DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Mediating Effect of Teacher-Child Relationship between Teacher's Empathy Ability and Child's Peer Competence

교사의 공감능력과 유아의 또래 유능성간의 관계에서 교사-유아관계의 매개효과 연구

  • 차혜정 (수원대학교 유아교육학과) ;
  • 송승민 (수원대학교 아동가족복지학과)
  • Received : 2017.08.15
  • Accepted : 2017.11.30
  • Published : 2017.12.31

Abstract

Objective: This study examined the relationships among teachers' empathy ability, children's peer competence and teacher-child relationships. Methods: 180 teachers and 360 children from 3 to 5 years old were included in the study. The research variables were measured by teachers' self-report through questionnaires. The collected data were analyzed by t-test, one-way ANOVA, and three-step mediated regression analysis. Results: First, teachers' empathy ability and teacher-child relationship showed significant differences according to teacher variables (age, marital status, parental status). And children's peer competence was significantly different according to gender. Second, intimacy which was a subfactor of teacher-child relationships showed a perfect mediating role in the association between teachers' empathy ability and peer competence. Conclusion/Implications: These results suggest the importance of teacher-child's intimate relationships since it affects the child's peer competence significantly. In this study, it was found that, in order to help foster the teacher's empathic ability and teacher-child relationships which have positive effects on the child's desirable peer formation, continuous teacher education and diverse studies are needed.

