초록
본 연구의 목적은 피지컬 컴퓨팅 플랫폼인 아두이노와 앱 인벤터를 대한민국의 자랑스런 전통 과학기술의 유산이자 세계 최초의 돌격용 철갑전선(鐵甲戰船)으로 평가되는 거북선의 모형과 융합하여, 공업계열 특성화고 학생들이 실제적인 경험을 통해 과학기술적인 지식뿐만 아니라, 그와 더불어 역사 문화유산에 대한 인식과 가치 또한 제고해 볼 수 있는 피지컬 컴퓨팅 플랫폼 기반의 모형 거북선을 개발하는데 있다. 이 연구를 통하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 아두이노 기반의 메인 컨트롤러 설계 및 제작은 전기 전자 제어와 관련된 하드웨어 및 소프트웨어 지식을 익히고, 아두이노와 전기전자 부품간의 기본적인 상호특성과 성능을 확인하는데 도움이 된다. 둘째, 회로도 및 패턴도 설계, 기술적 프로그래밍, 모바일 앱 개발 등의 과정을 통해 회로 설계 능력, 논리적 사고력과 문제해결력을 향상시키는데 효율적이다. 셋째, 피지컬 컴퓨팅 플랫폼 기반의 모형 거북선 개발을 통해 과학기술과 인문학적 소양을 통합적으로 함양할 수 있는 기초적인 토대를 마련하였다.
In this study, the model of Turtle Ship, which is evaluated as one of the world's first ironclad ship in battle as well as the traditional scientific and technological heritage in Korea, was combined with the Physical Computing Platform(Arduino and App Inventor) that enables students to learn the basic concepts of IT in an easy and fun way. Thus, this study contrived the Physical Computing Platform-based Turtle Ship model which will make the students of Industrial Specialized High School develop the technological literacy and humanities-based knowledge through flexible education out of stereotype and single subject as well as enhance the potential of creative convergence education. The following is a summary of the main results obtained through this study: First, Arduino-based Main-controller design and making is helpful to learn of the hardware and software knowledge about EEC(Electron Electronics Control) and to confirm the basic characteristics and performance of interaction of Arduino and actuators. Second, The fundamental Instructional environments of abilities such as implementing EEC systems, thinking logically, and problem-solving skills were provided by designing of pattern diagram, designing an actuator circuit and making, the creation of sketches as technical programming and developing of mobile app. Thirdly, This is physical computing platform based Turtle ship model that will enable students to bring up their technological literacy and interest in the cultural heritage.