강철민 (2014). 공업계 특성화고 마이스터고에서의 NCS 기반 직업교육과정의 효과적인 적용에 대한 전문교과 교원의 인식 및 요구 분석 연구. 대한공업교육학회지, 40(2), 111-129.
  9. 이수정 (2016). NCS 기반 교육과정 도입에 따른 전문교과 교사의 수업역량에 대한교육요구도 분석. 직업교육연구, 35(2), 1-16.

피인용 문헌

  1. 예비보육교사의 직업기초능력, 교직 인·적성, 행동유형 간의 관계 vol.17, pp.4, 2017, https://doi.org/10.21213/kjcec.2017.17.4.145