DOI QR코드

DOI QR Code

Performing and Effects Team-Based Learning Program for improving of Teaching Competencies of Pre-service Elementary School Teachers

초등예비교사의 교수역량 증진을 위한 팀 기반 프로젝트 학습 실행 및 효과

  • Ryu, Hyunah (Chinju National University of Education)
  • Published : 2017.02.28

Abstract

This study expects that Team Based Project Learning can act positive role to improve pre-service elementary teachers' teaching competence from previous studies. So designing and executing Team Based Project Learning program, I can provide some suggestions to the teaching method for teacher training education. In this study, Team Based Project Learning focuses on the use of history of mathematics in school mathematics. Also from organizing the team to evaluation, I conduct team activity systematically both inside and outside the classroom. The result of this study shows that pre-service elementary teachers' teaching competence has improved and I could identify the positive response about the value of using the history of mathematics and effect of Team Based Project Learning in mathematics learning.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부 (2012). 수학교육 선진화 방안. 2012년 1월 11일 보도자료.
  2. 구원회, 박영희, 나귀수, 황연주, 하정미 (2010). 자기주도적 교수 역량 강화를 위한 PDS 모형 개발에 관한 연구. 교과교육학연구, 14(3), 579-599.
  3. 권오남 외 (2013). 고등학교 스토리텔링 모델 교과서 개발. 한국과학창의재단 보고서.
  4. 김상화 (1999). 수학사를 도입한 초등학교 수학 교재 개발 및 적용에 관한 연구. 인천교육대학교 교육대학원 석사학위 논문.
  5. 노혜란, 최미나 (2004). 인적자원개발을 위한 교수역량 모델 개발. 직업능력개발연구, 7(2), 1-28.
  6. 문현진 (1996). 중학교 수학교육에서의 수학사 지도. 경상대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 박민정 (2007). 프로젝트 기반 수업을 통한 대학원 학생들의 학습경험에 관한 연구. 교육과정연구, 25(3), 265-288.
  8. 백순근, 함은혜, 이재열, 신효정, 유예림 (2007). 중등학교 교사의 교수역량 구성요인에 대한 이론적 고찰. 아시아교육연구, 8, 47-69.
  9. 송해덕 (2008). 미래학습을 위한 u-러닝 교수학습모델 개발. 열린교육연구, 16(1), 39-56.
  10. 신종호 (2014). 학습자 중심 교수법에 대한 A대학 교수들의 관심도 분석: 관심기반수용모형을 중심으로. 평생학습사회, 10(1), 109-132.
  11. 엄미리, 엄준용 (2009). 교육실습 전.후 예비교사의 역량변화 연구. 한국교원교육연구, 26(3), 491-508.
  12. 우정호, 정영옥, 박경미, 이경화, 김남희, 나귀수, 임재훈 (2006). 수학교육학 연구 방법론. 서울: 경문사.
  13. 이계송 (2000). 수학사를 도입한 고교 수업 방안 제시. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  14. 이대용, 김석우 (2012). 초등학교 교사의 교수역량 평가지표 개발 및 타당화. 교육평가연구, 25(4), 581-604.
  15. 이영미 (2013). 공과대학 팀 기반 프로젝트 학습 관련 요인 탐색. 학습자중심교과교육연구, 13(6), 351-375.
  16. 이영민, 조형정 (2008). 학습과정과 성과개선을 위한 팀기반 학습의 개념적 탐색. 교육종합연구, 6(2), 27-42.
  17. 장경원, 김희정 (2012). 학습자중심교육을 위한 교사역량요소 도출 및 예비교사와 현직교사의 인식 비교. 학습자중심교과교육연구, 12(2), 285-310.
  18. 진성희, 나일주 (2009). 초등 교수역량요소 도출 및 예비초등교사와 초등교사간 교수역량 인식 비교. 초등교육연구, 22(1), 343-368.
  19. 진성희 (2010). 초등예비교사들의 교수역량에 대한 자기성찰 및 강화방안. 서울대학교 한국조등교육, 20(2), 233-247.
  20. 최진영, 이경진, 장신호, 김경자 (2009). 초등학교 교사의 핵심역량 탐색. 한국교육학연구, 15(3), 103-130.
  21. 황은희 (2008). 중등교사의 교수역량에 대한 경험적 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.
  22. Aboukinane. C. (2007). A Qualitative study of creative thinking using experimental learning in an agricultural and life sciences course. Unpublished doctorial dissertation, Texas A & M University.
  23. Arnn, J. W., & Mangieri, J. N. (1988). Effective leadership for effective school: A survey of principal attitude. NASSP Bulletin.
  24. Beak, S., Ham, E., Lee, J., Shin, H. & Yu, Y. (2006). A theoretical inquiry on the construct of teaching competence in secondary school. The 7th International Conference on Education Research. Seoul National University, Seoul, November, 2006.