Keywords

References

  1. 강정원 (2002). 교사의 효능감과 학생의 학업성취도간의 관계분석 연구. 열린교육연구, 10(2), 43-60.
  2. 곽희경 (2011). 유아교사의 행복감 및 자아정체감과 교사효능감, 교사-유아 상호작용의 관계. 전북대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 김경미 (2017). 유치원 교사의 수업화법능력과 공감능력 및 유아의 의사소통능력 간 관계. 삼육대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김경숙 (2016). 어머니의 양육태도와 교사의 공감능력이 유아의 인성에 미치는 영향. 방송통신대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김명신 (2017). 어린이집교사의 공감능력이 영유아와의 상호작용에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.
  6. 김미진 (2013). 교사가 지각한 교사-유아 관계와 유아의 사회적 유능감과의 관계. 한국유아교육연구, 15(1), 137-163.
  7. 김선희 (2009). 부모-자녀 의사소통이 우울감에 미치는 영향: 정서인식의 명확성과 정서조절양식을 매개로. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 김송희 (2014). 의도적 통제와 어머니 양육행동 및 교사-유아관계가 유아의 또래유능성에 미치는 영향. 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 김수희 (2015). 교사-유아 관계와 유아의 친사회적 행동에 관한 연구. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  10. 김영희 (2006). 유아의 정서지능과 또래 유능성과의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  11. 김은경, 하영례 (2013). 공감적 교사 훈련프로그램에 참여한 보육교사의 이해와 행동의 변화 분석. 유아교육학논집, 17(5), 267-289.
  12. 김창순 (2013). 공감능력향상 집단프로그램이 유아의 또래 유능성에 미치는 영향. 공주대학교 교육대학원 석사학위논문.
  13. 단현국 (2004). 유아의 유치원 적응의 함수풀이 탐색. 한국교원대학교 교과 교육 공동연구소 편, 교과교육의 질 향상을 위한 교수-학습자료 개발 및 활용방안 모색 (pp. 3-13). 청원, 충북: 한국교원대학교 출판부.
  14. 배윤정 (2011). 유아의 연령, 성별 및 부모의 연령에 따른 유아의 자아개념과 또래 유능성. 동아대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 백민선 (2015). 부모의 정서표현 수용태도와 유아의 또래 유능성. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  16. 박경일 (2013). 흄의 공감론에 대한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 박성희 (1996). 공감의 구성요소와 친사회적 행동의 관계 연구. 한국교육학회지, 34(5), 143-166.
  18. 박인숙 (2011). 교사가 지각한 교사-유아관계와 유아의 유치원 적응과의 관련성. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  19. 박주희 (2001). 아동의 또래 유능성에 관련된 어머니의 양육목표, 양육행동 및 또래관계 관리전략. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 박주희, 이은해 (2001). 취학 전 아동용 또래 유능성 척도 개발에 관한 연구. Family and Environment Research, 39(1), 221-232.
  21. 서원경 (2006). 야간보육교사의 애착에 대한 인식 및 상호작용 변화에 따른 영아와의 애착 증진 과정. 미래유아교육학회지, 13(2), 213-247.
  22. 석민아 (2016). 부모의 스트로크 유형 및 자기표현력이 또래유능성에 미치는 영향. 삼육대학교 대학원 석사학위논문.
  23. 송명자 (1995). 발달이론체계의 최근동향 개관. 동아대학교 교육대학원, 21, 29-47.
  24. 송길연, 김수정, 이지연, 양돈규 (2000). 발달심리학. 서울: 시그마프레스.
  25. 양인아 (2009). 5세 유아의 또래 유능성과 자기조절력의 관계. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  26. 우은주 (2017). 유아의 정서지능, 친사회적 행동, 교사-유아관계가 또래유능성에 미치는 영향. 충남대학교 대학원 석사학위논문.
  27. 위영희 (2004). 유아의 정서 능력과 또래 유능성. 유아교육학회저널, 23(1), 137-158.
  28. 유정미 (2009). 교사-유아관계, 유아의 자기조절능력 및 또래 유능성과의 관계에 관한 연구. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  29. 윤정원 (2015). 부모의 양육스트레스 및 양육행동과 유아의 또래 유능성 간의 관계. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.
  30. 이빛나 (2015). 교사의 유아 성에 따른 특성 인식 및 지도의 어려움. 중앙대학교 교육대학원 석사학위논문.
  31. 이상미 (2012). 유아의 성별에 따른 어머니 놀이신념 및 유아의 놀이행동과 또래 유능성의 관계. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.
  32. 이상순 (2008). 초등학생이 지각한 교사의 훈육유형, 교사의 공감능력 및 학생의 교사신뢰와의 관계. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  33. 이승미 (2015). 유아의 기질, 어머니의 정서표현성이 유아의 또래유능성에 미치는 영향. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  34. 이영선 (2016). 유아의 기질, 자아탄력성, 또래관계, 교사-유아관계가 유아 리더십에 미치는 영향. 대구한의대학교 대학원 박사학위논문.
  35. 이진숙 (2001). 유아의 애착표상과 교사-유아관계 및 사회적능력 간의 관계. 경희대학교 대학원 박사학위논문.
  36. 장혜영 (2011). 부모의 양육행동 및 유아의 자기효능감이 또래유능성에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.
  37. 전경아 (2003). 유아의 또래관계 및 교사와의 관계가 사회적 능력에 미치는 영향. 전북대학교 대학원 석사학위논문.
  38. 전미연 (2016). 어머니의 양육효능감과 유아-교사관계가 유아의 또래 유능성에 미치는 영향. 동국대학교 교육대학원 석사학위논문.
  39. 최선희, 황혜정 (2011). 교사-유아 간 상호작용과 유아의 부적응 행동과의 관계. 어린이미디어학회, 10(3), 1-18.
  40. 최연정 (2016). 보육교사의 공감능력과 정서표현성이 교사와 영유아 간 상호작용에 미치는 영향. 인천대학교 교육대학원 석사학위논문.
