The discovery of the 'traditional dance' of modern Japan - mainly on Urayasu-no-mai Dance -

일본 근대 '전통춤'의 발견 - 우라야스무(浦安の舞)를 중심으로 -

  • Received : 2016.07.10
  • Accepted : 2016.08.05
  • Published : 2016.08.30

Abstract

When an aggressive war reached at the climax in 1940, a commemorative event called celebration' was held on a large scale in Japan for 'beginning former 2,600 years. It was performed for the policy that was going to break off the fatigue that was tired for nation dissatisfaction and war for the politics. I considered Urayasu-no-mai Dance played as part of a celebration event in a Shinto shrine of the all over Japan how was created and spread by this article Urayasu-no-mai Dance was created newly and was played in Shinto shrines of the whole country. The Urayasu-no-mai Dance was created based on Gagaku and Miko Mai (shrine maiden's dance) that has been read aloud not to go out of the ancient times. It was created in the situation of the war and spread and was spread. It will be said that Urayasu Dance is a typical example of 'forged traditional'. Urayasu Dance is a tradition made at modern time and remains for an unfortunate inheritance used again by the advertising tool of the national ideology. The Urayasu-no-mai Dance is expanded more now, without enough consideration about the historic procession other words, It played under a strong-arm society atmosphere is placed as new folk performing arts all too soon. In the complicated world situation at the time, Urayasu-no-mai Dance that emphasized a Japanese tradition for the inside and outside were spread. Urayasu-no-mai Dance created in modern times substitutes a traditional shaman dance, and there is even the tendency that ritual performing arts peculiar to each local Shinto shrine is unified to Urayasu-no-mai Dance. Such a movement shows a new aspect of the culture power that social turning to the right in Japan is not unrelated to becoming it. It is a traditional reinvention, or do you forge the tradition? I examined a process of a process and the spread of traditional creation produced consistently.

1940년 침략전쟁의 소용돌이가 최고조에 달했을 무렵, 일본에서는 '기원이천육백년축전(紀元二千六百年祝典)'이라는 기념행사가 대대적으로 거행되고 있었다. 국민총동원을 위한 정신적 통합과 정치에 대한 국민 불만과 전쟁에 지친 피로감을 해소시키려는 의도였다. 본고는 이 축전행사의 일환으로 일본 전국의 신사에서 연행된 우라야스무가 어떻게 창작되고 보급되었는가를 검토한다. 우라야스무는 일본 고대로부터 전해오는 아악 형식의 음악과 미코마이(巫女舞)에 기초를 둔 새롭게 창작된 춤이다. 전시상황에서 창작 보급된 우라야스무는 '만들어진 전통'의 전형적인 사례라 할 것이다. 또 우라야스무야말로 근대시기 창작된 전통이자 국가이데올로기의 선전도구로 이용된 불우한 유산으로 현재까지 온존하는 예능이다. 그럼에도 불구하고 그 역사적 경위는 충분히 밝혀지지 않은 채 오늘날 확산일로에 있으며 이러한 움직임은 보다 가속화될 것이다. 즉, 강압적인 사회 분위기에서 창조된 우라야스무가 어느새 새로운 민속으로 자리매김한 현실에 직면해 있다. 당시 흥아(興亞)의 기치를 내건 일본제국주의의 흐름 속에서 유구한 역사를 강조하고 정치적 정통성 확보를 위한 국민총동원체제 구축의 일환으로 우라야스무를 창조 보급하였던 것이다. 이처럼 근대시기에 창작된 우라야스무는 각 지역의 신사에서 오랫동안 계승해온 고유의 제례악무를 대신하는 경향이 두드러지게 진행되고 있다. 이러한 움직임은 일본사회의 우경화와 무관하지 않으며 문화권력의 새로운 양상을 보여주는 것이라 하겠다. 아울러 오늘날 재생산되고 확산되고 있는 전통의 재창조에 대해서 비판적인 시각으로 조명하였다.

Keywords

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단