An Empirical Research on the COO Performance effect from the Brand equity and COO Capacity

브랜드 가치와 원산지 역량이 원산지 제도 성과에 미치는 영향에 대한 실증적 연구

  • 권승하 (중앙대학교 일반대학원 무역.물류학과) ;
  • 현화정 (중앙대학교 일반대학원 무역학과)
  • Received : 2016.03.01
  • Accepted : 2016.03.19
  • Published : 2016.03.31

Abstract

Recently, as most companies are getting globalized, global sourcing of raw materials are also provided actively. Since each country has different, strict and complex rules-of-origins, importance of COO(country-of-origin) is increasing more and more. This study was surveyed with 127 manufacturing companies in South Korea. The purpose of this study is to verify the effect relationship how brand equity and COO capacity impact on the COO performance. The research hypothesis and model was derived from the basis of existing theory and empirical research, and obtained the following results. Firstly, brand equity of the COO showed positive (+) effect on the COO information capacity and product brand equity showed positive (+) effect on the COO management capacity. Secondly, the COO information capacity showed positive (+) effect on the COO management capacity. Lastly, product brand equity and the COO information capacity showed positive (+) effect on the COO performance. This study is differentiated from previous research information by empirically evaluating the relationship between the brand equity and the COO. This study contributed to academic by examining the research on the COO management in South Korea and also practically suggested the direction how manufacturing company in South Korea is to take the advantage of the brand equity and the COO capacity.

최근 기업들이 글로벌화 되고 글로벌 생산과 판매가 이루어지면서 원재료 및 부품의 글로벌 소싱도 활발하게 이루어지고 있다. 국가간 FTA 협정이 체결되면서 국가별 엄격하고 복잡한 원산지 규정으로 인하여 원산지에 대한 중요성이 대두되고 있다. 따라서 본 연구는 우리나라의 제조기업 127개 기업들을 대상으로 브랜드 가치와 원산지 역량이 원산지제도 성과에 미치는 영향관계를 검증하여 시사점을 도출하였다. 본 연구는 기존의 이론 및 실증연구를 토대로 연구모형과 가설을 도출하여 실증분석을 한 결과 다음과 같은 연구결과를 얻었다. 첫째, 원산지 국가 브랜드 가치는 원산지 정보역량 요인에 양(+)의 영향을 미쳤고, 제품 브랜드 가치는 원산지 관리역량 요인에 양(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 원산지 정보역량은 원산지 관리역량 요인에 양(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 제품 브랜드 가치와 원산지 정보역량 요인은 원산지 제도 성과 요인에 양(+)의 영향을 미쳤다. 본 연구가 선행연구와 차별화된 내용은 브랜드 가치와 원산지 역량을 실증적으로 평가하였다는 것이다. 학문적인 기여도는 우리나라 원산지 관리에 대한 연구를 진행하였고, 실무적 기여도는 우리나라 기업들이 브랜드 가치와 원산지 역량을 활용하기 위한 방향성을 제시하였다는데 의의가 있다.

