A qualitative study on the experiences of community child center workers to deal with the mental health of children and adolescents

지역아동센터 종사자의 아동청소년정신건강 문제 대처경험에 관한 질적 연구

  • 배은경 (호남대학교 사회복지학과)
  • Received : 2016.07.10
  • Accepted : 2016.12.22
  • Published : 2016.12.30

Abstract

This study aimed to explore the experiences of community child center workers about how they have dealt with the mental health of children and adolescents who use such centers. For this study, we used a sample of ten community child center workers, who were divided into two groups and who participated in four focus group interviews. The results revealed four themes and twelve sub-themes: "the reality of facing children's mental health issues," "dealing with children's mental health issues and limitations," "know-hows accumulated from experiences and visible changes," and "remaining tasks--the workers who cannot give all." Based on the results the implications of promoting the mental health of children at community child centers were discussed.

본 연구의 목적은 지역아동센터 종사자의 아동청소년정신건강 문제에 관한 대처경험을 이해하고자 하는 것이다. 이러한 목적을 달성하기 위해 지역 아동센터에 근무하는 종사자 10명을 2집단으로 나눠, 총 4회에 걸쳐 초점집단면접(focus group interview)을 통하여 자료를 수집하고 분석하였다. 분석결과, 지역아동센터 이용 아동청소년의 정신건강에 관한 종사자들의 경험은 4개의 주제, 12개의 하위주제로 구성되었다. 4개의 주제는 '아이들의 정신건강과 마주한 현실', '정신건강 문제를 인식한 종사자의 대처와 제한점', '마음으로 전해지는 노하우, 눈에 보이는 변화', '남겨진 과제, 아낌없이 줄 수 없는 종사자' 등이었다. 이러한 연구결과에 근거하여 지역아동센터를 이용하는 아동청소년의 정신건강 증진을 돕기 위한 방안을 제언하고자 하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 국립서울병원