DOI QR코드

DOI QR Code

고령자의 전자상거래 이용의도에 영향을 미치는 요인: 고령자 대상 마케팅 전략을 중심으로

Factors Affecting E-Commerce Usage Intention: Focused on Marketing Strategies for the Elderly

  • 정지훈 (고령친화산업지원센터) ;
  • 고준 (전남대학교 경영학과) ;
  • 김균수 (전남대학교 신문방송학과)
  • 투고 : 2017.11.11
  • 심사 : 2017.12.08
  • 발행 : 2017.12.31

초록

Purpose As elderly people are increasing rapidly in the world, consumption of elderly people is also increasing. However, there have been only marketing strategies for elder citizens centered on off-line. Therefore, apply marketing strategies to e-commerce suitable for the elderly in the future through online. This research was conducted to propose some marketing strategies relevant to elder people in the e-commerce context. Design/methodology/approach This study, for the preliminary research, firstly implemented the in-depth interviews based on prior studies, through preliminary research and analysis of previous research and then some research questions were set. With the research questions, we conducted a survey for elderly people and empirically validated the research model, testing given hypotheses. Findings Among the seven hypotheses, three hypotheses were supported by data analysis. Based upon the findings of this study, in order to do this, we have established a marketing strategy that utilizes e-commerce for elderly people who have purchasing power according to the principle of market economy.

