Abstract
This study explored how university entrepreneurial education service quality affects education satisfaction, entrepreneurial capability, and entrepreneurial intention. Although the various university entrepreneurial educations have been provided, current state of education support for entrepreneurial achievement is quite insufficient. In order to analyze factors for the entrepreneurial achievement enhancement, this study examines how university entrepreneurial education service quality affects education satisfaction, entrepreneurial capability, and entrepreneurial intention, as follows. First, in order to measure the entrepreneurial education service quality on the basis of theoretical background of the service quality, we set twenty one (21) questions for five (5) factors as follows: materiality, reliability, reactivity, certainty, consensuality. And then, impact of the entrepreneurial education service quality on education satisfaction and entrepreneurial capability was evaluated based on the survey results. Second, on the basis of previous studies of customer satisfaction, we gave the definition of education satisfaction for students in entrepreneurial education, and analyzed the causation that affects some elements of entrepreneurial capability (i.e. fulfillment capability, capacity of creativity, conceptualization capability, and social competence) by the aforementioned definition. Third, we analyzed the causation that affects entrepreneurial intention by education satisfaction and entrepreneurial capability. As a result, unlike the previous studies, there are only four (4) factors were confirmed for the entrepreneurial education service quality because the materiality and the reliability were founded as single element under the analysis. And it was identified that the entrepreneurial education service quality which is comprised of four (4) factors affects the education satisfaction and the entrepreneurial capability. In addition, as a result of the analysis under defining four (4) factors of entrepreneurial capability, the fulfillment capability and the capacity of creativity were founded as single element, and it was confirmed there is only three (3) factors, including the conceptualization capability and the social competence. With this result, it was confirmed that the entrepreneurial education service quality is influenced by the education satisfaction. Therefore, although the entrepreneurial intention is influenced by the entrepreneurial capability, it is not directly affected by the education satisfaction. These results showed that the education satisfaction affects indirectly to the entrepreneurial intention through the entrepreneurial capability that affected by the education satisfaction.
본 연구는 대학의 창업교육 서비스 품질이 교육만족과 창업역량, 창업의지에 미치는 영향에 관한 연구이다. 대학에서 다양한 창업교육이 진행되고 있지만 창업성과에 대한 연구는 많이 이루어지지 않고 있다. 본 연구에서는 창업성과를 높이기 위한 요인을 분석하기 위해 창업교육의 서비스 품질이 교육만족과 창업역량, 창업의지에 미치는 영향에 대해 살펴보았다. 첫째, 창업교육 서비스 품질을 측정하기 위해 서비스 품질에 대한 이론적 배경을 바탕으로 유형성, 신뢰성, 반응성, 확신성, 공감성 등 5개 요소 21개의 문항을 설정하고, 설문 분석 결과를 바탕으로 창업교육 서비스 품질이 교육만족과 창업역량에 미치는 영향을 알아보았다. 둘째, 고객 만족에 대한 선행연구를 바탕으로 창업교육 수강생의 교육만족을 정의하고, 창업역량의 요소 중 성취역량, 창의성역량, 개념화역량, 사회적 역량 등에 미치는 인과관계를 분석하였다. 셋째, 교육만족과 창업역량이 창업의지에 미치는 인과관계를 분석하였다. 그 결과, 창업교육 서비스 품질은 기존의 연구와 다르게 유형성과 신뢰성이 하나의 요인으로 분석되어 반응성, 확신성, 공감성 등 4개 요인으로 확인되었고, 4개의 요인으로 구성된 창업교육 서비스 품질이 교육만족과 창업역량에 영향을 주는 것으로 확인되었다. 또한, 창업역량 요인을 4개로 정의하여 설문을 분석한 결과 성취역량과 창의성역량이 하나의 요인으로 분석되어 개념화역량, 사회적 역량과 함께 3가지 요인으로 확인되었다. 이는 교육만족에 영향을 받는다는 것을 확인할 수 있었다. 창업의지는 창업역량에 영향을 받았지만, 교육만족에 직접적인 영향을 받지 않는 것으로 확인되었다. 이러한 결과는 교육만족이 창업역량을 통하여 창업의지에 간접적인 영향을 미친다는 것을 의미한다. 차후 연구에서는 대상을 여러 지역 혹은 전국으로 확대할 필요성이 있으며, 다른 변수와의 접근 방법을 가지고 연구되어야 할 것이다.