DOI QR코드

DOI QR Code

ICT기반 창의인재상 정립에 관한 연구

Establishing the Concept of ICT-Based Creative Talented Persons

  • Lee, Jaeho (Department of Computer Education, Gyeongin National University of Education) ;
  • Jin, Sukun (Department of Education, Konkuk University) ;
  • Shin, Hyunkyung (Department of Mathematical Fiance, Gachon University)
  • 투고 : 2016.05.17
  • 심사 : 2016.07.27
  • 발행 : 2016.10.31

초록

본 연구는 ICT 분야의 영재교육이 길러내야 할 21세기형 인재상을 'ICT 기반 창의인재'로 규정하고, ICT 기반 창의인재가 갖추어야 할 핵심역량을 중심으로 한 ICT기반 창의인재상 모델을 제시하였다. 본 연구의 ICT기반 창의인재상은 핵심역량, 특성요인, 특성요소 등의 3단계 구조로 정의되었다. 인재상 영역은 지식기술 역량, 통합창의 역량, 인성 역량 등의 3 개 영역으로 정의하였으며, 각 영역별 3 개씩의 특성요인을 정의함으로써 총 9 개의 특성요인을 정의하였고, 각 특성요인별로 역시 3 개씩의 특성요소를 정의함으로써 총 27 개의 특성요소를 정의하였다. 본 연구가 제시한 ICT기반 창의인재상에 대해 현장교육의 전문가들인 초중등학교의 현직 교사들에게 그 타당성을 평가하도록 의뢰한 결과, ICT기반 창의인재의 3개 핵심역량과 각 역량별로 제시된 특성요인과 특성요소 등의 타당성에 대해 긍정적인 평가의견을 보여주었다. 결론적으로 ICT기반 창의인재상은 양호한 타당도를 가진 모델로 확인되었으며, 이러한 인재상은 21세기에 활약할 미래 인재의 양성을 위한 초중등학교의 ICT 교육 및 ICT 영재교육의 설계 및 운영에 좋은 지침을 제공해 줄 수 있을 것으로 기대된다.

This study proposed the concept model of ICT-based Creative Talented Persons as the type of persons that gifted education in the ICT area should cultivate for the 21st century. The model of ICT-based Creative Talented Persons is made of three dimensions by 3 core competencies, 9 traits, and 27 characteristics. The field experts, that is, teachers on elementary and secondary school levels evaluate the validity of the model. Teachers expressed positive opinions about the validity of the multi-dimension model of ICT-based Creative Talented Persons. We expect that this model can provide a useful guide to designing and operating ICT education and ICT gifted education for cultivating talented persons to contribute for the future society.

키워드

참고문헌

  1. J. H. Lee, S. U. Jin, "Teachers' Recognition on Enhancing ICT-related Capabilities of Gifted Students", Journal of Gifted/Talented Education, Vol. 25, No. 2, pp. 261-27, 2015. http://dx.doi.org/10.9722/JGTE.2015.25.2.261
  2. H. J. Ryu, "Why did Hong, Bada developer, move to Google?", Chosun Ilbo, June 24, 2016.
  3. J. H. Lee. "Reconsidering the Meaning of Educating Students Gifted in Invention in the Creative Convergence Era", Paper Presented at 2012 Semi-Annual Conference of Korean Society for the Gifted. Seoul National University, Korea, December 8, 2012.
  4. K. J. Kang, N. C. Lee, J. S. Jun, Y. I. Yoon, W. S. Kim, "Foundational Study for the Renovation of Human Resource Policies: Focusing on Constructing the Infrastructure for Core HRD", Korea Research Institute for Vocational Education & Training, 2008.
  5. E. H. Kim, C. S. Han, "Human Resource Development Strategy", CEO Information. No. 353, 2012, June 19.
  6. H. Gardner, "5 minds for the future", Cambridge, MA: Harvard Business School Publishing. 2008.
  7. M. Gladwell, "Outliers: The Story of Success", New Yo 가: Hachette Book Group, 2008.
  8. J. H. Lee. "CORE2: Education Model for ICT-based Creative Person", Paper Presented at Information, & Culture Forum. 2013, March 23.
  9. J. H. Lee, K. B. Park, S. U. Jin, J. Y. Ryu, S. H. Ahn, B. W. Jin, "Modeling the Conception of Giftedness in Invention Based on Inventor's Three Main Aptitudes", Journal of Gifted/Talented Education, Vol. 23, No. 3, pp. 435-452, 2013. http://dx.doi.org/10.9722/JGTE.2013.23.3.435
  10. J. H. Lee. "ICT in Our Daily Life", Seoul, Korea: Jungil, 2014.
  11. J. H. Lee et al., "National Strategic Plan on Cultivating Creative IT Talent", National Information Society Agency, 2013.

피인용 문헌

  1. 중학교 과학 영재들의 성별과 재능 분야에 따른 과학 관련 태도 조사 연구 vol.45, pp.3, 2016, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.3.355
  2. 미래 지능정보사회의 교육에 대한 예비 과학 교사들의 인식 조사 vol.45, pp.3, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.3.404
  3. 지능정보 핵심인재상에 대한 전문가 인식 조사 vol.22, pp.6, 2016, https://doi.org/10.14352/jkaie.2018.22.6.629
  4. 개인의 능력이 취업에 미치는 영향 연구: 구직활동의 매개효과를 중심으로 vol.18, pp.9, 2016, https://doi.org/10.14400/jdc.2020.18.9.001