키워드

참고문헌

  1. 고정민, 정연승, "고령화 사회의 도래에 따른 기회와 위협", 삼성경제연구소, 2012.
  2. 김경호, "저출산 고령화사회의 노인복지", 사회연구, 2004, pp. 27-52.
  3. 김명중, "일본의 베이비붐 세대의 퇴직이 노동 시장에 미치는 영향", 한국노동연구원 국제노동브리프, 제3권 9호, 2005, pp. 65-78.
  4. 김수현, "스마트폰에 대한 지각특성이 스마트폰 채택의도에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권 9호, 2010, pp. 318-326. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.318
  5. 김영민, "베이비붐 세대의 인구학적 특성", 한국교원대학교 석사학위논문, 2006.
  6. 김영화, 신원식, 임성옥, 손지아, "현장에서 본사회문제", 서울: 양서원, 2013.
  7. 김지열, "고령친화산업 활성화를 위한 노인소비지출 특성에 관한 연구," 사회과학 담론과 정책, 2008, pp. 45-63.
  8. 김태헌, 장지연, 전광희, 양수경, "한국고령화 진행과정의 중장기 예측," 노동부 정책용역보고서, 2007.
  9. 김현성, "차세대 이동통신 단말기의 감성디자인에 관한 연구-액티브 시니어의 스마트폰을 중심으로," 한국디자인문화학회지, 제18권, 제1호, 2012, pp. 103-116.
  10. 나항진, "삶의 질 향상을 위한 노인 여가의 역할에 관한 연구", Journal of the Korea Gerontological Society, Vol. 24, 2004, pp. 53-70.
  11. 박재성, 고준, "스마트폰 사용에 영향을 미치는 요인: 감성과 인지의 포괄적 접근", Korea Business Review, 제17권 1호, 2012, pp. 201-223.
  12. 박충선, 이춘옥, "노년의 정보화태도와 경험이 삶의 질에 미치는 영향", 한국가족관계학회지, 제8권, 제2호, 2003, pp. 25-44.
  13. 삼성경제연구소, "일본 베이비붐 세대의 대량퇴직과 시사점", SERI 경제포커스, 2007.
  14. 삼정KPMG, "고령사회 진입과 시니어 비즈니스의 기회", 삼정 INSIGHT, Issue 49, 2017.
  15. 송순영, "고령소비자 피해구제 활성화 방안 연구", 한국소비자원 정책연구보고서, 2006.
  16. 신성원, "항공사 웹사이트를 통한 전자상거래에서 고객의 쇼핑가치, 지각, 신뢰가 재구매 의도에 미치는 영향", 관광연구, 제23권 2호, 2008, pp. 157-184.
  17. 스즈키 이쿠타로, 권업, "고령화 사회와 시니어마케팅", 경영경제, 제42집 2호, 2009, pp. 129-138.
  18. 안혜임, 김혜선, "노인소비자의 라이프스타일 유형에 따른 실버상품 수요에 관한 연구", 한국가정관리학회지, 제27권 2호, 2009, pp. 45-61.
  19. 오민정, 정진철, 이미현, "실버소비자 연구동향 분석과 향후 연구 방향성의 제언", Korea Business Review, 제5권 3호, 2012, pp. 103-119.
  20. 이소정, 정경희, 이윤경, 유삼현, "우리나라 노인의 사회참여 유형 분석 및 정책적 함의", 한국보건사회연구원 연구보고서 2007-19-8, 2007.
  21. 이웅규, "노인 정보통신기술 사용 행태에 대한 연구방향제시: SILC", 정보시스템연구, 제22권, 제3호, 2013, pp. 59-75.
  22. 이유미, "노인의 가치 추구를 돕는 활기찬 노년을 위한 ICT 사례 연구", 디지털디자인학연구, 제13권 제4호, 2013, pp. 51-60.
  23. 이철선, "베이비붐 세대의 은퇴와 정책적 대응방안", VIP Report, 현대경제연구소, 2009.
  24. 이현희, 구상회, "고령자의 외로움 완화를 위한 소셜 네트워크 서비스 활용방안", 한국지역정보화학회지, 제 14권 2호, pp. 105-121.
  25. 임춘식, 고령화 사회의 위기, 유풍출판사, 2001.
  26. 임규홍, 이종호, "모바일 환경에서 구매의도에 영향을 미치는 요인", 정보시스템연구, 제15권 제4호, 2006, pp. 189-209.
  27. 장현용, 고준, "고령자의 스마트폰 활용행동에 영향을 미치는 요인: 통합기술수용모델(UTAUT)을 중심으로", 정보시스템연구, 제26권 1호, 2016, pp. 143-169.
  28. 최성재, 장인협, 노인복지학, 서울대학교출판부, 2003.
  29. 통계청, 2015 인구주택총조사, 2015. 통계청.
  30. 통계청, 2016 고령자통계, 2016.
  31. 하대용, 정현영, "서비스실패의 회복과정에서 공정성인지가 고객만족과 행동의도에 미치는 영향", 고객만족경영연구, 제 1권 1호, 2002, pp. 0-73.
  32. 한국보건산업진흥원, "고령친화산업 현황 및 전망", 고령친화산업리포트, 2012-1, 2012.
  33. 한국정보화진흥원, "2013년 인터넷이용실태조사", 2014.
  34. 한상철, "진격의 5060세대, Active Senior를 주목하라", KAA FOCUS II, 2013.
  35. 황명진, "베이비붐 세대의 은퇴계획에 관한 결정요인분석 연구", 서울시 복지패널, 제1회 서울시복지재단 학술대회, 2010.
  36. 황정원, 류한영, "노인의 인지능력과 학습능력을 고려한 인터페이스 디자인 연구", 한국HCI논문지, 2011, pp. 726-729.
  37. Abushanab, E. and Pearson, J. M., "Internet Banking in Jordan: The Unified Theory of Acceptance and Use of Technology(UTAUT) Perspective", Journal of Systems and Information Technology, Vol. 9, No. 1, 2007, pp. 78-97. https://doi.org/10.1108/13287260710817700
  38. Arnold, M. B., Emotion and Personality, New York: Columbia University Press, 1960.
  39. Baek, S. Y., "In Search of Moderators in the Technology Acceptance Model with Meta-Analysis", Korean Management Review, Vol. 38, No. 5, 2009, pp. 1353-1380.
  40. Berger, M. C., "The Effect of the Baby Boom on the Earnings Growth of Young Males", National Bureau of Economic Research Conference Paper, 1981.
