DOI QR코드

DOI QR Code

콘텐츠 소외지역의 만화 아웃리치 프로그램 모델링 연구

A Study on Comics Outreach Programs for Contents marginalized Areas

  • 이승진 (경기대학교 융합교양대학 교양학부)
  • 투고 : 2017.10.23
  • 심사 : 2017.11.26
  • 발행 : 2017.12.31

초록

콘텐츠는 예술과 트렌드기술의 복합체이다. 콘텐츠 교육은 예술적 감상만이 아닌 트렌드 기술을 체험해 보는 것 또한 몹시 중요한 일이다. 오늘날 많은 기관에서는 대중을 위한 사회교육기관으로서 문화예술를 통한 개인의 삶의 질 향상, 사회통합 실현에 기여하고자 장애인을 대상으로 한 특수교육, 다문화 가정과 외국인, 저소득층 등의 문화소외계층 대상 프로그램 등을 기획/운영하고 있다. 이러한 프로그램은 박물관, 미술관에 국한되어 진행 되고 있으며, 콘텐츠 문화영역은 아직 그 시행이 미비한 상태이다. 소외지역을 위한 문화교류 확대를 위하여 좀 더 다양한 콘텐츠 교육 시행이 필요한 시점이다. 네이버는 이현세 만화가와 <학교로 찾아가는 만화 버스>라는 이름의 아웃리치 프로그램을 진행하고 있다. 만화를 좋아하는 중, 고등학교 학생들을 대상으로 현직 만화/웹툰작가들이 학교로 직접 찾아가 학생들에게 만화에 대한 기본적인 이야기와 만화테크닉을 알려주는 체험 아웃리치 프로그램이다. 하지만 <학교로 찾아가는 만화 버스>는 소외지역 중심이 아닌 서울 경기지역을 중심으로 이루어진다는 점과, '학교'라는 공간적 한계를 지니기 때문에 폭넓게 프로그램의 혜택이 이루어지지 못한다는 점, 작품을 이해하고 공감하기 위한 공간으로서의 체험이 배제 되어 있다는 한계성을 지닌다. '만화 소외지역 아웃리치 프로그램'은 지극히 고정된 단일 체계의 프로그램이 아닌 유동적인 차원으로 새롭게 재구성 되어야 한다. 본인이 가지고 있는 역량과 경험, 지역문화, 종교, 사회 등을 기반으로 만화의 여러가지 전문적 기자재를 직접 이용하여 작품을 제작 체험할 수 있어야 한다. 이러한 프로그램 참여자는 자신의 만화적 경험의 공감과 함께 매력적이고 효과적인 학습의 효과를 얻을 수 있게 될 것이다.

Content is the complex of art and technology of trend, so it is important to experience different technologies for content education. Today, many non-profit organizations plan and operate numbers of programs for disabilities, low-income, and minority families to enhance the quality of life and the realization of social integration. These programs are limited to museums and galleries, not so pro-actively in progressing. Various contend education is necessary to the expansion of cultural exchange for the culturally alienated area. Naver is running an outreach program named . It is an experience-based outreach program where current cartoon / webtoon writers come directly to the school to inform students about the basic story of comics and comic techniques. However, the fact that the is not centered on the marginalized area but is centered on the Seoul Gyeonggi area, has the limitation that they can not benefit from a wide range of programs because they have a space limit of 'school', and, has a spatial limitation that the experience of the work is excluded. 'Outreach programs in marginalized areas' must be reorganized into a fluid dimension, not a fixed, single-system program. You should be able to experience and experience your work by directly using various professional equipment of comics based on your capacity and experience, local culture, religion, and society. These program participants will gain the effect of attractive and effective learning with empathy with their comic experience. Meanings of Comics content outreach program are following: First, the rich cultural archive can be used efficiently by providing various contents to existing outreach programs with the educational limitation of museums and galleries. Second, Comics contents can be enjoyed as a part of our life by understanding diversity and technology of contents. Third, because it is the program of expertise' participation, it can remodel, and restructure the severed experience in remote areas for the continuous growth and development, and furthermore, it can enhance the understanding of society.

키워드

참고문헌

  1. 김형숙, 미술교육 사회와 만나다, 교육과학사, 2010.
  2. 손인수, 정건영, 교육철학 및 교육사, 교육출판사, 1989.
  3. 신승환, 문화예술교육론 연구, 한국문화예술교육진흥원, 2007.
  4. 임한영, 존듀이의 생애와 사상, 배영사, 1986.
  5. 임한영, 존듀이의 생애와 사상, 배영사, 1986.
  6. 정영근, 인간이해와 교육학, 문음사, 2009.
  7. 존듀이, 민주주의와 교육, 교육과학사, 1978.
  8. 김성환, 경찰 인턴쉽제도의 도입방안에 관한 연구, 원광대학교 대학원, 2009.
  9. 김윤희, 존듀이의 음악교육 방법론에 관한 고찰 : MMCP 교육방법론을 중심으로, 동아대학교 교육대학원, 1995.
  10. 김인나, 문화소외지역 어린이를 위한 미술관교육 연구, 홍익대학교 교육대학원, 2014.
  11. 이지영, 찾아가는 미술관 교육 프로그램 개발, 서울교육대학교 교육대학원, 2012.
  12. 우상호, '문화 양극화' 해소를 위한 정책적 접근 : 문화 소외지역 및 소외계층을 중심으로, (국정감사 정책자료집) , 대한민국국회, 2005.
  13. 임혜인, 문화소외계층을 위한 공공미술에 대한 가치연구, 한국교원대학교 대학원, 2012, p.41.
  14. http://lotteryarts.or.kr/index.lotteryarts?contentId=0
  15. http://www.virginiamoca.org/
  16. http://australianmuseum.net.au/
  17. http://blog.naver.com/manhwabus