The Role of Space-based Social Capital in Retailing Industrial Cluster: The case study of Dondaemun-gu Dapsimni Auto-parts shopping area

유통산업 집적지에서 장소기반 사회자본의 역할: 동대문구 답십리 자동차 부품상가를 사례로

  • Ko, Byeungok (Division for Industrial Innovation Research, Science and Technology Policy Institute)
  • 고병옥 (과학기술정책연구원(STEPI) 산업혁신연구본부)
  • Received : 2016.07.20
  • Published : 2016.09.30

Abstract

This research investigates that role of space-based social capital presented in Dapsimni auto-parts shopping area considering Korean auto-parts industry and the regional characteristics of retailing industrial cluster. For this, it went through the process with in-depth interview and surveys of the owner of Dapsimni, social capital of retailing industrial cluster studied using Lin(1999)'s social capital model by separating formation, accessibility and mobilization of it. The result is that auto-part sellers in Dapsimni make themselves space-based social capital, which provides the profit from certain area: strengthening auto-parts of transaction cost and information exchange among them, creating new market for selling auto-parts. This meant that main factor sustaining the characteristic of retailing industrial cluster despite gradually decline of its role.

본 연구는 국내 정비용자동차 부품산업과 유통산업 집적지의 지역특성을 기반으로 답십리 부품상가에서 발현되는 장소기반 사회자본의 역할을 고찰하는 것이다. 이를 위해 답십리 부품상가의 업체들을 대상으로 한 설문조사 및 심층인터뷰를 수행하였고, Lin(1999)의 사회자본 모델을 기반으로 유통산업 집적지의 사회자본의 형성, 접근성, 동원화 과정을 구분하여 고찰하였다. 그 결과, 답십리 부품상가의 부품업체들은 장소기반 사회자본을 통해 특정 공간에서 누릴 수 있는 이익인 부품의 거래비용, 업체 간 정보교환을 강화하였고, 새로운 부품판매시장을 창출하였다. 이는 유통산업 집적지의 역할이 점차 쇠퇴하는 과정에서도 장소기반 사회자본이 유통산업집적지의 성격을 지속시키는 주요 요인임을 확인하였다. 본 연구는 국내의 유통산업집적지를 대상으로 장소기반 사회자본이라는 미시적 연구의 필요성을 제기하였다는 점에서 그 의미가 있다.

Keywords

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