DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the use of SNS in college education: A Comparison of experienced learner and non-experienced learner

대학 수업에서의 SNS 활용에 대한 연구: 경험자와 비경험자 학습자의 비교

  • 전병호 (서울여자대학교 기초교육원) ;
  • 전병철 (아세아연합신학대학교 교육대학원)
  • Received : 2016.08.18
  • Accepted : 2016.09.02
  • Published : 2016.09.30

Abstract

Dramatic transformation in education has taken place and Internet Technologies have played a key role. Especially SNS has been considered as an effective educational tool because of its exceptional features such as discussion on course topics, feedback from peers and group collaboration. The purpose of this paper is to investigate factors affecting the attitude, intention to continuous use of SNS and performance in college education comparing between experienced learner and non-experienced learner. Self-efficacy on media usage, educational expectancy, subjective norm, habit, and enjoyment were identified as affecting factors based on prior researches. The results shows that all factors are significantly related to the learner's attitude on the use of SNS in college education. Experienced learner's attitude on educational use of SNS in college was found to be significantly related to the intention to continuous use and performance. This study can provide a guideline of effective strategy for SNS utilization in college education.

Keywords

References

  1. 주영주. 정유진, "대학생의 협력과제에서 SNS 활용에 대한 만족도와 사용의도의 영향 변인 분석," 교육학연구, 제54권, 제1호, 2016, pp. 127-150.
  2. 이종연, "대학에서 SNS를 활용한 학습 커뮤니케이션 사례연구," 사회과학연구, 제25권, 제1호, 2012, pp. 93-123.
  3. 정한호, "소셜네트워크서비스에 관한 대학생의 사용의도 탐색 연구: 대학 강의에서의 활용을 중심으로," 교육공학연구, 제31권, 제1호, 2015, pp. 39-72.
  4. 이시화, "SNS를 활용한 대학 수업 만족도에 관한 연구: Edmodo 활용 사례를 중심으로," e-비즈니스연구, 제14권, 제5호, 2013, pp. 153-169.
  5. 전은화, "SNS를 활용한 협력학습에서 학습자 특성이 협력학습 만족도에 미치는 영향," 학습자중심교육연구, 제16권, 제2호, 2016, pp. 571-596.
  6. Ellison, N. B., Steinfield, C., and Lampe, C., "The benefits of Facebook "friends:" Social capital and college students' use of online social network sites," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol. 12, No. 4, 2007, pp. 1143-1168. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00367.x
  7. Peppler, K., and Solomou, M., "Building creativity: Collaborative learning and creativity in social media environments," On the Horizon, Vol. 19, No. 1, 2011, pp. 13-23. https://doi.org/10.1108/10748121111107672
  8. 전병호, 대학 수업에서의 SNS 활용에 대한 학습 자의 태도와 지속적 이용의도 변인 연구," 디지털산업정보학회지, 제12권, 제2호, 2016, pp. 51-59.
  9. 박혜진. 유병민, "SNS 활용 대학수업에서 학습실재감과 학습몰입, 학습만족도가 학습지속의향에 미치는 영향에 대한 구조 관계 분석," 교육정보미디어연구, 제20권, 제4호, 2014, pp, 649-674.
  10. Davis, F., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, vol. 13, no. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  11. 전병호, "대학교의 정보교육 만족과 성과의 영향 변인에 관한 연구," 정보교육학회 논문지, 제14권, 제4호, 2010, pp. 477-489.
  12. Wu, J. H, Tennyson, and Hisa, "A study of student satisfaction in a blended e-learning system environment," Computers & Education, vol. 55, 2010, pp. 155-164. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.12.012
  13. Santhanam, R., Sasidharan, S., and Webster, J., "Using self-regulatory learning to enhance e-learning-based information technology training," Information Systems Research, vol. 19, 2008, pp. 26-47. https://doi.org/10.1287/isre.1070.0141
  14. Shih, H. P., "Assessing the effects of self-efficacy and competence on individual satisfaction with computer use: An IT student perspective," Computers in Human Behavior, vol. 22, 2006, pp. 1012-1026. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.025
  15. Ajzen, I., "The Theory of planned behavior," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol. 50, No. 2, 1991, pp. 179-211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T
  16. Kwon, O., and Wen, Y., "An empirical study of the factors affecting social network service use," Computers in Human Behavior, vol. 26, no. 2, 2010, pp. 254-263. https://doi.org/10.1016/j.chb.2009.04.011
