The effcient management strategies local government for Broad Exchange - focusing on case of china office -

국제교류협력 확대를 위한 지방정부의 효율적인 해외사무소 운영방안에 관한 연구 - 중국 사무소 사례를 중심으로 -

  • Received : 2016.05.16
  • Accepted : 2016.06.23
  • Published : 2016.06.30

Abstract

The local governments have utilized overseas offices of businesses within their jurisdiction as a forward operating base to discover and expand the overseas market. In addition, overseas offices of businesses are expected to play a big role in economic, cultural, and personal exchange, and collection of information regarding overseas market trends. Recently, inviting foreign capital, promoting cities, and attracting foreign tourists are being done through them. Since foreign capital invitation has an effect on creating jobs, the population influx, increasing local government revenues, there is a high degree of competition for it among local governments. Also, while local governments have set out to actively attract foreign tourists through city promotion marketing and developing products in connection with their region, overseas offices of businesses are playing a major role in doing the job. However, due to low performance satisfaction against the budget invested, there have been criticisms that they need to improve efficiency. As a result, each local government is faced with a task to seek efficient operational plans since overseas offices of businesses in each local government are expected to play a bigger role in trade support and international exchanges.

한국 지방정부들은 일찍부터 중국, 미국, 일본을 중심으로 하는 시장성이 크거나 잠재력이 높은 지역에 대하여 경쟁적으로 해외사무소를 설치하였다. 이것은 교류협력을 보다 적극적이고 선제적인 대응전략을 수립 하고자는 목적에서 시작되었다. 그러나 해외사무소가 본래 취지와는 다르게 예산투입 대비 만족스런 성과가 나오지 않는 것이 문제점이며 최근에 들어서는 운영 자체에 대한 비판의 목소리도 커지고 있다. 우리나라 지방정부별 중국사무소의 운영 현황에 대한 심층 분석과 교류협력 확대방안 모색을 위해 직접 10개의 지방자치단체를 방문하여 담당자 인터뷰를 하였다. 분석결과 지방정부들은 민간과 협력 네트워크 구성, 해외사무소의 전문성 강화, 투자유치를 위한 역할 증대, 해외사무소 개설시 메가시티 선호, 해외사무소의 운영비 절감을 중점적으로 추진하고 있다.

Keywords