DOI QR코드

DOI QR Code

Visual Narrative as a Color Storytelling in DISNEY and GHIBLI Studios

디즈니와 지브리 애니메이션 비주얼 서사구조에 관한 비교 연구

  • Received : 2017.10.31
  • Accepted : 2017.11.26
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Visual narrative or storytelling involve two important aspects of the cognitive perception: the conscious and subconscious. Color is one of the cognitive storytelling elements, its interpretation is captured by the subconscious and it is considered an emotional resource due to its psychological background. On the other hand, the character is also part of cognitive perception and storytelling tool, but this is interpreted consciously, character is considered as a logical resource. Ghibli and Disney have organized their cinematographic techniques in different ways, so it would be unfair to say that one narrative style is better than the other, it depends of perception of beauty which varies according to society. However the present study seeks to determine the differences between Ghibli and Disney narrative style, taking as reference color. Ghibli and Disney are perfect example about color effects as a storytelling agent, It can be classified in two aspects: dynamics of color and color as a narrative sequence. The dynamics of color analyzes how color acts and is perceived into a stage, its meaning and symbolism regardless of the character's actions. The narrative sequence studies how color thermologic evolves in scene's development.

영화 제작자들은 오랫동안 영화 전반에 걸쳐 개발 될 모티프를 제공 할 수 있는 중요한 측면으로 색상을 고려해 왔다. Faber Birren 은 색깔은 표현, 효과, 감각 및 상징성의 운반체이며 자신의 언어와 의미를 부여한다고 믿고 있다. 이러한 의미에서 지브리와 디즈니는 스토리텔링 agent로서, 컬러 효과에 대한 완벽한 예이며 두 가지 측면으로 분류 할 수 있다. 색상의 역동성과 서사 시퀀스로서의 색상이 바로 그것이다. 색상의 역동성은 색상이 어떻게 작용 하는지를 분석하고 캐릭터의 행동에 관계없이 무대, 의미 및 상징성으로 인식된다. 따라서 본 연구에서는 서사 시퀀스 장면이 전개상에서 효율적으로 Thermology가 어떻게 전개되는지 연구한다. 또한 캐릭터 archetype과 디자인은 항상 스토리에 대한 우선순위 중 하나였기 때문에, 캐릭터 부재상에는 즐거운 이야기도 없다. 모든 내러티브는 인물의 갈등과 그것을 해결하기 위한 행동을 기반으로 한다. 즉, 색상과 캐릭터 디자인은 스토리텔링에서 올바른 균형을 유지하는 데 필수적이며 시청자의 마음(의식, 잠재의식)의 두 인지 수준에 직접적인 영향을 미쳐 메시지와 감정을 전하는 강력한 도구로써 활용된다.

Keywords

References

  1. 금보상, 애니메이션, 실사영화, 디지털영화의 프레임과 미장센 특성 비교연구, 만화애니메이션연구, 11호(2007, 8), pp.41-53.
  2. 조은성, 목소리 배우의 조형성을 이용한 2D/3D 애니메이션 캐릭터 연구 - 디즈니와 픽사를 중심으로, 만화애니메이션연구, 16호(2009, 8) , pp.165-178.
  3. Antonio Horno Lopez, Tesis Ph.D "Animacion Japonesa, Analisis de series de animes actuals", Universidad de Granada, Dibujo - Diseno y Nuevas Tecnologias, 2013.
  4. Brian Dunnigan, Storytelling and Film, Fairy Tales, Myth and Happy Endings. Danish journal, December, 2004.
  5. Carolyn Warrender, Color Style. United States of America: Abbeville Press, 1996.
  6. Eric Reinders, The Moral Narratives of Hayao Miyasaki. McFarland & Company, Inc., Publisher, United States of America, 2016.
  7. Josef Albers, Interaction of color. New Haven and London, Yale University Press, 1963.
  8. Kevin Hedgpeth and Stephen Missal, Drawing for animation. Delmar, Cengage learning. United States, 2004.