  25. Darling-Hammond, L. & Snyder, J. (2000). Authentic assessment of teaching in context. Teaching and teacher Education, 16, 523-545. https://doi.org/10.1016/S0742-051X(00)00015-9
  26. Fauvel, J. (1991). For the learning of mathematics, 11(2), 3-6.
  27. Fauzan, A. (2002). Applying mathematics education(RME) in teaching geometry in Indonesian primary schools. Doctoral Dissertations, Universiteit Twente, Enschede.
  28. Felder, R. M., & Brent, R. (1996). Navigating the Bumpy road to student-centered instruction. College teaching, 44(2), 43-47. https://doi.org/10.1080/87567555.1996.9933425
  29. Freudenthal, H. (1991). Revisiting Mathematics education. Kluwer Academic Publishers.
  30. Good. T. L., & Brophy, J. E. (1986). Teacher Behavior and Student Achievement. In M. C. Wittrock(ed.), Handbook of research on teaching, 3d ed. New York: Macmillan. 328-375.
  31. Grant, M. M. & Hill, J. R. (2006). Weighing the rewards with the risks? Implementing student-centered pedagogy within high-stakes testing. In R. Lambert & C. McCarthy(Eds.), Understanding teacher stress in the age of accountability (pp. 19-42). Greenwich, CT: Information Age Publishing.
  32. Gravemeijer, K. & Cobb, P. (2006). Design research from a learning design perspective, pp.17-51, Akker, J. V., Gravemeijer, K., McKenney, S. & Nieveen, N. (Eds). Educational Design Research, Routledge.
  33. Helle, L., Tynjala, P., & Olkinuora, E. (2006). Project-based learning in post-secondary education: Theory, practice, and rubber sling shots. Higher Education, 51(2), 435-314.
  34. Lipson, A., Epstein, A., Bras, R., & Hodges, K. (2007). Students' perceptions of Terrascope, a project-based freshman learning community. Journal of Science Education and Technology, 16(4), 349-364. https://doi.org/10.1007/s10956-007-9046-6
  35. Parker, N. R. (2007). A team-based learning model to improve sight-sing in the choral music classroom. Unpublished doctorial dissertation, University of Minnesota.
  36. Striefer, P. A., Iwanicki, E. F. (1987). The Validation of Begining Teacher Competencies in Connecticut. Journal of Personnel Evaluation in Education, 1, 33-55 https://doi.org/10.1007/BF00143278
  37. Tigelaar, Dolmans, Wolfhagen & Van der Vleuten (2004). The development and validation of a framework for teaching competencies in higher education. Higher Education, 48, 253-268. https://doi.org/10.1023/B:HIGH.0000034318.74275.e4
  38. Tringwell, K. (2001). Judging university teaching. The International Journal for Academic Development, 6(1), 65-73. https://doi.org/10.1080/13601440110033698
  39. Woo, Y., Herrington, J., Agostinho, S., & Reeves, T. (2007). Implementing authentic tasks in web-based learning environments. Educause Quarterly, 3, 36-43.

Cited by

  1. An Action Research Project for the Application of Team-based Learning in Infant-Toddler Class Operation Management as Part of an Intensive Major Course vol.37, pp.4, 2017, https://doi.org/10.18023/kjece.2017.37.4.009
  2. 프로젝트 기반 학습(PBL)을 활용한 교직수업이 예비특수교사의 실천적 교수역량 강화에 미치는 영향 vol.18, pp.12, 2017, https://doi.org/10.5392/jkca.2018.18.12.547
  3. 교수 지식과 실천적 역량을 위한 그룹 활동에서 예비교사들의 동기: 과제 가치 사례 vol.60, pp.3, 2017, https://doi.org/10.7468/mathedu.2021.60.3.341