DOI QR코드

DOI QR Code

The Current Status of Co-operative Education Programs in Korean Universities and It's Implications for the Government Policy

대학의 현장실습 운영 실태 및 정책 과제

  • Jang, Hoo-Eun (Institute for University-Industry Cooperation Policy, Gyeongsang National University) ;
  • Heo, Sun-Young (BK21+, Department of Urban Engineering, Gyeongsang National University) ;
  • Lee, Jong-Ho (Department of Geography Education & Director, Institute for University-Industry Cooperation Policy, Gyeongsang National University)
  • 장후은 (경상대학교 산학협력정책연구소) ;
  • 허선영 (경상대학교 대학원 도시공학과 BK21PLUS) ;
  • 이종호 (경상대학교 지리교육과, 산학협력정책연구소)
  • Received : 2016.12.05
  • Accepted : 2017.02.03
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Co-operative education and internships are generally treated as an alternative way to increase the employment rate by resolving the mismatch between college education and the industrial needs of the job specification. Based on a questionnaire survey on Korean universities, this study examined the current status of programs and the operating mechanism for co-operative education and internship to provide policy suggestions for promoting the depth and width of co-operative education in Korean universities. The results of the survey shows that the majority of students carry out internships on a short-term basis and the universities usually lack the capabilities for effectively running the programs of co-operative education and internships. In particular, as a part of the academic curriculum, co-operative education should be focused on the balance and effective linkage between the occupations given to students and the majors in university.

현장실습은 이론 중심의 대학교육과 실무능력을 중시하는 산업체 수요와의 미스매치를 해소하고 취업률을 제고하기 위한 중요한 수단으로 인식되고 있다. 최근 들어 우리나라의 대학에서 현장실습은 양적으로 크게 증가하고 있으며, 교육부에 의해 대학생 현장실습 운영규정이 제정되어 현장실습의 활성화를 위한 제도적 여건도 마련되었다. 이제는 현장실습의 내실화 및 질적 도약이 필요한 시점으로, 인재 육성을 위한 대학 현장실습의 자립적 운영 및 지속가능성 확보가 요구된다. 본 연구는 전국 대학의 현장실습 운영 실태 조사를 통해 대학의 현장실습 활성화를 위한 개선 방안을 모색함으로써 현장실습의 안정적인 제도적 정착을 도모하고자 하였다. 실태조사의 분석 결과, 현장실습의 실효성이 낮은 단기 위주의 현장실습이 중심이 되고 있고, 내실 있는 현장실습 운영을 위한 대학의 조직 역량이나 전문 인력이 턱없이 부족한 것으로 나타나, 대학의 현장실습 운영 역량 강화가 필요할 것으로 판단된다. 대학 현장실습은 전공 관련 현장에서 직무역량 제고를 위해 운영되는 학사과정의 한 부분이므로, 학생들의 실습기간에도 대학의 엄격하고 체계적인 관리 감독이 요구된다. 특히 12주 이상의 장기 현장실습이 활성화되기 위해서는 양질의 현장실습 기회 부여와 체계적인 지도 관리를 통한 현장실습의 질 관리를 통해 참여 학생과 기업의 만족도를 높일 수 있어야 한다.

Keywords

References

  1. 2014 University-Industry Cooperation Activity Research, Ministry of Education.National Research Foundation of Korea, 2016.
  2. M. S. Lee, C. H. Oh, N. H. Kim, J. H. Ha, "A Case Study for Critical Success factors of US and Canadian Co-op Programs", Journal of Practical Engineering Education, 3(2), pp. 121-127, 2011.
  3. J. S. Cho, J. H. Ha, K. Y. Om, C. H. Oh, N. H. Kim, "A Case Study of Asian Colleges's Co-op Program for Successful Operations of IPP Program", Journal of Practical Engineering Education, 5(1), pp. 73-79, 2013.
  4. J. H. Lee, M. S. Chae, H. E. Jang, "The Characteristics and Policy Implications of Co-operative Education in a Regional Public University: The Case of Central Washington University, USA", Journal of The Korean Association of Regional Geographers, 21(4), pp. 639-648, 2015.
  5. W. Y. Lee, S. H. Cho, J. S. Seol, D. S. Son, "A Study on Managing Industrial Professional Practice(IPP) at University Education", Journal of Practical Engineering Education, 4(1), pp. 99-107, 2012.
  6. C. H. Oh, J. H. Ha, N. H. Kim, J. S. Cho, K. Y. Om, "Academic Program Operation for the Industry Professional Practice Implementation" Journal of Practical Engineering Education, 4(2), pp. 110-115, 2012.
  7. C. H. Oh, "The Roles of IPP Professor for Successful Operations of IPP System : Based on KOREATECH Case Study", Journal of Practical Engineering Education, 5(2), pp. 129-137, 2013. DOI: https://doi.org/10.14702/JPEE.2013.129
  8. C. H. Oh, K. Y. Om, "A Study on the Development and Application of Performance Evaluation Criteria for Co-op Programs in Universities: Focused on the Case of KOREATECH", Korean Management Science Review Special, 32(4), pp. 155-173, 2015. DOI: https://doi.org/10.7737/KMSR.2015.32.4.155
  9. S. S. Choi, "A Study on the effective strategy of "How to activate Field Training Internships" : Focused on LINC Business of A University in Chung cheong Region, Korean review of management consulting, 6(1), pp. 151-175, 2015.
  10. K. W. Park, I. S. Park, "A Study on the improvement through the present state analysis of the industry field training", Journal of Engineering Education Research, 19(2), pp. 97-101, 2016. DOI: https://doi.org/10.18108/jeer.2016.19.2.97
  11. J. Y. Han, J. H. Bang, "Development of a Model for Management System in Internships or Field Training", Journal of Engineering Education Research, 17(3), pp. 42-50, 2014. DOI: https://doi.org/10.18108/jeer.2014.17.3.42
  12. J. Y. Han, J. H. Bang, "Development of Pre-training Program for Internship or Field Training for Engineering College Students", Journal of Engineering Education Research, 18(4), pp. 3-12, 2015. DOI: https://doi.org/10.18108/jeer.2015.18.4.3