  41. Bouvier, L. F., "The Baby Boom-Entering Midlife", Population Bulletin, Vol. 46, No. 3, 1991, pp. 1-38.
  42. Carlos Flavian, Miguel Guinaliu, and Raquel Gurrea, "The Role Played by Perceived Usability, Satisfaction and Consumer Trust on Website Loyalty", Information & Management, Vol 43, No. 1, 2006, pp. 1-14. https://doi.org/10.1016/j.im.2005.01.002
  43. Corritorea, C. L., Krachera, B. and Wiedenbeckb, S., "On-line Trust: Concepts, Evolving Themes, a Model", International Journal of Human-Computer Studies, Vol. 58, No. 6, 2003, pp. 737-758. https://doi.org/10.1016/S1071-5819(03)00041-7
  44. Davis, F., "Perceived Usefulness, Perceived Ease of Use Interact, and User Acceptance of Information Technology", MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  45. Hair. J. F., Jr., R. E. Anderson, R. Tatham, L. and Black, W. C, "Multivariate Data Analysis a Global Perspective", Prentice Hall, 1998.
  46. Igbaria, M. and Iivari, J., "The Effects of Self-Efficacy On Computer Usage", Omega, Vol. 23, No. 6, 1995, pp. 587-605. https://doi.org/10.1016/0305-0483(95)00035-6
  47. Ingham, J., Cadieux, J. and Abdelouahab, M. B., "e-Shopping Acceptance: A Qualitative and Meta-Analytic Review", Information & Management, Vol. 52 No. 1, 2015, pp. 44-60. https://doi.org/10.1016/j.im.2014.10.002
  48. Kim, S. H., "Moderating Effects of Job Relevance and Experience on Mobile Wireless Technology Acceptance: Adoption of a Smartphone by Individuals", Information & Management, Vol. 45, No. 6, 2008, pp. 387-393. https://doi.org/10.1016/j.im.2008.05.002
  49. Lazarus, R. S., "Psychological Stress and the Coping Process", New York: McGraw-Hill, 1966.
  50. Luis V. Casalo, Carlos Flavian, and Miguel Guinaliu, "The Role of Satisfaction and Website Usability in Developing Customer Loyalty and Positive Wordof-Mouth in the e-banking Services", International Journal of Bank Marketing, Vol. 26, No. 6, 2008, pp. 399-417. https://doi.org/10.1108/02652320810902433
  51. Moon, J. W. and Kim, Y.-G. "Extending the TAM for a World-Wide-Web Context", Information & Management, Vol. 38, No. 4, 2001, pp. 217-230. https://doi.org/10.1016/S0378-7206(00)00061-6
  52. Moschis, G. P., "Consumer Behavior in Later Life: Multidisciplinary Approaches and Methodological Issues", Research in Consumer Behavior, Vol. 9, No. 4, 2000, pp. 103-128.
  53. Poulos, S., "The Aging Baby Boom: Implications for Employment and Training Programs", U.S. Department of Labor, 1997.
  54. Reisenwitz, T., Iyer, R., Kuhlemeier, D. B. and Eastman, J. K., "The Elerly's Internet Usage: An Updated Look", Journal of Consumer Marketing, Vol. 24, No. 7, 2007, pp. 406-418. https://doi.org/10.1108/07363760710834825
  55. Schunk, D. H., Judith R. M. and Pintrich, P. R., "Motivation in Education: Theory, Research, and Applications", Pearson Higher Ed., 2012.
  56. Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B. and Davis, F., "User Acceptance of Information Technology: Toward a Unified View", MIS Quarterly, Vol. 27, No. 3, 2003, pp. 425-478. https://doi.org/10.2307/30036540
  57. Verkasalo, H., Lopez-Nikolas, C., Molina-Castila, F. J. and Bouwman, H., "Analysis of Users and Non-users of Smartphone Applications", Telematics and Informatics, Vol. 27, No. 3, 2010, pp. 242-255. https://doi.org/10.1016/j.tele.2009.11.001
  58. Woodworth, R. S. and Schlosberg, H., Experimental Psychology, Holt, 1954.