초록
이번연구에서는 작가주의 애니메이션의 역할을 중심으로 연구하였다. 작가주의 애니메이션은 대중적 기호나 특정한 집단의 이익과 입장에 구애받지 않고 작가의 예리한 시선으로 그 사회의 부조리를 재치 있고 통렬하게 풍자하여 사회의 긍정적인 변화를 유도하는 정화제 역할을 한다. 이러한 관점에서 애니메이션을 사회적 의미생산 도구로서 활용한 작가들 중 얀슈반크마이에르(Jan Svankmajer)의 <대화의 차원>(Dimensions of Dialogue, 1982)과 노만 맥라렌(Norman Mclaren)의 <이웃>(Neighbours, 1952)에 나타난 풍자성을 연구해 본 결과 다음과 같은 특징과 의미를 알 수 있었다. 첫째, <대화의 차원>은 이미지의 분절에 의한 연출과 옴니버스구성을 통해 인간사회의 부조리한 모순을 상징적이면서도 파격적으로 풍자 한 애니메이션이다. 풍자에 있어서도 역사, 사회, 인간에 대한 냉소적인 공격성이면에는 개량적 교훈의 메시지를 담고 있었다. 또한 소외된 세계, 혼돈스러운 형상, 부조리한 것의 유희 등 얀 슈반크마이에르만의 그로테스크한 이미지를 통해 작가의 초현실적인 절대적 현실성과 영상의 몰입도를 극대화하였다. 둘째, <이웃>은 인과관계에 의한 사건적 스토리구조로 실사촬영에 의한 픽실레이션기법을 통해 실사영화와는 차별화되는 비실사동영상의 핵심개념을 적용한 텍스트적인 애니메이션이라고 할 수 있다. 선한 인간이 물질의 욕망 앞에서 대립과 갈등을 넘어 극한의 폭력적 광기로 변질되는 과정을 슬랩스틱 한 과장된 동작과 유머로 블랙코미디 적으로 풍자하였다. 두 애니메이션에서 나타난 풍자방식은 휴머니즘과 도덕적 불감증에 대한 공격성에 있어, 무겁게 느낄 수 있는 내용을 반어적 웃음을 유발하는 작가의 독특한 이미지스타일과 상징어법을 통해 전달하고 있었다. 즉 작가는 애니메이션을 통해 공격대상 대한 파괴보다는 도덕적 관점에서 부정의 형식을 통해 건강한 사회변화를 위한 긍정의 의지를 담고 있는 것이다. 이렇듯 두 작품에서 나타난 풍자성은 애니메이션의 사회적 기능과 예술적 영향력을 극대화시키는 작가적 알레고리임을 알 수 있었다.
This study was conducted focusing on the role of auteurism animation. The purpose of auteurism animation is to criticize irregularities of a society in witty and fierce way through satires from the sharp perspectives of a animator that is not bound by tastes of people or the interests or standpoints of specific groups, and thus to induce positive changes in a society as a purifier. In the context, this study investigated satires shown in by Jan Svankmajer and by Norman Mclaren among the animators who utilize animation as a tool to produce social meaning. As a result, the following characteristics and meanings were found. First, Dimensions of Dialogue is an animation that satires absurdity and irregularities of a human society in symbolic and exceptional way through directing by segmentations of images and omnibus structures. The satire carries the lesson of improvement in the hidden part of cynical attack to history, society, and human beings. It also maximizes absolute reality and engagement of images of Jan Svankmajer through unique and grotesque images of the animator such as alienated world, confusing shapes, and amusement of irregularities. Second, the movie, is an exemplary animation that applied core concept of animation through pixilation techniques based on an event story structure by causal relationship. It satires the changing process of a good man to violent madness through confrontation and conflicts for material desires, with exaggerated slipstick movements and humors as a black comedy. The satire methods of both animation works are delivered through unique image styles and symbolic wordage of the animators who triggered ironical laughter in attacking humanism and moral insensitivity that might be felt seriously otherwise. That is, the animators try to show the positive will for changing the society to a sound one through the form of negativity in terms of moral perspective in animation rather than destruction against the target. As such, the satires in both works worked as an auteurism allegory that maximizes social functions and artistic influence of animation.