Abstract
We must heed the late $19^{th}$ century German philosopher Friedrich Nietzsche. He criticized toleration in the same context as he strongly denied the slave morality, i.e. morality of the weak, and victims paralyzing humanity. Therefore the toleration that Nietzsche makes the target of criticism is an excuse which enables the weak to conceal their own cowardliness and powerlessness and to take such a dismissal as justice. Of course, Nietzsche proposes a further alternative. It is not toleration coming from weakness but toleration coming from strength and can be called 'the great toleration.' The great toleration is the virtue that only human beings who can also use opposite thought or opinion for themselves can show.
관용에 대한 여러 가지 중요한 비판 가운데 주목할 만한 견해로 19세기 말 독일 철학자 니체의 입장이 있다. 니체는 인간 자신을 위축시키는 노예도덕, 즉 약자와 희생자의 도덕을 강하게 거부하는 것과 동일한 맥락에서 관용 역시 비판한다. 그래서 니체가 비판의 대상으로 삼는 관용이란 일차적으로 약자들이 자신들의 비겁함이나 무력함을 감추고 그러한 치부를 정의로 포장하기 위한 변명 내지 구실이다. 물론 니체는 이 같은 비판에만 머물지 않고 나름의 대안도 제시하고 있다. 그것은 약함이 아니라 강함에서 나오는 관용으로 소위 위대한 관용이라는 개념으로 칭해질 수 있다. 위대한 관용은 자신과 대립되는 사상이나 견해 등 역시 자신을 위해 이용할 수 있는 능력을 갖춘 자만이 기꺼이 발휘할 수 있는 덕목이다.