Pre-Service Secondary Mathematics Teachers' Modification of Derivative Tasks

중등 수학 예비교사의 미분계수 과제 변형

  • Received : 2016.08.10
  • Accepted : 2016.09.09
  • Published : 2016.09.30

Abstract

The purpose of this study is to investigate how pre-service secondary mathematics teachers modify mathematical tasks from a textbook and learning opportunities they have during the task modification. In the pursuit of this purpose, tasks was selected from derivative units in a textbook and five pre-service teachers was asked to modify the tasks. The findings from analysis are as follows. First, the cognitive demands of modified tasks were maintained or higher than those of the originals. Pre-service teachers' tendency toward conceptual understanding of derivative seems to make the result. Second, task modification provided a lot of learning opportunities for pre-service teachers. They tried to know intention of curriculum and textbook, realized the importance of predicting students' responses, and had opportunities for cooperation and reflective thinking.

본 연구에서는 중등 수학 예비교사가 교과서의 수학 과제(Mathematical task)를 어떻게 변형하는지 그리고 그 과정에서 예비교사들이 어떤 학습 기회를 가지는지 조사하였다. 이를 위하여 교과서의 미분계수 단원에서 과제를 선정하고 5명의 예비교사를 대상으로 과제 변형 활동을 실시하여 분석한 결과, 다음과 같은 결론을 얻을 수 있었다. 첫째, 과제는 인지적 노력 수준을 유지하거나 높이는 방향으로 이루어졌으며 이러한 경향은 예비교사들이 미분계수의 개념적 이해를 추구하는 가운데 나타났다. 둘째, 과제 변형 활동은 예비교사들에게 다양한 학습기회를 제공하였다. 예비교사들은 교육과정과 교과서의 의도를 파악하기 위해 노력하였고, 학생의 반응을 예측하는 것의 중요성을 알게 되었으며, 협업과 반성적 사고의 기회를 가졌다.