Keywords

References

  1. 김창봉.권승하, "우리나라 수출.입 기업의 원산지 제도 활용 수준이 원산지제도 성과에 미치는 영향에 대한 연구: 원산지 이미지의 조절효과를 중심으로", 관세학회지, 한국관세학회, 제16권 제4호, 2015, pp.117-133.
  2. 김창봉.박완수, "원산지검증의 인적역량과 원산지검증의 성과에 관한 연구: 원산지검증 시스템역량의 매개효과를 중심으로", 무역학회지, 한국무역학회, 제40권 제2호, 2015, pp.27-49.
  3. 김창봉.박주원, "원산지증명제도의 효율성에 관한 실증적 연구" 관세학회지, 한국관세학회, 제11권 제1호, 2010, pp.369-388.
  4. 손판도.정성엽, "FTA 관세혜택의 효율적인 활용을 위한 중소기업의 원산지정보 관리 전략", 산업경제연구소, 산업경제연구, 한국산업경제학회, 제28권 제2호, 2015, pp.703-721.
  5. 이상진.김덕연, "FTA 원산지관리시스템의 효율적 운영방안에 관한 연구," 전자무역연구, 제10권 제4호, 2012, pp.81-97.
  6. 정재열, "FTA체제하에서 효율적인 원산지관리 방안," 關稅士, 제156호, 2010, pp.13-19.
  7. 최창범, "수출중소기업의 FTA 원산지관리 담당자의 실무역량과 원산지 검증성과 간의 관계", 무역학회지, 한국무역학회, 제40권 제5호, 2015, pp.361-378.
  8. Aaker D. A., "Leveraging the corporate brand," California Management Review, Vol.46 No.3, 2004.
  9. Ahmed, Z. U., I. J. Zbib, A. Sikander and K. T. Farhat, "Predicting consumer behavior based on country of origin(COO): A case study of lebanese consumers. EuroMed," Journal of Business, Vol.5 No.1, 2010.
  10. Battisti M. T. Jurado and Perry M., "Understanding small-firm reactions to free trade agreements-Qualitative evidence from New Zealand," Journal of SmaII Business and Enterprise Development, Vol.21 No.2, 2014.
  11. Bian X. and Moutinho L., "The role of brand imange, product involvement, and knowledge in explaining consumer purchase behaviour of counterfeits: Direct and indirect effects," European Journal of Marketing, Vol.45 No.1/2, 2011.
  12. Cadot, O., de Melo, J. and Bolorma, T., "Product Specific Rules of Origin in EU and US Preferential Trading Arrangements: An Assessment," World Trade Review, No.4998, 2005.
  13. Dorothea, C. L. and Medalla, E. M., "Rules of Origin: Evolving Best Practices for RTAs/FTAs," Philippine Institute for Development Studies Discussion Paper Series, No.2006-01, 2006.
  14. Dukgeun, A., "Foe and Friend of GATT Article XXIV: Diversity in Trade Remedy Rules," Journal of International Economic Law, Vol.11 No.1, 2008.
  15. Guercini S. and S. Ranfagni, "Integrating country-of-origin image and brand image in corporate rebranding: the case of China," Marketing Intelligence & Planning, Vol.31 No.5, 2013.
  16. Hair, J. F., Rolph. E., Anderson, R. L., Tatham, and William C. Black. Multivariate Data Analysis with Readings, 4th Edition, Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall, 1995.
  17. Jo M. S., Nakamoto K. and Nelson J. E., "The shielding effects of brand image against lower quality countries-of-origin in global manufacturing," Journal of Business Research, Vol.56 No.8, 2003.
  18. Jones V. C., "International Trade: Rules of Origin," Congressional Research Service, June 24, 2015.
  19. Koubaa Y., "Country of origin, brand image perception, and brand image structure," Asia Paciffic Journal of Marketing and Logistics, Vol.20 No.2, 2008.
  20. Kwok S., Uncles M. and Huang Y., "Brand preferences and brand hoices among urban Chinese consumers-An investigation of country-of-origin effects," Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, Vol.18 No. 3, 2006.
  21. Malkawi B. H., "Rules of origin under US trade agreements with Arab countries: Are they helping and hindering free trade?," Journal of International Trade Law and Policy, Vol.10 No.1, 2011.
  22. Mashayekhi M., Rules of origin and origin procedures applicable to exports from least developed countries United Nations Conference on Trade and Development, 11-12, 2011.
  23. Matthew S., "Ensuring that regional trade agreements complement the WTO system: US unilateralism a supplement to WTO initiatives?," Journal of International Economics Law, Vol.10 No.3, 2007.
  24. Yasin N. M., Noor M. N. and Mohamad O., "Does image of country-of-origin matter to brand equity?," Journal of Product & Brand Management, Vol.16 No.1, 2007.
  25. Yeoh P., "A conceptual framework of antecedents of information search in exporting: Importance of ability and motivation," International Marketing Review, Vol.22 No.2, 2005.
  26. Wang X. and Yang Z., "Does country-of-origin matter in the relationship between brand personality and purchase intention in emerging economies? Evidence from China's auto industry," Journal Marketing Review, Vol.25 No.4, 2008.