The Characteristics of Chinoiserie in Contemporary Women's Wear - Focused on Paris Collection from 2005 to 2014 -

현대 여성복에 나타난 중국풍 특성 - 2005년~2014년 파리 컬렉션을 중심으로 -

  • Zhu, Jiayi (Dept. of Fashion Design and Merchandising, Kongju National University) ;
  • Ha, Seung-Yeon (Dept. of Fashion Design and Merchandising, Kongju National University)
  • 주가이 (국립공주대학교 의류상품학과) ;
  • 하승연 (국립공주대학교 의류상품학과)
  • Received : 2016.03.16
  • Accepted : 2016.09.02
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purposes of this study were to find out how the characteristics of Chinoiserie in the perspective of the West have influenced on the contemporary womens' fashion. 440 pieces of photo data for this study were collected, focusing on Paris collections as a fashion capital of Europe, for the period of 10 years from 2005 through 2014. The results of this study are as follows. The impacts of Chinoiserie have increased consistently since 2009. The reasons for the increased impacts are assumed that the influence of Chinoiserie on the contemporary fashion rekindled it, as the worldwide attentions to China have been growing since Beijing Olimpic, Aug. 2008. Reviewing by seasons, the trend of Chinoiserie has been more distinct in F/W season comparing with S/S season except year 2007 and 2011. Considering the results of analysis for each designer, Leonard and Shiatzy Chen, the designers of Chinese-origin, appeared to apply the characteristics of Chinoiserie on the contemporary fashion most successfully, while European designers, such as Dries Van Noten, Valentino, and Jean Paul Gaultier, also appeared to accommodate actively the design styles of Chinoiserie in their fashions. Moreover the Asian designers, such as Aesuro Tayama, Andrew GN, and Kenzo, had been using Chinoiserie as a means of providing oriental ambience. The results of this study would be helpful to design and plan the fashion items which are scheduled to enter Chinese markets by Korean designer brands and fashion enterprises. In addition, it is considered that these results would help Chinese designers understand the design characteristics of Chinoiserie which have evoked empathy of people all around the world, when they make Western stage debut in the future.

Keywords

References

  1. 교단. (2012). 중국풍 패션디자인의 조형적 특성 연구. 중앙대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 김선영. (2006). 현대패션에 나타난 차이니즘에 관한 연구. 복식문화연구, 14(2), 220-233.
  3. 김연. (2012). 현대 남성 재킷에 나타난 중국풍 디자인 특성. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 남미령. (2011). 현대 중국적 패션 디자인의 미적 특성 연구. 인천대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 동경대 중국철학연구소. (2007). 중국사상사 (조경란 역). 서울: 동녘. (원저 2003 출판)
  6. 박은경, 이제정. (2004). 라이프 스타일과 트렌드. 서울: 예경.
  7. 브리태니커. (편). (1992). 세계대백과사전. 서울: 한국 브리태니커.
  8. 서원자. (2011). 중국 현대 여성 패션에 나타난 중국풍 디자인 연구. 인천대학교 대학원 석사학위논문.
  9. 신상철. (2011). 미술시장과 새로운 취향의 형성 관계: 18세기 로코코 미술에 나타난 쉬느와즈리 양식. 美术史学, 25, 155-179.
  10. 신주영. (2006). 18세기 로코코 패션에 나타난 시누아즈리. 복식, 56(1), 13-31.
  11. 왕애령. (2007). 현대 중국풍 패션에서 나타난 조형적 특성에 관한 연구. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  12. 이춘희, 신상옥. (2002). 현대복식에 반영된 오리엔탈리즘의 기호학적 분석. 복식, 50(4), 131-146.
  13. 정지숙. (2006). 현대 패션디자인에 나타난 중국풍에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 정홍숙, 박형애. (1998). 로코코 시대의 프랑스 직물에 나타난 시누와즈리 영향에 관한 연구. 생활과학논집, 11, 153-174.
  15. 주가이, 하승연. (2015). 현대 여성복에 나타난 중국명, 청 시대 전통복식의 디자인 특성. 복식문화학회지, 23(6), 955-971. https://doi.org/10.7741/rjcc.2015.23.6.955
  16. Dawn, J. (1993). Chinoiserie. London: Phaidon Press Ltd.
  17. Morena, F. (2009). Chinoiserie. Florence: Alpi Lito.
  18. Steele, V., Major, J. S. (1999). China Chic. London: Yale University Press.
  19. Thorp, R. L., Vinograd, R. E. (2006). Chinese Art & Culture. New Jersey: Pearson Prentice Hall.
  20. 袁宜萍. (2006). 十七至十八世纪欧洲的中国风设计. 北京: 文物出版社.
  21. 戎克.(1998). 布歇和中国. 新美术, 2.
  22. 2004-2014 Paris Collection. 퍼스트뷰코리아. 자료검색일 2014. 1. 27. 자료출처 http://www.firstviewkorea.com