  41. 표은경 (2016). 유아의 기질과 교사-유아관계가 또래 유능성에 미치는 영향. 충북대학교 교육대학원 석사학위논문.
  42. 허애수 (2003). 자녀의 정서표현에 대한 어머니의 태도 및 아동의 정서조절능력과 또래 유능성. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  43. 한선희 (2014). 유아의 정서지능, 어머니의 양육행동, 교사-유아관계가 또래 유능성에 미치는 영향. 가톨릭대학교 교육대학원 석사학위논문.
  44. 한은미 (2008). 초등학교 교사의 공감수준이 아동과의 갈등 및 대응방식에 미치는 효과. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.
  45. 황인호, 장성화 (2012). 교사의 심리적 안녕감, 공감능력, 직무효율성이 직무만족도에 미치는 영향. 한국컨텐츠학회, 12(2), 232-242. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.02.232
  46. Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182. doi:10.1037/0022-3514.51.6.1173
  47. Birch, S. H., & Ladd, G. W. (1997). The teacher-child relationship and children's early school adjustment. Journal of Psychology, 35(1), 61-79. doi:10.1016/S0022-4405(96)00029-5
  48. Coie, J. D., Dodge, K. A., & kupersmidt, J. B. (1990). Peer group behavior and social status. NY: Cambridge University Press.
  49. Shaffer, D. R., & Kipp, K. (2014). Developmental psychology: Childhood and adolescence, 발달심리학(송길연, 김수정, 이지연, 양돈규 옮김). 서울: 박영스토리(원판 2007).
  50. Davis, M. H. (1980). A multidimensional approach to individual differences in empathy. JSAS Catalog of Selected Documents in Psychology, 10(1), 85-103.
  51. Gage, N., & Berliner, D. (1998). Education psychology (2nd ed.). Boston, MA: Houghton Mifflin.
  52. Hamre, B. K., & Pianta, R. C. (2001). Early teacher-child relationships and the trajectory of children's school outcomes through eighth grade. Child Development, 72(2), 625-638. doi:10.1111/1467-8624.00301
  53. Howes, C. (1987). Social competence with peers in young children: Developmental sequences. Developmental Review, 7(3), 252-272. doi:10.1016/0273-2297(87)90014-1
  54. Howes, C., & Hamilton, C. E. (1992). Children's relationship with childcare teachers: Stability and concordance with parental attachment. Child Development, 63(4), 867-878. doi:10.1111/j.1467-8624.1992.tb01667.x
  55. Hymel, S., Bowker, A., & Woody, E. (1993). Aggressive versus withdrawal unpopular children: Variations in peer and self-perceptions in multiple domains. Child Development, 64(3), 879-896. doi:10.1111/j.1467-8624.1993.tb02949.x
  56. Kesner, J. E. (2000). Teacher characteristics and the quality of child-teacher relationships. Journal of School Psychology, 28(2), 133-149. doi:10.1016/S0022-4405(99)00043-6
  57. Lipps, T. (1903). Empathy and aestheic pleasure. Aesthetic Theories: Studies in the Philosophy of Art, 1(4), 403-412.
  58. Pianta, R. C. (1994). Patterns of relationships between children and kindergarten teachers. Journal of School Psychology, 32(1), 15-31. https://doi.org/10.1016/0022-4405(94)90026-4
  59. Pianta, R. C., & Walsh, D. (1996). High-risk children in the school: Creating sustaining relationships. NY: Routledge.
  60. Krznaric, R. (2014). Empathy, 공감하는 능력(김병화 옮김). 서울: 길벗(원판 2014).
  61. Stoffer, D. L. (1970). Investigation of positive behavioral change as a function of genuineness, non-possessive warmth and empathic understanding. Journal of Educational Reserch, 63(1), 225-228. doi:10.1080/00220671.1970.10883992
  62. Trawick-Smith, J. (2000). Early childhood development: A multicultural perspective. Columbus, Ohio: Meril.
  63. Truax, C. B., & Tstum, C. D. (1966). An extension from the effective pstchotherapeutic model to constructive personality change in preschool children. Childhood Education, 42(1), 456-462. https://doi.org/10.1080/00094056.1966.10729156
  64. Wollfolk, A. (1998). Educational psychology (6th ed.). Boston, MA: Allyn Bacon.

Cited by

  1. 교사의 놀이성이 유아의 또래유능성에 미치는 영향: 교사-유아 간 상호작용의 매개효과 vol.17, pp.2, 2021, https://doi.org/10.14698/jkcce.2021.17.02.121