  17. Venkatesh, Viswanath and Fred D. Davis, "A Theoretical Extension of the Technology Acceptance Model: Four Longitudinal Field Studies," Management Science, vol. 2, 2000, pp. 186-204.
  18. 강소라. 한수진. 김유정, "와인의 온라인 구매의 주요 결정요인에 관한 연구," 한국컴퓨터정보학회, 제18권, 제12호, 2013, pp. 123-138.
  19. 홍세일. 이빈. 김병수, "모바일 쇼핑몰 고객들의 구매 의사 결정에 관한 연구: TPB와 신뢰의 통합적 관점에서," Information Systems Review, 제18권, 제2호, 2016, pp. 151-171.
  20. 정한호, "소셜네트워크서비스에 관한 대학생의 사용의도 탐색 연구: 대학 강의에서의 활용을 중심으로," 교육공학연구, 제31권, 제1호, 2015, pp. 39-72.
  21. H. C. Triandis, "Attitude and Attitude Change," New York, NY, USA: John Wiley & Sons, 1971.
  22. Limayem, M., and Hirt, S. G., "Force of habit and information systems usage: theory and initial validation," Journal of the Association for Information Systems, Vol. 4, 2003, pp. 65-97. https://doi.org/10.17705/1jais.00030
  23. 김병수. 김대길, "융복합 모바일 메신저 서비스에서 인지적, 감정적, 능동적, 행동적 충성도의 역할," 디지털융복합연구, 제13권, 제11호, 2015. pp. 63-70.
  24. Bandura, A., Self-Efficacy. The Exercise of Control, New York: W. H. Freeman and Company, 1997.
  25. Ha, I., Yoon, Y., and Choi, M., "Determinants of adoption of mobile games under mobile broadband wireless access environment," Information & Management, Vol. 44, No. 3, 2007, pp. 276-286. https://doi.org/10.1016/j.im.2007.01.001
  26. 정한호, "대학에서 강의보조도구로 활용되는 이러닝의 지속적인 사용의도에 관한 연구: 기대일치 모형, 기술수용모형, 계획된 행동이론, 몰입이론을 기반으로," 교육공학연구, 제30권, 제2호, 2014, pp. 307-334.
  27. Sujeet K. S, Ankita J. and Himanshu S., "A Multi-analytical approach to predict the Facebook usage in higher education," Computers in Human Behavior, Vol. 55, 2016, pp. 340-353. https://doi.org/10.1016/j.chb.2015.09.020
  28. Davis, F., "Perceived usefulness, perceived ease of use, and user acceptance of information technology," MIS Quarterly, Vol. 13, No. 3, 1989, pp. 319-340. https://doi.org/10.2307/249008
  29. 전병호. 강병구, "소셜 커머스 사이트에서의 정보품질이 소비자의 만족과 지속적 이용의도에 미치는 영향," 컴퓨터정보학회지, 제18권, 제3호, 2013, pp. 127-139.
  30. J. E. Bailey and S. W. Pearson, "Development of a Tool for Measurement and Analyzing Computer User Satisfaction," Management Science, Vol. 29, No. 5, 1983, pp. 530-545. https://doi.org/10.1287/mnsc.29.5.530
  31. A. W. Gatian, "Is user Satisfaction a Valid Measure of System Effectiveness?," Information & Management, Vol. 26, No. 3, 1994, pp. 119-131. https://doi.org/10.1016/0378-7206(94)90036-1
  32. 전병호, "SNS 이용 동기에 관한 연구: 개방형 SNS와 폐쇄형 SNS의 비교," 디지털산업정보학회지, 제11권, 제2호, 2015, pp. 181-192.
  33. 전병호. 강병구, "SNS 충성도에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 디지털산업정보학회지, 제10권, 제1호, 2014, pp. 169-179.
  34. 한석영, "간호대학생의 스마트폰 중독, 학습몰입 및 학업성취도의 관계 연구," 학습자중심교과교육연구, 제15권, 제12호, 2015, pp. 987-1003.
  35. Hair, J. T., R. E. Anderson and R. L. Tatham and W. C. Black, Multivariate Data Analysis, Fifth ed. Upper Saddle River, New Jersey: Prentice Hall, 1998.
  36. Nunnally, J. C., and I. H. Bernstein, Psychometric Theory, New York: McGraw-Hill, 1994.
  37. R. Arteaga Sanchez, V. Cortijo and U. Jave, "Students' perceptions of Facebooks for academic purposes," Computers & Education, Vol. 70, 2014, pp. 138-149. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2013.08.012
  38. Paul A. Tess, "The role of social media in higher education classes (real and virtual) - A literature review," Computers in Human Behavior, Vol. 29, 2013, pp. 60-68. https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.12.032
  39. Alan S. Weber, "Considerations For Social Network Site(SNS) Use In Education," International Journal of Digital Information and Wireless Communications, Vol. 2, No. 4, 2012, pp. 306-321

Cited by

  1. 빅데이터 분석의 역량 강화를 위한 거꾸로 교실 설계 연구 vol.13, pp.2, 2017, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.2.127
  2. 대학 수업에서의 블렌디드 러닝 만족에 영향을 미치는 학습자 변인 연구 vol.13, pp.3, 2017, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.3.105
  3. 블렌디드 러닝을 활용한 컴퓨터 실습수업에서의 학습자 만족 연구: 콘텐츠 요인과 교수자 상호작용을 중심으로 vol.13, pp.4, 2016, https://doi.org/10.17662/ksdim.2017.13.4.221