Gender, Labor, Emotion and Moment of Political Awakening - A Study on Life and Activities of Female Socialist Chung Chil-sung

젠더, 노동, 감정 그리고 정치적 각성의 순간 - 여성 사회주의자 정칠성(丁七星)의 삶과 활동에 대한 연구

  • Received : 2016.05.10
  • Accepted : 2016.06.08
  • Published : 2016.06.30

Abstract

In the capitalized Joseon Dynasty under the Japanese colonial rule, most Gisaengs (female entertainers) were waiting for men who would save them from financial distress, but others chose to seize the opportunity imposed by the modern times and capitalization to transform their lives. Socialist Jung Chil-sung was one of those who utilized such opportunity to transform themselves through political awakening. The political awakening of Chung Chil-sung was the result of two factors-the historical occasion of the March $1^{st}$ movement and her personal labor experience as Gisaeng. The March $1^{st}$ movement was not only a colossal political incident externally manifested in nationalism and but also an occasion which educed the microscopic anger of a woman named Chung Chil-sung. In the early capitalist society, women with jobs were forced to play not only vocational tasks but also to subject themselves to emotional roles of being obedient and generous. In other words, those early career women suffered feelings such as anger, shame and humiliation, when they were defenselessly exposed to gender hierarchy and gender power in the public sphere. As shown in the case of Chung Chil-sung, these emotions led to a certain political awakening. The political awakening through the labor experience and emotional problems was the fact that helped Chung Chil-sung have a concrete and realistic understanding about the issue of women's economic dependence unlike other female socialists. But, although socialism was relatively the most appropriate language to explain Chung Chil-sung's experience, what she experienced contained several elements that cannot be explained by the elite socialist language. Therefore, her life paradoxically proved the need of lower-class women's lives to be divided and registered as a new emotion and to be politically visualized.

자본주의화된 식민지 조선에서 기생은 위기감 속에서 경제적 구원자가 될 남성에 의존해서 사는 처지였지만 다른 한편으로는 근대와 자본주의가 부여한 변신의 기회를 갖기도 했다. 사회주의자 정칠성도 정치적 각성을 통해 그러한 변신의 기회를 활용한 사람 중 하나였다. 정칠성의 정치적 각성은 3.1운동이라는 역사적 계기와 십여 년 간 기생으로서 경험했던 개인의 노동 체험이라는 두 가지 요인이 작용한 결과이다. 3.1운동은 민족주의라는 외연을 띤 거대한 정치적 사건이었지만 정칠성이라는 한 여성의 개인적인 분노의 감정을 이끌어낸 계기이기도 했다. 또한 초기 자본주의 사회에서 직업을 가진 여성들은 직무 상의 역할 이외에도 순종적이면서도 아량이 넓어야 한다는 정서적인 역할을 강요받았다. 즉 초기 직업 여성들은 공적 영역에서 젠더 위계와 젠더 권력 속에 무방비로 노출됨으로써 분노와 수치, 모멸감 등의 감정을 겪어야 했고 이러한 감정들이 정칠성의 사례에서 나타나듯 어떤 정치적 각성에 이르게 함을 알 수 있다. 노동 경험과 감정의 문제를 매개로 한 정치적 각성은 정칠성으로 하여금 다른 여성 사회주의자들과는 달리, 여성의 경제적 독립이라는 이슈를 구체적이고 현실적으로 이해하게 만든 요인이었다. 그러나 사회주의 언어는 정칠성에게 자신의 체험을 설명할 수 있는, 당시로서는 상대적으로 가장 적절한 언어였지만 그녀의 체험은 엘리트 사회주의 언어로서는 설명될 수 없는 지점들을 갖고 있다. 따라서 그녀의 삶은 엘리트 중심의 사회주의 운동을 넘어서, 하층민 여성의 삶이 새로운 감성으로 분할되고 등재되어 정치적으로 가시화될 필요가 있음을 역설적으로 증명하고 있다.

Keywords