참고문헌
- 강명희, 김미영, 김민정, 박효진, 구진아 (2009). 학습자의 사전지식, 인지부하, 몰입, 학업성취도 간의 관계 규명, 교과교육학연구 13(2), 369-391. Kang, M., Kim, M., Kim, M., Park, H., & Koo, J. (1994). Investigating the relationships among prior knowledge, cognitive load, flow, and achievement. Journal of the Research Institute of Curriculum Institution 13(2), 369-391.
- 강이철 (2009). 교육방법 및 공학의 이론과 적용, 서울: 학지사. Kang, I. (2009). Theory and application of instructional method and technology, Seoul: Hakjisa.
- 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안, 교육과학기술부. Ministry of Education and Science Technology(2012). Plans for advancing mathematics education, Ministry of Education and Science Technology.
- 교육부 (2013a). 수학 4-2, 서울: 천재교육. Ministry of Education (2013a). Mathematics 4-2, Seoul: Chunjae education.
- 교육부 (2014a). 수학 4-2, 서울: 천재교육. Ministry of Education(2014a). Mathematics 4-2, Seoul: Chunjae education.
- 교육부 (2014b). 교사용 지도서 수학 4-2, 서울: 천재교육. Ministry of Education (2014b). Mathematics teacher's guide book, Seoul: Chunjae Education.
- 권오남, 주미경, 박정숙, 박지현, 오혜미, 조형미 (2013). 스토리텔링 수학 모델 교과서의 개발 원리와 현장적 용 가능성에 대한 연구, 수학교육논문집 27(3), 249-266. Kwon, O., Ju, M. Park, J., Park, J, Oh, H., & Jo, H. (2013). The study on the development principles for the mathematics textbook based on storytelling and the possibility of implementation, Communications of Mathematical education 27(3), 249-266.
- 권종겸, 이영혜, 이봉주 (2013). 초등학교 1.2학년 스토리텔링 기반 수학교과서 적용을 통한 교사의 인식 변화, 학교수학 15(4), 683-699. Kwon, J., Lee, Y., & Lee, B. (2013). Changes in the in-service teachers' perception after applying mathematics textbook based on storytelling for elementary first and second grades, School Mathematics 15(4), 683-699.
- 김연미 (2013). 스토리텔링 수학수업의 예상되는 문제점과 해결방법의 모색, 수학교육 52(4), 497-516. Kim, Y. (2013). Expected problems for storytelling mathematics education and some suggestions, Mathematics Education in Korea 52(4), 497-516.
- 류지현 (2011). 멀티미디어 학습자료 설계를 위한 인지부하 설문의 민감도 분석 및 학습 성취에 대한 예언변수 분석, 교육정보미디어 연구 17(3), 309-332. Ryu, J. (2011). Sensitivity of cognitive load factors and prediction for learning achievement upon the levels of task in multimedia learning, The Journal of Education Information and Media 17(3), 309-332.
- 류지현, 임지현 (2009). 인지부하 측정을 위한 구인의 탐색 및 타당화, 교육정보미디어 연구 15(2), 1-27. Ryu, J. & Yim, J. (2009). An exploratory validation for the constructs of cognitive load, The Journal of Education Information and Media 15(2), 1-27.
- 박소화 (2012). 스토리텔링 기반 교수설계원리 및 모형탐색. 박사학위논문. 서울대학교. Park. S. (2012) The research of teaching planning theory and model based on storytelling, Doctoral dissertation, Seoul National University.
- 박창호, 안서원, 김문수, 이태연, 최광일, 조광수, 김미라 (2011). 인지학습심리학, 서울: 시그마프레스. Park, C., An, S., Kim, M., Lee, T., Choi, K., & Kim, M. (2011). Cognitive learning psychology, Seoul: Sigmapres.
- 백대현 (2015). 초등학교 수학 교과서에 제시된 스토리텔링 방식의 '비교하기' 단원에 대한 교육적 고찰, 초등수학교육학회지 19(4), 527-544. Paek, D. (2015). A note on the 'comparing objects' unit as storytelling in the elementary school mathematics textbooks, Journal of Elementary Mathematics Education in Korea 19(4), 527-544.
- 서보억 (2013). 수학교육에서 스토리텔링에 대한 문헌 분석 연구, 수학교육 52(3), 65-82. Suh, B. (2013). A literature research on storytelling in mathematics education, Mathematical education 52(3), 65-82.
- 신준식 (2015). 초등학교 수학교과서 스토리텔링 분석: 3학년을 중심으로, 초등수학교육 18(2), 141-154 Shin, J. (2015). An analysis of storytelling in elementary mathematics textbooks - Focusing on grade three, Education of primary school mathematics 18(2), 141-154.
- 유윤재 (2013). 수학교육으로의 초대. 서울: 10101 Yoo, Y.(2013). Invitation to mathematics education, Seoul: 10101
- 이지현, 이기돈 (2006). 수학교수학습에서 스토리텔링의 의미에 대한 탐색, 수학교육 52(2), 203-215 Lee, J. & Lee, K..(2006). Search for the meaning of storytelling in mathematics teaching and learning, Mathematics Education in Korea 52(4), 203-215.
- 정혜영, 이경화 (2006). 초등학생용 수학에 대한 태도척도의 개발과 타당화, 아동학회지 27(5), 49-65. Jung, H. & Lee, K.(2006). Validation of a scale for elementary school students' attitudes toward mathematics, Child Studies in Diverse Contexts 27(5), 49-65.
- 최혜실 (2011). 스토리텔링 그 매혹의 과학, 서울: 한울. Choi, H. (2011). Storytelling the attractive science, Seoul: Hanul.
- 한국문학평론가협회 (2006). 문학비평용어사전, 서울: 국학자료원. The Korean Association of Literary Critics (2006). Literary criticism glossary, Seoul: Kookhak
- 정현주 (2004). 창의적 문제해결을 위한 인지부하이론의 이해, 창의력개발연구 (7), 49-67. Jeung, H. (2004). Understanding of cognitive load theory for creative problem solving, School of Liberal Studies (7), 49-67.
- Paas, F. & van Merrienboer, J. (1994). Instructional control of cognitive load in the training of complex cognitive tasks. Educational Psychology Review 6(4), 351-371. https://doi.org/10.1007/BF02213420
- Plass, L.J., Moreno, R., & Brunken, R (2012). 인지부하이론 (이현정, 장상필, 심현애, 권숙진 역), 서울: 아카데미프레스. (원저 2010년 출판)
- Stephen K. Reed. (2006). 인지심리학 이론과 적용 (박권생 역), 서울: 시그마프레스. (원저 2006년 출판).
- Sweller, J., Ayres, P., & Kalyuga, S. (2013). Sweller의 인지부하이론 (이현정, 장상필, 심현애, 권숙진, 권선아 역), 서울: 아카데미프레스. (원저 2011년 출판)
- Trabosso, T. & van den Broek, P. (1985). Casual thinking and the representation of narrative events. Journal of Memory and Language 24, 612-630. https://doi.org/10.1016/0749-596X(85)90049-X
- Zazkis, R. & Liljedahl, P. (2013). 스토리텔링으로 수학가르치기 (박경은, 조호윤 역), 서울: 경문사. (원저 2008년 출판)