Keywords

References

  1. 강현영⋅고은성⋅김태순⋅조완영⋅이경화⋅이동환(2011). 좋은 수학수업을 위해 수학교사에게 필요한 역량과 교사교육에 대한 현직교사의 인식조사. 학교수학, 13(4), 633-649.
  2. 교육과학기술부(2011). 수학과 교육과정(교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책8]).
  3. 교육부(2015). 수학과 교육과정(교육부 고시 제 2015-74호 [별책 8]).
  4. 김대영⋅김구연(2014). 중등 수학교사의 교과서 수학과제 이해 및 변형 능력, 학교수학, 16(3), 445-469.
  5. 김미희⋅김구연(2013). 고등학교 교과서의 수학과제 분석. 학교수학, 15(1), 37-59.
  6. 김민혁(2013). 수학교사의 교과서 및 교사용 지도서 활용도 조사. 학교수학, 15(3), 503-531.
  7. 김성희⋅방정숙(2005). 수학 교수⋅학습 과정에서 과제의 인지적 수준 분석 - 초등학교 '비와 비율' 단원을 중심으로. 수학교육학연구, 15(3), 251-272.
  8. 김정은⋅이수진⋅김지수(2015). 중등 수학교사의 과제 이해 및 변형 능력 : 인지적 노력 수준 중심으로. 학교수학, 17(4), 633-652.
  9. 방정숙(2007). 수학 과제 분석을 통한 예비 초등교사의 전문성 신장. 수학교육, 46(4), 465-482.
  10. 신항균⋅이광연⋅박세원⋅신범영⋅이계세⋅김정화⋅박문환⋅윤정호⋅박상의⋅서원호⋅전제동⋅이동흔(2014). 고등학교 미적분 I. 서울: 지학사.
  11. 우정호⋅정영옥⋅박경미⋅이경화⋅김남희⋅나귀수⋅임재훈(2006). 수학교육학 연구방법론. 서울: 경문사.
  12. 이현주⋅류중현⋅조완영(2015). 통합적 이해의 관점에서 본 고등학교 학생들의 미분계수 개념이해 분석. 수학교육 논문집, 29(1), 131-155.
  13. 이혜림⋅김구연(2013). 수학교과서 문제에 대한 예비중등교사의 이해 및 변형 능력. 수학교육학연구, 23(3), 353-371.
  14. 임재훈⋅박교식(2004). 학교 수학에서 접선 개념 교수 방안 연구, 수학교육학연구, 14(2), 171-185.
  15. 정연준(2010). 미분계수의 역사적 발달 과정에 대한 고찰. 학교수학, 12(2), 239-257.
  16. 조완영(2006). 고등학교 미적분에서의 수학화 교수.학습에 관한 연구, 학교수학, 8(4), 417-439.
  17. Arbaugh, F., & Brown, C. A. (2005). Analyzing mathematical tasks: a catalyst for change?. Journal of Mathematics Teacher Education, 8(6), 499-536. https://doi.org/10.1007/s10857-006-6585-3
  18. Aspinwall, L., & Miller, L. D. (2001). Diagnosing conflict factors in calculus through students' writings: One teacher's reflections. The Journal of Mathematical Behavior, 20(1), 89-107. https://doi.org/10.1016/S0732-3123(01)00063-3
  19. Boston, M. D., & Smith, M. S. (2011). A 'task-centric approach'to professional development: Enhancing and sustaining mathematics teachers' ability to implement cognitively challenging mathematical tasks. ZDM, 43(6-7), 965-977. https://doi.org/10.1007/s11858-011-0353-2
  20. Clarke, D., & Roche, A. (2010). Teachers' Extent of the Use of Particular Task Types in Mathematics and Choices behind That Use. Mathematics Education Research Group of Australasia.
  21. Crespo, S. (2003). Learning to pose mathematical problems: Exploring changes in preservice teachers' practices. Educational Studies in Mathematics, 52(3), 243-270. https://doi.org/10.1023/A:1024364304664
  22. Doyle, W. (1983). Academic work. Review of educational research, 53(2), 159-199. https://doi.org/10.3102/00346543053002159
  23. Krainer, K. (1993). Powerful tasks: A contribution to a high level of acting and reflecting in mathematics instruction. Educational Studies in Mathematics, 24(1), 65-93. https://doi.org/10.1007/BF01273295
  24. Lee, K., Lee, E., & Park, M. (2013). Task modification and knowledge utilization by Korean prospective mathematics teachers. Task design in mathematics education: Proceedings of ICMI Study, 22.
  25. Prestage, S., & Perks, P. (2007). Developing teacher knowledge using a tool for creating tasks for the classroom. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 381-390. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9049-5
  26. Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American educational research journal, 33(2), 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455
  27. Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics teaching in the middle school, 3(4), 268-275.
  28. Steinbring, H. (1998). Elements of epistemological knowledge for mathematics teachers. Journal of Mathematics Teacher Education, 1(2), 157-189. https://doi.org/10.1023/A:1009984621792
  29. Sullivan, P., Clarke, D., & Clarke, B. (2009). Converting mathematics tasks to learning opportunities: An important aspect of knowledge for mathematics teaching. Mathematics Education Research Journal, 21(1), 85-105. https://doi.org/10.1007/BF03217539
  30. Swan, M. (2007). The impact of task-based professional development on teachers' practices and beliefs: A design research study. Journal of Mathematics Teacher Education, 10(4-6), 217-237. https://doi.org/10.1007/s10857-007-9038-8
  31. Tall, D. (1987). Constructing the concept image of a tangent. Proceedings of PME 11, Montreal, 3, 69-75.
  32. Watson, A. & Mason, J. (2005). 색다른 학교수학. (이경화 역). 서울: 경문사.
  33. Yeo, J. B. W. (2007). Mathematical tasks: Clarification, classification and choice of suitable tasks for different types of learning and assessment (Tech. Rep. ME2007-01). National Institute of Education, Nanyang Technological University, Singapore.
  34. Yin, R. K. (2013). Case study research: Design and methods. Thousand Oaks, CA: SAGE.
  35. Zaslavsky, O. (1995). Open-ended tasks as a trigger for mathematics teachers' professional development. For the Learning of Mathematics, 15(3), 15-20.